MasterCard kredittkort gir deg ekstra trygghet ved handel på nett og når du er på reise. Du har også penger i bakhånd til gode tilbud eller uforutsette utgifter.
Reise- og avbestillingsforsikring er inkludert og har du uhell med leiebilen dekkes egenandelen med inntil 12.000 kroner.
Du kan kjapt endre kredittgrense, overføre penger til konto og hente forsikringsbeviset i mobilbanken.
Betaler du med kredittkortet i strømmetjenester, apper og på nettet, hjelper vi deg å få igjen pengene ved svindel.
For å få kredittkort hos oss må du være over 18 år og ha norsk personnummer. Du kan ikke ha betalingsanmerkninger.
Om reiseforsikringen
Minst 50 % av reisens transportkostnad må være betalt med kredittkortet. Forsikringen gjelder reiser som med varighet innenfor 90 dager. Inntil fire personer - familie eller andre medreisene - er forsikret.
Du er dekket av egenandelsforsikringen på leiebil når du har betalt leiebilen eller reisen med kortet.
For å melde skade, tyveri, forsinkelse av bagasje eller sykdom, ring SpareBank 1 Forsikring på 915 02300, fra utlandet +47 915 02 300.
Ved akutt sykdom og alvorlige ulykker ring: SOS internasjonal +45 38 48 88 35
Faktura og innbetaling
Du vil motta faktura en gang i måneden så lenge du har brukt kortet. Den inneholder kjøp du har gjort siste periode. Har du for eksempel forfall den 15. februar, vil alt du har brukt i januar komme med på fakturaen. Bestiller du eFaktura i nettbanken, unngår du fakturaomkostninger.
Har du utlegg eller er på jobbreise så kan det være et slit å holde orden på kvitteringer og lignende. Da kan det være greit å skaffe seg et ekstra kredittkort - MasterCard Extra. Fordelen er at du kan samle alle utlegg i forbindelse med jobb på det ene kortet og det går kjappere å skrive reiseregninger. MasterCard Extra har akkurat samme betingelser som vanlig MasterCard.
Eller kontakt oss på 915 02002, fra utlandet: +47 915 02002 så hjelper vi deg.
Kortet vil bli sperret umiddelbart. Er i tvil om du har mistet det, kan du fjerne sperren igjen innen 48 timer hvis du ikke bestilte nytt kort når du sperret. Etter 48 timer vil det automatisk bli bestilt et nytt kort til deg med nytt kortnummer.
Se hvor enkelt det er å sperre og å åpne kortet igjen.
Når er det lurt å bruke kredittkort?
Når du betaler i apper eller handler på nett
Du slipper å betale på forskudd, og du er sikret gjennom egne lovbestemmelser. Det betyr at banken kan hjelpe deg hvis du ikke får det du har betalt for, hvis du blir svindlet eller leverandøren går konkurs.
Når du får uventede utgifter
Med kredittkort har du alltid penger i reserve til uventede utgifter eller store utlegg.
Når du er ute og reiser
Er du uheldig og blir svindlet, vil ikke uvedkommende få tilgang til brukskontoen din. Du unngår å bli frastjålet store kontantbeløp eller å få reisekontoen din tømt.
No I don't want to pay in kroner
Betaler du med kortet i utlandet er det lurt å betale i lokal valuta. Da er det MasterCard som veksler, og de har den beste vekslingskursen. Selv om vi legger på et valutapåslag på 2 %, er det fortsatt mest lønnsomt å betale i lokal valuta.
Betaler du i norske kroner er det butikken som veksler, og de velger ofte dårligere kurs eller høyere valutapåslag for å sikre seg mot valutatap.
Ja, dette kan du enkelt gjøre i nettbanken, under "Betaling" og "Overføre fra kredittkort til konto". Du kan overføre inntil disponibelt beløp og pengene blir tilgjengelig umiddelbart. Dette kan du også gjøre i mobilbanken.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Du kan innbetale ekstra når som helst, også på andre tidspunkt enn når du får faktura. I nettbanken: Gå til "Mine kort" klikk på lenken "Betale til kredittkort". I mobilbanken: Gå til siden for kredittkort-transaksjoner og klikk på knappen "Innbetaling". Du får da opp en ferdig utfylt betaling hvor du kan endre beløp og dato til det som passer deg best.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Du kan ta ut inntil 20.000 kroner per uke, men vær oppmerksom på at minibanker har forskjellige grenser for hva du maks kan ta ut.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Ditt kredittkort hos oss har samme kode som dine vanlige bankkort hos oss. Hvis du ikke husker koden kan du sjekke den i nett- eller mobilbanken på "kortsiden".
Hvis du kun har kredittkort hos oss og ingen bankkort, ta kontakt med kundeservice så hjelper vi deg med ny PIN-kode.
Hvis du har LOfavør MasterCard så er PIN-koden den du valgte da du bestilte kortet. Hvis du ikke husker koden kan du sjekke den i nett- eller mobilbanken på kortsiden.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Du vil alltid få faktura på totalt skyldig beløp, men det holder at du betaler minstebeløpet.
Ønsker du å ha en mer fleksibel løsning, kan du gå inn på "Fakturainnstillinger" å hake av for "minste beløp" i stedet.
Foretrekker du at regningen blir betalt uten at du trenger å løfte en finger, kan du kombinere valget med AvtaleGiro.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Du kan ikke betale regninger direkte fra kredittkortet. Du kan overføre pengene fra kredittkort til konto. Det er greit å være oppmerksom på at reiseforsikringen i kredittkortet ikke gjelder dersom du overfører penger til konto for å betale en reise.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Prisene for å ta ut penger varierer. Oversikten over prisen på det kortet du har, finner du i prislisten.
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Hvis du har betalt mer enn halvparten av reisekostnadene med kredittkort, kan du benytte kortets reiseforsikring hvis et uhell skulle oppstå. Du finner kontaktinformasjon her:
Akutt hjelp:
Alarmsentral
Ved akutt sykdom, alvorlige ulykker, behov for hjemtransport o.l. kontakter du vår døgnåpne alarmsentral SOS International:
Mindre hendelser:
SpareBank 1 Forsikring
Ved forsinkelse av bagasje, tyveri, mindre sykdom o.l. kontakter du SpareBank 1 Forsikring:
Telefon: 915 02300
Fra utlandet: +47 915 02300
E-post: reiseskade@sparebank1.no
Takk for tilbakemeldingen
Var dette nyttig?
Det kan ta 1-3 arbeidsdager før din innbetaling er registrert på kredittkortet.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Sendt
",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}