Sammen forebygger vi hvitvasking

Norske myndigheter har bedt alle norske banker om å sørge for at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert. 

Er du en av de som har blitt bedt om å legitimere deg?

Har du fått SMS, e-post eller en melding i nettbanken om at vi trenger å registrere din legitimasjon?

Da ønsker vi at du kommer innom et av våre kontor med gyldig legitimasjon så fort du har mulighet til det. Dersom du har lang avstand til et av SpareBank 1 Hallingdal Valdres sine kontor kan du også legitimere deg i andre SpareBank 1-banker over hele landet. Se liste over SpareBank 1-banker her.

Oppdatering av kundeinformasjon

I nettbanken blir du jevnlig minnet på å oppdatere kundeopplysningene dine. Hvis du ikke har oppdatert disse opplysningene ennå, setter vi stor pris på om du logger inn her og gjør det.

Oppdatering av kundeinformasjon

Selv om du har vært kunde lenge, og vi kjenner deg godt, trenger vi likevel oppdaterte kundeopplysninger. Dette er et krav myndighetene stiller til norske banker, og hensikten er at med å oppdatere informasjon er du blir bedre beskyttet mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet.

Dette er eksempel på spørsmål du må svare på:

  • Kundeforholdets formål
  • Om du ønsker å gjennomføre større transaksjoner og evt. hvorfor.
  • Hvor pengene på kontoene dine kommer fra eller hva de skal brukes til
  • Om du eller noen nærstående har et høytstående verv eller stilling i utlandet

Har du ikke BankID? Last ned Kundeerklæring privatkunde og send den til:

SpareBank 1 Hallingdal Valdres, Postboks 173, 3571 Ål

Customer declaration form in English

mann ser i brosjyre

Noe du lurer på?

Vi trenger din hjelp!

La oss kalle dette en dugnad for å avdekke og forhindre svindelforsøk: Med oppdatert informasjon er du bedre beskyttet mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet. Derfor trenger vi  en kopi av din legitimasjon og å stille deg noen spørsmål. 

Ny privatkunde

Du må opplyse om navn, fødselsnummer eller D-nummer og fast adresse. Du må også vise pass eller ha BankID fra annen bank. I tillegg må du opplyse om:

  • kundeforholdets formål
  • hvorfor du ønsker å gjennomføre større transaksjoner
  • hvor pengene kommer fra eller hva de skal brukes til
  • du eller noen nærstående har et høytstående verv eller stilling i utlandet

Ny bedriftskunde

For nye bedriftskunder gjelder det samme som for nye privatkunder. I tillegg må du opplyse om: 

  • foretaksnavn, organisasjonsnummer og eierforhold.
  • det er privatpersoner, som alene eller sammen med noen i nær familie, har direkte eller indirekte eierandeler på mer enn 25 prosent, eller om noen på annen måte kontrollerer virksomheten.
  • Representanter for bedriften eller personer med disposisjonsrett over bedriftens midler, må legitimere seg samt dokumentere sin rett til å opptre på vegne av bedriften.

Deg som allerede er kunde

I disse dager kontakter vi mange av kundene våre med beskjed om at vi trenger legitimasjon. Tidligere var det godt nok at en ansatt i banken bekreftet at du hadde fremvist legitimasjon. Nå stiller myndighetene krav til at vi må scanne og arkivere en digital kopi av kundenes legitimasjon.  

Som bank plikter vi å kunne dokumentere overfor myndighetene at vi gjennomfører nødvendige kontrolltiltak av alle våre kunder.