Oppdater kundeinformasjon og legitimering

Norske myndigheter har bedt alle norske banker om å sørge for at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert.

Med oppdatert informasjon er du bedre beskyttet mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet. 
Les mer
Information in English

For privatpersoner


For bedrifter


Vi trenger legitimasjon på flere av våre kunder

Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må være legitimert overfor banken. Formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet. Selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år, og vi kjenner deg godt, kan det hende du må legitimere deg på nytt.Alle dette angår får beskjed fra banken. 

Hvorfor ber vi om legitimasjon og oppdatert kundeinformasjon

Selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år, og vi kjenner deg godt, er det viktig at du legitimerer deg. Det betyr at du må hjelpe oss med en viktig ting; nemlig å vise at du er du.

Les mer


Noe du lurer på?

Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet i møte med den digitale utviklingen. I henhold til reglene for BankID må banken gjennomføre kontroll av pass for alle som har eller skal ha BankID.

Vi anbefaler at kundene legitimerer seg med pass. Med pass mener vi: norsk pass, utenlandsk pass, norsk utlendingspass og norsk reisebevis for flyktninger.

Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank. For å få BankID er det krav om at du viser pass.

Skal du ha BankID må du ifølge norsk regelverk legitimere deg med pass. Blir du kontaktet må du derfor komme innom banken med gyldig pass hvis du fortsatt ønsker å bruke BankID fra vår bank

Dersom du bor et annet sted i Norge kan du møte ved et annet SpareBank 1-kontor. Finn nærmeste kontor på sparebank1.no. Oppholder du deg utenlands må du ta kontakt med banken.

Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres  jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.

Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens bli at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse. Har du spørsmål? Kontakt Kundeservice på telefon 915 02130