Hvordan sender jeg inn a-meldingen?

Du kan sende inn a-meldingen via en forenklet veiviser som guider deg gjennom innleveringsprosessen. 

1. Gå til Lønn og A-melding. Her ser du hvilken periode du skal generere a-melding for. Husk at forrige periode må ha status Godkjent før du går videre til neste periode. 

2. Trykk på den perioden du skal sende inn a-melding for. 


3. Hvis det er første gang du skal sende inn a-melding for bedriften får du muligheten til å velge Type a-melding. Da velger du enten Kun arbeidsforhold eller Full a-melding. Hvis du har sendt inn a-melding tidligere kan du kun velge Full a-melding


4. Legg inn pensjonsinnretningen for selskapet ved å trykke Legg til under Pensjonsinnretning. Du kan velge mellom forsikringsselskaper som ligger inne fra før ved å trykke på forstørrelsesglasset, eller legge til et nytt forsikringsselskap ved å trykke på Legg til egen pensjonsinnretning


5. A-meldingen klargjøres nå for innsending. Forsikre deg om at arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk er korrekt før du går videre. 


6. Legg inn fødselsnummer/brukernavn og passordet du har lagd i Altinn for nedlasting av data til datasystemer.


7. Hvis alt er korrekt i a-meldingen du har sendt inn, blir den godkjent hos Altinn. Trykk deretter på Vis betalingsinformasjon for å få beløp og KID til betaling av arbeidsgiveravgift, forskuddstrekk og finansskatt. 


8. Hvis du bruker Autobank trykker du på Opprett betalingsposter. Disse betalingspostene vil komme med på ubetalingslisten for Autobank