• Dersom du får en feilmelding som starter med BID, så har det med BankID å gjøre, fordi BID betyr BankID.

    Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr: 

     

    BID C161

    Feilen oppstår når vi ikke klarer å finne en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt telefonnummer. Sjekk at du har skrevet rett fødselsnummer og mobilnummer. Bruker du engangskode appen må du logge deg inn på samme måte som ved innlogging med vanlig BankID, ved å velge fanen BankID og ikke BankID på mobil.


    BID C131, BID C293

    Feilen oppstår som regel når BankID-løsningen har hengt seg
    opp etter din forrige innlogging. Løsning: Vennligst vent noen minutter og prøv igjen. Vedvarer feilen forsøk å restarte mobilen din.


    BID-c167

    Mobiloperatøren du bruker kan ha sperret BankID på mobil. Det kan skje hvis du for eksempel har endret abonnementet eller byttet SIM-kort. Løsning: Logg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestill BankID på mobil på nytt. Hvis du ikke har kodebrikke eller engangskode app, så kan du laste ned engangskode-appen og aktivere den selv via appen.


    BID 1407

    Dette er en midlertidig feil med tjenesten. Løsning: Forsøk igjen litt senere, så bør dette fungere bra.


    BID 1439

    Gjelder sikkerhetselement i forbindelse med innlogging. Kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel at du har tastet feil engangskode for mange ganger eller fra flere ulike enheter. Din BankID er derfor blitt sperret. Løsning: Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt. 


    BID 14a4

    Problemet skyldes ofte at engangskode på mobil er blokkert,
    da den ikke har vært i bruk på en stund.

    Løsning:
    Slett appen og last den ned engangskode-appen på nytt. Dersom du fortsatt får feilkoden, kontakt en av våre rådgivere på telefon eller chat og oppgi feilkoden så vil en rådgiver hjelpe deg.


    BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1

    Disse feilmeldingene oppstår på grunn av en teknisk kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleseren og åpne på nytt, eller bytt til en annen nettleser og logge inn på nytt. Du kan også prøve å restarte din nettverksruter.


    BID 5000

    Gjelder innstillinger i din nettleser.  Løsning: Prøv en annen nettleser, f. eks. Chrome eller Firefox, eller tilbakestill nettleserinnstillingene i nettleseren. Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.