Helgelands viktigste næringskonferanse ble arrangert 3. september i Sandnessjøen. Årets tema var makt, ledelse og arbeidsliv i valgåret.
Drivkraftkonferansen
Hva er det som skaper drivkraft for vekst på Helgeland?
Hvert år stiller vi spørsmålet: "Hva er det som skaper drivkraft for vekst på Helgeland?". I en verden preget av uro og handelskrig blir dialog og møteplasser stadig viktigere - også for å sikre fremtidig vekst i regionen.
Tema på konferansen
Krig og fred og sånn: Tre vise menn om makt
Verden er i endring, og det har også vært merkbart på Helgeland. Under drivkraftkonferansen fikk deltakerne innsikt i den geopolitiske aksen mellom USA og Kina – med toll som inngang, men med teknologi og makt som kjerne. Tre profilerte stemmer delte sine perspektiver: tidligere Asia- og USA-korrespondent Anders Magnus, sjeføkonom Harald Magnus Andreassen og programleder Thomas Seltzer. De holdt egne foredrag og deltok i en felles panelsamtale.
Helgeland – fortsatt mulighetenes region?
Fire år har gått siden drivkraftkonferansen, og mange av de mulighetene vi trodde skulle komme, uteble. Planene om batteriproduksjon slo ikke til, og veksten innen reiseliv har vært sterkere lenger nord enn på Helgeland. Samtidig har det dukket opp nye og spennende bransjer som vi den gang ikke analyserte like grundig: havbruk til havs, marine ressurser, bergverk og mineraler – og ikke minst utviklingen østover og Forsvarets rolle. Sammen med Menon og Leo A. Grünfeld tok vi et nytt blikk inn i glasskula.
Skap en ledelseskultur for å ville jobbe
Sykefraværet har økt, og antallet unge uføre har fortsatt å stige. Samtidig har behovet for arbeidskraft blitt stadig tydeligere – både nasjonalt og på Helgeland. Under konferansen fikk vi høre tallenes tale fra NAVs statistikksjef Ulf Andersen, og vi fikk innsikt fra unge arbeidstakere i Generasjon Z. Lokale eksempler viste hvordan endring er mulig, og det ble løftet frem nye muligheter innen både ledelse og teknologi.
Fire år senere – fortsatt mulighetenes region?
Fire år etter første mulighetsstudie kommer Menon Economics til Drivkraftkonferansen med en oppdatert rapport om mulighetene på Helgeland. Den nye mulighetsstudien gir et nytt blikk på hvordan vi sammen kan realisere regionens potensial frem mot 2035.
Oppsummering fra konferansen
Thomas Seltzer
Du trenger ikke å være en fascist for å stemme fascistisk.
Malin Moe Neeraas
Du må lede med både hjertet og hodet.
Harald Magnus Andreassen
Norge har egentlig ingen egen økonomi.
Øystein Dørum (NHO)
Et arbeidskraftløft kan bli Norges nye gullgruve.
Bettina Banoun
Vi får ikke et norsk Spotify.
Thordur Arnason
Vil du styre eller bli helt overkjørt?
Anders Magnus
Det er alltid mørkest før det blir helt svart.
Leo Grünfeld
Mulighetenes region – nå starter festen.
Hege Olsen (Ranahytta)
Skatten som kveler lokale bedrifter.
Helgelandspuls
- innsikt fra regionen
Helgelandspuls er en fersk temperaturmåler på næringslivet i regionen. Undersøkelsen gir innsikt i hva hvilke forventninger bedriftene på Helgeland har til lønnsomhet, omsetning og investeringer. Denne gangen blir det spesielt interessant å se hvordan signaler om rentekutt vil påvirke næringslivets framtidsutsikter. Resultatene danner et viktig bakteppe for diskusjonene om fremtidens arbeidsliv og verdiskaping under Drivkraftkonferansen.
Drivkraftkonferansen er SpareBank 1 Helgelands årlige møteplass for offentlig og privat næringsliv. Ambisjonen er å være den viktigste næringskonferansen i regionen. NHO Nordland er partner på tredje året.
Se tilbakeblikk fra Drivkraftkonferansen 2024:
Se film om Utskarpen:
Priser og utdelinger
Drivkraftprisen deles ut årlig under Drivkraftkonferansen av SpareBank 1 Helgeland.
Prisen går til en drivkraft utenom det vanlige, og skal være en oppmuntring til videre engasjement for lokalsamfunnet. Vinneren mottar et pengebeløp på 100.000 kroner, som den dedikerer videre til et samfunnsnyttig formål.
Årets vinner var Elbjørg Fagerjord
Under Drivkraftkonferansen deler NHO Nordland ut pris for Månedens bedrift.
Prisen går til bedrifter som utmerker seg og er en viktig bidragsyter til jobb- og verdiskaping lokalt, regionalt og/eller nasjonalt, som skaper og vedlikeholder attraktive lokalsamfunn.
Årets vinner var Helgeland Industrier AS