Tips og råd
Avtalegiro og eFaktura
Med AvtaleGiro og eFaktura slipper du å få papirfakturaer i postkassa.
AvtaleGiro
- Regningen kommer opp i forfallsregisteret minst syv dager før den blir trukket fra konto.
- Du kan endre hvilken konto beløpet skal trekkes fra, forfallsdato og beløp.
- Regningen blir betalt automatisk på forfallsdato.
- Du får en kort tekst på kontoutskriften om hva regningen gjelder, men du får ingen fakturadetaljer.
eFaktura
- For å få eFaktura fra bedrifter som tilbyr det må du ha krysset av for "Ja takk til alle" under eFaktura i mobilbanken eller nettbanken.
- Du får varsel i mobilbank, nettbank og på e-post når det kommer ny eFaktura. Ønsker du varsel på sms kan du bestille dette i nettbanken.
- Du godkjenner regningen og mottakeren med BankID før den blir betalt. Huk av for "Godkjenn denne mottakeren for senere betaling", så slipper du å bruke BankID neste gang.
- Du kan endre hvilken konto eFakturaen skal betales fra, forfallsdato og beløp.
- I mobilbank og nettbank kan du se fullstendig faktura med alle detaljer.
Hva lurer andre på?
Gå inn i mobilbanken eller nettbanken og velg Innstillinger og Betaling. Der må du aktivere valget Tillat eFaktura. Når det er gjort, vil du få eFaktura fra alle betalingsmottakere som tilbyr det.
Under Betaling og eFaktura kan du velge Avsendere for å se hvilke av dine betalingsmottakere som tilbyr eFaktura. Her kan du også blokkere mottakere som du ikke ønsker skal sende deg regningen på eFaktura.
Endre AvtaleGiro: Du kan endre trekkonto eller månedlig beløpsgrense for den enkelte AvtaleGiro i mobilbank eller nettbank. Dette gjøres under Betaling – AvtaleGiro.
Forfallsdato på AvtaleGiroen er noe du avtaler med betalingsmottakeren. Ta derfor kontakt med den du betaler til for å endre den faste betalingsdatoen. Hvis du bare vil endre på en enkelt betaling kan du gjøre det under Forfall.
Slette AvtaleGiro: Du kan slette en AvtaleGiro-avtale i mobilbank eller nettbank. Dette gjøres under Betaling – AvtaleGiro.
Hvis det er en enkelt regning som ikke skal betales kan du stoppe denne under Forfall. Når den er stoppet vil den etter en stund slettes av seg selv.
Slik stopper du en enkelt eFaktura-betaling:
Etter at du har godkjent en eFaktura-betaling kan du endre eller slette den i forfallsregisteret fram til forfallsdato.
Slik endrer du trekk-konto:
Vil du endre hvilken konto som står som standard fra-konto gjør du dette under Innstillinger - Betaling - Forhåndsutfylt fra-konto.
Hvis du har eFaktura kombinert med AvtaleGiro kan du velge trekk-konto på selve AvtaleGiro-avtalen. Gå inn på Betaling - AvtaleGiro, bla deg ned til Mine avtaler og klikk på den avtalen du ønsker å endre fra-konto på.
Slik stopper du en eFaktura-avtale:
Hvis du ikke vil motta eFaktura fra denne bedriften lenger kan du blokkere mottakeren i nettbank og mobilbank under eFaktura - Avsendere.
Det kan du gjøre på to måter:
1. Når du betaler en regning til noen som tilbyr AvtaleGiro, får du automatisk spørsmål om du ønsker AvtaleGiro. Svar ja.
2. Trykk på knappen under for å opprette AvtaleGiro. Alt du trenger er kontonummer og KID til mottaker.
NB: Når du lager en ny AvtaleGiro kan det ta inntil 4-6 uker før denne er aktiv. I denne perioden kan du derfor oppleve å få regning i posten. Denne må du betale på vanlig måte. Så fort AvtaleGiroen er aktiv vil betalingsmottaker slutte å sende deg regninger på papir.
Nei, du må godkjenne dem før de blir betalt.
Hvis du ønsker at eFakturaen skal bli trukket automatisk fra konto, kan du velge AvtaleGiro med eFaktura. Da betales regningen fra konto på forfallsdato, og du får fakturaen tilgjengelige i nettbanken din.
Med "Ja takk til alle" forteller du de du betaler til at du ønsker eFaktura fremfor regning i posten. Bedrifter du betaler regninger til får dermed mulighet til å sende deg eFaktura allerede fra første regning.
Den vanligste grunnen til at betalingen ikke har gått gjennom er fordi den månedlige beløpsgrensen på avtalen er for lav. Denne grensen er noe du velger selv når du lager ny AvtaleGiro-avtale i mobilbank eller nettbank. Du kan endre grensen når du vil under Betaling – AvtaleGiro.
Når du har justert opp beløpsgrensen kan du starte den stoppede betalingen igjen under Forfall.
Hvis du har AvtaleGiro i en annen bank må du opprette disse på nytt i mobilbanken eller nettbanken hos oss. Slik går du fram:
1. Logg inn i nettbanken hos din tidligere bank, finn fram AvtaleGiroene du har der, og noter deg mottakers kontonummer og KID-nummer.
- Klikk på knappen Ny AvtaleGiro.
- Legg inn mottakers kontonummer og KID-nummer som du noterte deg i steg 1.
- Klikk på Opprett AvtaleGiro.
PS: Vær oppmerksom på at flytting av AvtaleGiro kan ta 4-6 uker. Hvis du får en papirfaktura i posten i denne perioden må du betale den. De gamle AvtaleGiroene blir automatisk avsluttet i din gamle bank.
Det er fordi alle bankene henter informasjon fra et felles avtaleregister. En eFaktura er knyttet til ditt fødselsnummer og er synlig i alle bankene du bruker.
Når eFakturaen er betalt, finner du informasjon om betalingen i den nettbanken du har betalt den i.
Hvis du sletter en eFaktura i en annen bank, vil den også bli slettet hos oss.
Ja, du kan både gi og få tilgang til eFaktura på vegne av andre. Dette gjør du i mobilbanken eller nettbanken under Innstillinger – Betaling – eFaktura og Del tilgang.
Deling av eFaktura kan være praktisk. Du kan la en annen person motta, administrere og godkjenne eFaktura på dine vegne, eller du kan godkjenne eFaktura på vegne av noen andre.
Du velger selv om du vil dele alle dine eFakturaer, eller kun noen utvalgte. Den du gir tilgang til må være kunde i samme bank som deg.
Sammenlign priser
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no