Svindel - slik unngår du å bli lurt

Økt bruk av apper på mobilen, dataspill online, sosiale medier og surfing til alle døgnets tider gjør at vi legger igjen mange digitale spor på internett. Hvordan kan du unngå å bli lurt?

Ta dine forholdsregler

Svindel kan ramme oss alle. Jo mer du vet om hvordan svindlerne opererer, jo bedre mulighet har du for å beskytte deg - og ikke gå i fella.

  • Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.
  • Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.
  • Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
  • Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Svindlerne kan nemlig kamuflere e-poster/SMS-er slik at det ser ut som om den kommer fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker. 
  • Gjør kontoene dine sikrere med totrinnsbekreftelse. Sørg for å bytte passord regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.
  • Dersom et tilbud virker for godt til å være sant, er det trolig det.
  • Gå inn på nettvett.no for å få andre gode råd til hvordan du kan oppdage svindel på nett. 

Har noen prøvd å svindle deg?

Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart! Telefon: 03202. Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan vi ta tak i saken og forsøke å få stoppet transaksjonen.

Etter at du har snakket med banken kan du gjerne videresende svindel-eposten til vår tipsadresse nettsvindel@sparebank1.no

Stopp - tenk deg om!

Ved å tenke deg om en ekstra gang før du foretar deg noe på nett, kan du faktisk avsløre både svindel og falske nyheter – samt unngå å gjøre noe du senere angrer på. Se seks råd for å være trygg på nett:

Tenk på hva slags informasjon du deler om deg selv med andre.


Bruk folkeskikk på nett. Vær grei mot andre! 

Ikke alle er den de utgir seg for å være. Sjekk avsenderen og vær kritisk. 


Vern alltid om mobil, nettbrett og PC. Bruk alltid kode eller passord!

Ha oversikt over brukerprofilene dine. Slett de du ikke bruker. 


Gjør kontoene/profilene dine sikrere med totrinnsbekreftelse.

Kampanje fra NorSiS, Stopp – tenk deg om!

Husk!
  • Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.
  • Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel.