Tips og råd
AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av dine faste regninger. Strøm, telefon og husleie er typiske regninger som mange betaler med AvtaleGiro.
Les mer om AvtaleGiro
Mange ønsker å løse banktjenestene sine selv elektronisk, men vi vet at det ikke passer for alle å ha nettbank, mobilbank eller rett og slett være på internett.
Vi har tjenester for alle – enten du ønsker å være digital, eller gå i banken. Her finner du en oversikt over flere alternativer som kanskje passer for deg.
AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av dine faste regninger. Strøm, telefon og husleie er typiske regninger som mange betaler med AvtaleGiro.
Les mer om AvtaleGiro
Du inngår en avtale med banken som gir rett til automatisk trekk innenfor et angitt beløp. Regningen trekkes direkte fra din bankkonto. Du slipper derfor å legge inn konto- og KID-nummer hver gang regningene skal betales – og de blir betalt i tide.
Du har mulighet for å stoppe betalingen når du selv ønsker det. Bekreftelse på betalingen finner du på kontoutskriften din.
Har du AvtaleGiro slipper du oftest å betale fakturagebyr.
Ring +47 915 02130, eller kom innom banken for å opprette AvtaleGiro.
Ha klart:
Med BrevGiro kan du enkelt betale alle regningene dine per post.
Du signerer og sender dine regninger sammen med en følgeseddel i en forhåndsadressert konvolutt. Regningene blir deretter kontrollert før de blir betalt.
Konvolutter er ferdig frankert, og kontoen din blir belastet for porto i slutten av måneden. Leverer du konvoluttene direkte i banken unngår du å betale porto.
Ring +47 915 02130, eller kom innom banken for å opprette BrevGiro.
Du får en avtale om BrevGiro som må signeres og evt returneres i frankert og adressert konvolutt. Denne signaturen vil brukes for å godkjenne fremtidige innsendte giroer som skal være signert.
Etter 2-3 uker mottar du følgesedler og konvolutter i posten.
Telefonbanken gir deg tilgang til å sjekke saldo og kontobevegelser. I tillegg kan du betale regninger med telefonen.
Nummeret til telefonbanken er 915 02280
Både personlig kode og kodebrikke får du fra banken.
Ring +47 915 02130, eller kom innom banken.
Menyen til telefonbanken finner du her
Du kan ta ut kontanter i forbindelse med varekjøp i de fleste daglivarebutikker. I tillegg er mulig å sette inn kontanter i en del butikker (Meny, Kiwi, Spar og Joker). Banken har også en del minibanker og innskuddsautomater.
Med bankkort har du alltid tilgang til pengene dine. All bruk av bankkortet belastes kontoen din direkte.
Fint å vite:
De nye svindelmetodene blir mer og mer utspekulert, og forsøker å få deg til å oppgi sensitive opplysninger. Målet er enten å svindle deg for penger eller å stjele identiteten din.
Dersom du oppretter en fremtidsfullmakt, kan du bestemme at noen du stoler på skal ta vare på dine interesser dersom du én dag ikke selv er i stand til å håndtere egen økonomi.
Fullmakten kan omfatte både økonomiske og personlige forhold, eller den kan begrenses til nærmere angitte forhold, slik som for eksempel salg av bolig og betaling av regninger.
Hvis du trenger hjelp til å få betalt regninger og holde oversikt over økonomien din, kan du utnevne en disponent for kontoene dine.
Dette er ofte et nært familiemedlem, og må være en person du stoler på.
En disponent har tilgang til kontoen på samme måte som deg selv. Disponenten vil kunne gjøre banktransaksjoner for deg i sin egen nettbank, og logger inn med sin egen BankID.
Kontoene dine blir lagt til i oversikten til disponenten, og man kan betale og overføre, samt se alle kontobevegelser. En disponent kan også opprette AvtaleGiro og andre betalingsavtaler tilknyttet kontoen.
Du kan også bestille bankkort til disponent av konto.
Les mer om disponent på konto
Hvis du som kontoeier ikke har nettbank, må du fylle ut en fullmakt for at dette skal bli gjeldene.
Ring +47 915 02130, eller kom innom banken, så hjelper vi deg med riktig skjema.
Dersom du har nettbank, kan disponent legges inn i nettbanken. Velg: Bestill - Kontoer - Legg til ny disponent på konto