• 1. I menyen går du til Salg, Faktura og Ny faktura.


    2. Registrer kunde og varelinjer. Finnes ikke kunden eller varen fra før, kan den opprettes fra fakturavinduet.


    3. Trykk på forstørrelsesglasset i Velg kunde-feltet. Du får opp en nedtrekksmeny med oversikt over kundene dine. Er det en ny kunde, oppretter du den fra linjen nederst. 

    Forfallsdato styres av antall kredittdager du har lagt inn på bedriften, eller på den spesifikke kunden. Du kan også endre forfallsdato bare for denne fakturaen. Standard antall kredittdager er 14 dager. 


    4. Legg inn varelinjer i produktfeltet helt til venstre. Du kan søke etter produktet ved å trykke på forstørrelsesglasset. Når du velger et produkt vil resten av feltene automatisk fylles ut basert på informasjonen som ligger lagret om produktet.

    På samme måte som med kunder, kan du opprette et nytt produkt hvis det ikke er registrert fra før.

    Trykk på feltet Antall på produktlinjen om du skal fakturerer for flere enn én av samme produkt.


    5. Send fakturaen ved å trykke på Fakturer og send. Den kan også lagres som kladd ved å trykke på pilen til høyre på den grønne knappen. Når fakturaen bokføres, tildeles denne automatisk neste ledige bilagsnummer og legges i kø for å sendes ut.


    Tilpasninger du kan gjøre

    Rabatt eller avvik i priser

    • Fyll først ut varelinjene som normalt i produktfeltet. 
    • Du får opp standard pris, men kan endre prisen under Pris eks. mva
    • Hvis du vil vise at kunden har fått en bedre pris, skriver du prosenten i rabattfeltet.


    Kommentarer

    • Kommentar er en valgfri tekst som legger seg over produktlinjene på fakturaen.
    • Fritekst er valgfri tekst som legger seg under produktlinjene på fakturaen.
    • Teksten på produktet  legger seg i produktlinjen.
       

    Forhåndsvisning

    • Blant knappene øverst til høyre vil du ha et lite øye som du kan trykke på for å få frem en forhåndsvisning av fakturaen.   



    Fakturavedlegg

    • Gå til fanen Dokumenter. 
    • Last opp vedlegget og marker den/de vedleggene du ønsker å sende med faktura. 
    • Vær oppmerksom på at det er begrensinger på filstørrelsen på vedleggene. 
    • Dokumenter du ikke merker vil lagres i regnskapet som en del av bilaget, men ikke sendes til kunden. 


    Utsendingsmetoder av din utgående faktura

    • EHF (eFaktura Bedrift) – EHF står for Elektronisk Handelsformat, og er litt enkelt forklart bedrift til bedrift (B2B)-versjonen av eFaktura som du kanskje kjenner fra privat nettbank. Dette er elektronisk levering av fakturaen direkte til bedriftenes nettbank, og er påkrevd format om du skal fakturere til offentlige virksomheter. Du kan sende til alle bedrifter som har aktivert tjenesten i nettbanken eller regnskapssystemet.
    • e-Faktura – sender faktura rett til nettbanken til privatkunder
    • Avtalegiro – trekkes automatisk hver måned. Anbefales hvis du har abonnementskunder, eksempelvis barnehage, treningssenter osv.
    • E-post – fakturaen sendes ut til en e-postadresse. Krever at du har registrert e-postadresse på kunden eller i fakturaen.
    • Skriv ut – vil du selv sende fakturaen har du mulighet til å skrive den ut.
    • Fakturaprint – fakturaen sendes direkte til kundens postkasse.