Likviditetsplanlegging
Vet du hvordan det står til med bedriftens økonomi? Sjekk hvordan du kan bruke nettbank bedrift til å få bedre oversikt og planlegge likviditeten fremover i tid.
PS! Alle likviditetsverktøyene finner du i menyen øverst til høyre i nettbanken.
Kommer snart!
Automatisk likviditetsplanlegger
Den automatiske likviditetsplanleggeren bruker tidligere data til å forutse likviditet fremover i tid, og gjør det enklere for bedriften å unngå likviditetsproblemer på lang sikt. For en butikk kan den for eksempel vise en gitt økning i likviditet før jul, basert på tidligere data og dagens økonomiske situasjon.
Få oversikt og planlegg bedriftens økonomi
med fire verktøy i nettbanken
Et av de mest brukte verktøyene i nettbank bedrift, er å se hvordan bedriftens likviditet har utviket seg over tid. Her finner du all data fra den dagen du ble kunde hos oss. Dette brukes ofte til å lage for eksempel styrerapporter.
Du kan velge mellom å se hvor mye penger du har hatt til enhver tid (saldoutviking), eller beløp som har gått inn og ut av konto.
Du kan også:
- Velge hvilke kontoer som skal vises.
- Se tall per dag, måned eller kvartal.
- Sammenlikne tall fra ulike perioder.
- Eksportere tallene til Excel.
Mange har nytte av å få oversikt over bedriftens likviditet fremover i tid for å kunne planlegge bedre. I nettbanken kan du se en prognose som viser forventet saldo framover i tid. Prognosen er basert på alle betalinger som ligger til forfall, og du kan også:
- Velge hvilke kontoer som skal vises.
- Velge tidsperiode – inntil ett år frem i tid.
- Velge om du vil ha med registrerte betalinger (ikke godkjente).
- Legge til inn- og utbetalinger som du vet kommer.
- Eksportere tallene til Excel.
I nettbanken kan du sette opp automatisk overføring av penger, også kalt saldostyring. Du kan velge hvor ofte du vil at saldoen skal sjekkes og hva slags automatikk du vil ha. Du kan:
- Flytte overskudd over et bestemt beløp til en annen konto.
- Fylle på konto når den er tom.
- Tømme konto ved å overføre alle pengene til en annen konto.
I nettbanken kan du se hva sparerenten var på et gitt tidspunkt, og hvordan den har utviklet seg over tid. Du får også oversikt over hvor mye renter du har fått (kapitalisert), og hvor mye du har til gode (ikke kapitalisert) gjennom året.
Hva betyr egentlig likviditet?
Likviditet betyr bedriftens evne til å betale kommende regninger og uforutsette utgifter. Med god likviditet, kan bedriften betale for eksempel regninger, lønn til ansatte og skatt, men også uforutsette utgifter som reparasjoner på firmabilen.