• Konto- og adresseringsregisteret (KAR) samler informasjon om kunder og kontoene deres, og er felles for alle banker i Norge. Registeret viser hvilke kontoer som er gyldige og aktive, og gjør det mulig å sjekke om kontoen hører til riktig person. Alle banker i Norge oppdaterer registeret daglig, med nye og avsluttede kontoer. 

    Slik kan du bruke KAR-registeret i din bedrift

    KAR-registeret gjør at bedriften din kan unngå å betale til feil person eller til en konto som ikke er aktiv. Det gjør at du slipper kluss og sparer tid. Som bedrift kan du slå opp i KAR-registeret på flere måter:

    • Bruk Nettbank bedrift eller Kundeportalen til Nets for å slå opp en eller flere kontoer. Tilgang får du gjennom oss. 
    • Bruk bedriftens egne regnskapsprogram eller betalingsløsninger. Tilgang og behandlingstid er avhengig av programmene dere bruker. Vi kan selvsagt hjelpe deg med å få tilgang og sette dette opp. 

    Enkeltpersonforetak kan kun få tilgang til å sjekke om en konto er aktiv, og kan ta imot betalinger.

    Har du spørsmål om KAR-registeret, og hvordan du kan bruke det i din bedrift? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg videre.