Investeringssvindel

Har du mottatt tilbud om investeringer som lover eventyrlig profitt og lav risiko? Da er det som regel snakk om investeringssvindel. 

Mann som ser på utvikling av investeringene sine. Illustrasjon.
Penger som flyr. Illustrasjon.

Kjennetegn på investeringssvindel

Det finnes mange former for investeringssvindel, men de fleste innebærer at du blir kontaktet av en person som prøver å overtale deg til å investere penger. Problemet er bare at selskapet eller kryptovalutaen du investerer i ikke finnes.

Svindlerne er utspekulerte, og både «rådgiverne», nettsidene og annonsene virker veldig troverdige. Her er noen kjennetegn: 

  • Tilbudet virker veldig bra, og du får eksempler på veldig høy profitt, med lav risiko.
  • Du ser eller får et tilbud på nett eller i sosiale medier om å investere i aksjer eller kryptovaluta, avansert aksjehandel eller i andre produkter med store svingninger i verdi.
  • Kjendiser eller offentlige personer er ansikt utad for tilbudet.
  • Når du får henvendelser som spiller på hastverk, for eksempel at tilbudet er tidsbegrenset, at du «ikke må gå glipp av denne ene muligheten», eller at det haster.
  • En såkalt «rådgiver» skal hjelpe deg gjennom prosessen, og ber deg gi fra deg BankID-koder, legitimasjon eller bekrefte ulike trinn som etablerer deg som «kunde».

Husk: Er tilbudet for godt til å være sant, er det sannsynligvis det også.

Eksempel på investeringssvindel

Det finnes mange former for investeringssvindel, men her er et typisk eksempel: 

  1. Du bli kontaktet med et tilbud «du ikke kan si nei til»
    Svindlerne virker veldig overbevisende. Ofte legger de frem tilbudet som helt unikt, og en mulighet til å tjene masse penger.
  2. De bruker falske annonser i sosiale medier og på nettsider
    Gjennom falske annonser bruker svindlere navn, bilder og video av kjente personer med høy tillit for å få tilbudet til å virke ekte og reelt. For eksempel er Jens Stoltenberg, Erna Solberg, Olav Thon og Petter Stordalen misbrukt i falske tilbud som har ledet til investeringssvindel. 
  3. Får deg til å tro at du tjener penger umiddelbart
    Svindlerne bruker falske nettsider med falske kurssvingninger, grafer og transaksjonsoversikter. De følger deg opp gjennom meldinger, e-post og telefon, og forsikrer deg om at du tjener mye penger.
  4. Installerer fjernstyringsverktøy
    Svindlerne lurer deg til å installere fjernstyringsverktøy som AnyDesk eller TeamViewer, som en måte å hjelpe deg med å sette opp kontoer, brukernavn og passord.
  5. Tar kontroll over pengene og overfører dem til utlandet
    Pengene du tror du investerer med havner med en gang i svindlerens hender, som overfører videre til skjulte konti i utlandet. 
Mann som slapper av. Illustrasjon.

Slik unngår du å bli lurt 

Vær på vakt hver gang en ukjent person tar kontakt med deg om investeringer – enten det er på sosiale medier, datingsider, e-post eller telefon. Det er viktig at du gjør grundig research, undersøk hvem som står bak og les gjennom betingelsene for tilbudet. Bruk Finanstilsynets database for markedsadvarsler og søk opp selskapet du har fått et tilbud fra. Om du finner selskapet her, må du bryte all kontakt med svindler. Andre tips: 

  • Vær kritisk og bruk sunn fornuft!
  • Godkjenn aldri betalinger eller pålogginger i digitalbanken du ikke har startet selv, eller ikke vet hva er.
  • Gi aldri fra deg kontoinformasjon, BankID-koder, passord eller kopi av legitimasjon.
  • Aldri tillat fjernstyring av PC/nettbrett i programmer som AnyDesk eller TeamViewer.

Har noen allerede forsøkt å svindle deg?

  • Bryt kontakt med svindlerne og ta kontakt med banken for hjelp og rådgivning.
  • Meld alltid fra til politiet om du har blitt utsatt for svindel.
  • Sikre dokumentasjon i form av navn, e-poster, telefonnumre, skjermbilder, kontonumre, wallet-adresser og lignende, dersom du er i kontakt med svindlere.
  • Vær obs på flere svindelforsøk, for eksempel om noen tilbyr deg hjelp med å berge pengene fra forrige svindel.
{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }