Meld skade for borettslag og sameier
Skader i borettslaget eller sameiet kan være krevende, men vi hjelper deg gjennom prosessen. En del informasjonen er nyttig å vite før du melder skaden – enten du sitter i styret eller er beboer.
Skader i borettslaget eller sameiet kan være krevende, men vi hjelper deg gjennom prosessen. En del informasjonen er nyttig å vite før du melder skaden – enten du sitter i styret eller er beboer.
Før du melder skade, er det et par ting som kan være greit å vite.
For å melde skade på bygningen og det som sitter fastmontert i bygningen, trenger du forsikringsnummer/avtalenummer før du kan melde skaden. Er du beboer må du først kontakte styret og avtale at du melder skaden.
Ønsker du å melde skade på tingene dine, får du veiledning og hjelp til å melde skade på tingene dine.
Bygningsforsikringen dekker som hovedregel skader på bygningen og det som sitter fastmontert i bygningen.
Det er likevel noen unntak der du kan bruke innboforsikringen din. Innboforsikringen din dekker tingene som du tar med deg når du flytter, men kan også dekke:
Det er borettslaget/sameiet som er forsikringstakeren og dermed også de som er ansvarlige for at egenandelen betales inn til forsikringsselskapet. Likevel kan styret i borettslaget kreve at boligeier dekker egenandelen for skader boligeier er skyld i.
Les også:
Hvem betaler egenandel ved bruk av borettslagets/sameiets forsikring?
Hva dekker borettslagets/sameiets forsikring?
Når du melder en skade til forsikringsselskapet vårt Fremtind, får du et skadenummer. Ingen skader er like, så saksgangen kan være forskjellige avhengig av type og størrelse på skaden. Forsikringsselskapet vil vurdere skaden og bestille befaring hvis det gjelder en større skade.
Du kan følge med på skaden underveis, ved å logge inn til «mine skadesaker».
Når forsikringsselskapet har mottatt skademeldingen din, vil en takstperson (boligsakkyndig) ta kontakt med deg for å avtale tid for befaring og taksering av skaden.
Boligsakkyndig går igjennom de skadede områdene av boligen, vurderer skadene og dokumenterer med bilder og notater.
Etter befaringen utarbeider takstpersonen en detaljert rapport som beskriver skadene, årsaken til skadene, samt anbefalinger til utbedring. Rapporten sendes til forsikringsselskapet som bruker denne som grunnlag for erstatning.
Takstrapporten avgjør om skaden er dekket av forsikringen, og du vil få informasjon om hva som skjer videre. Hvis skaden dekkes, vil du bli kontaktet av en håndverker, som sammen med deg planlegger arbeidet videre. Alternativt kan boligselskapet bli tilbudt kontantoppgjør, der borettslaget/sameiet selv står for reparasjonen.
Hvis du som beboer ikke kan bo i leiligheten mens den repareres vil forsikringsselskapet kontakte deg med informasjon om dekning for midlertidig bosted. Har du innboforsikring vil du også være dekket for merutgifter.
I klargjøringsfasen vil ødelagte og skadde bygningsdeler som gulv, vegger eller tak rives og fjernes. Ved vannskader må leiligheten som regel tørkes ut før reparasjonen kan starte, noe som kan ta tid avhengig av omfanget.
Håndverkeren holder deg oppdatert til alt er klart for reparasjon.
Håndverkeren utfører reparasjonen og informerer seg om forventet tidsbruk og framdrift. Så langt det lar seg gjøre vil vi reparerer fremfor å bytte ut, og gjenbruk av byggematerialer prioriteres av miljøhensyn.
Verktøy, avfuktere og vifter som bruker mye strøm avmåles av håndverkeren, og forsikringsselskapet kompenserer deg for merutgiftene. Du holdes løpende oppdatert gjennom prosessen.
Når reparasjonsarbeidet er ferdig, går du og håndverkeren gjennom resultatet sammen. Fakturaen for arbeidet er det Fremtind som mottar og betaler. Egenandelen betales av styret til forsikringsselskapet, men hvis du er ansvarlig for skaden, kan styret kreve at du dekker egenandelen.
Hvis du har bestilt tilleggsarbeider eller forbedringer utover det forsikringen dekker, sendes faktura for den delen til deg.
Har du spørsmål, kan du ta dem opp med håndverkeren eller kontakte Fremtind.
Når skaden er utbedret, er det lurt å ta seg tid til å vurdere hvordan lignende skader kan unngås i fremtiden. Det kan være enkle tiltak som å installere vannstoppere, kjøpe inn slokke- og varsleutstyr, legge planer for jevnlig vedlikehold eller sikre fellesarealer.
Forebygging er en investering i et trygt bofellesskap. Borettslagets/sameiets styre bør bidra med informasjon til beboere om skadeforebygging og sikre at nødvendige tiltak blir fulgt opp, så dere sammen reduserer risikoen for nye skader.
Ha forsikringsnummer/avtalenummer ditt klart, og følg veiledningen hos forsikringsselskapet vårt Fremtind.
Hvem er du?
Hvis det haster kan du kontakt oss på telefon 915 02300.
Utenom vanlig åpningstid får du hjelp via vår vakttelefon, hele døgnet. Vakttelefonen bistår kun i hastesaker (for eksempel hvis du trenger tørking av gulv ved vannskade).