Engangskode-appen er en rask, enkel og gratis måte å logge inn og identifisere deg.
Engangskode-appen
Slik kan du som bedriftskunde ta i bruk Engangskode-appen:
Du må opprette et privat kundeforhold for å få BankID hos oss, men du trenger ikke ha oss som hovedbank. Har du allerede BankID i annen bank kan du benytte den til innlogging på våre sider.
Last ned Engangskode-appen på mobiltelefonen din, så slipper du å huske passord eller tenke på hvor du la fra deg kodebrikken!
Nå kan du logge inn i banken og identifisere deg enkelt og trygt på nett.
Hva lurer andre på?
Alle som ønsker Engangskode-appen må være privatkunde i en SpareBank 1-bank, og møte opp på bankkontoret med pass/nasjonal ID for utstedelse av BankID. Dette betyr ikke at man må ha SpareBank 1 som hovedbank (selv om dere selvsagt er velkommen til det), men på grunn av strenge regler for utstedelse av BankID.
Engangkode-appen forutsetter BankID eller Uten BankID fra en SpareBank 1 bank, og de som ønsker BankID hos en SpareBank 1 bank må ha et privat kundeforhold i en av våre banker. Dette skyldes er strenge regler for utstedelse av BankID.
BankID har den siste tiden hatt tekniske problemer som rammer alle banker og nettsteder. Vi tilbyr dermed bedriftskunder med et personkundeforhold hos en av SpareBank 1-bankene nå mulighet til å logge inn i nettbank med Engangskode-appen, da dette er en løsning som ikke går via BankIDs systemer.
Merk deg at du med Engangskode-appen kan sjekke konto, betale regninger og overføre penger. Ved signering må du imidlertid identifisere deg via BankID, og BankIDs ustabilitet kan dermed også skape visse tregheter her. Dersom du opplever at BankID henger, kan du forsøke igjen senere.
Det kan være flere årsaker til at engangskode-appen ikke fungerer. Se om du har fått en av disse meldingene og sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Kommunikasjonsfeil
Da er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk – for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt.
Mangler kontaktinformasjon
Da må du ta kontakt med oss på +47 75 11 90 00, så hjelper vi deg videre.
Feil kode tastet inn
Da kan grunnen være at du har fått ny mobil eller nytt SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering.
Løsning:
- Slett engangskode-appen og last den inn på nytt.
- Følg veiledningen i appen.
Du trenger ikke å ringe oss for å bestille nye koder, dette gjør du selv i appen etter at den er lastet ned på nytt. Unntaket er hvis det er ungdommer under 18 år som skal ta i bruk engangskode-appen. De får ikke koder automatisk i appen, så da må ungdommen ringe oss.
Ny mobiltelefon
Har du fått ny mobil? Da må du ta kontakt med oss på +47 75 11 90 00, så hjelper vi deg videre.
Får ikke push-varslinger
Sjekk at engangskode-appen har tillatelse til å sende push-varsler, samt at appen har tillatelse til å kjøre i bakgrunnen. Avhengig av hva slags mobil du har, finnes disse innstillingene under Innstillinger eller Apper.
Mottar ikke e-post ved aktivering av engangskode-appen
Logg deg inn i mobil- eller nettbank for å sjekke at du har riktig kontaktinformasjon lagret. Dersom kontaktinformasjonen er riktig og du fremdeles ikke mottar e-posten, sjekk søppelpostkassen.
Mottar ikke SMS ved aktivering av engangskode-appen
Logg deg inn i mobil- eller nettbank for å sjekke at du har riktig kontaktinformasjon lagret. Har du nylig byttet mobiloperatør kan det hende nummeret må oppdateres. Send "OPPDATER" til 2252.
Betaversjon av iOS eller Android
Engangskode-appen støtter ikke betaversjoner. Installer en støttet versjon av iOS eller Android.
NB: Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen!
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene.