Sammen forebygger vi hvitvasking

Norske myndigheter har bedt alle norske banker om å sørge for at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert. 

Vi trenger din hjelp!

La oss kalle dette en felles dugnad for å avdekke og forhindre svindelforsøk: Med oppdatert informasjon er du bedre beskyttet mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet. Vi trenger derfor hjelp med ny legitimasjon og stille noen spørsmål til deg. 


Viktig informasjon om smittevern

Vi er opptatt av å overholde myndighetenes smitteverntiltak. Du må ikke møte i banken dersom du har symptomer på luftveisplager, eller har vært syk med lignende symptomer de siste 14 dagene.

Ta kontakt med banken dersom du ikke kan møte innen den gitte fristen.

Vi har også begrensninger på antall kunder som kan oppholde seg i lokalet. Et lite tips kan derfor være å legge turen til banken utenom lunsjtid, da det er færre kunder i lokalet. Vi vil også ivareta smittevernet ved skanning av din legitimasjon.

Ny privatkunde

Du må opplyse om navn, fødselsnummer eller D-nummer og fast adresse. Du må også vise pass eller ha BankID fra annen bank. I tillegg må du opplyse om:

  • kundeforholdets formål
  • hvorfor du ønsker å gjennomføre større transaksjoner
  • hvor pengene kommer fra eller hva de skal brukes til
  • du eller noen nærstående har et høytstående verv eller stilling i utlandet

Ny bedriftskunde

For nye bedriftskunder gjelder det samme som for nye privatkunder. I tillegg må du opplyse om: 

  • foretaksnavn, organisasjonsnummer og eierforhold.
  • det er privatpersoner, som alene eller sammen med noen i nær familie, har direkte eller indirekte eierandeler på mer enn 25 prosent, eller om noen på annen måte kontrollerer virksomheten.
  • Representanter for bedriften eller personer med disposisjonsrett over bedriftens midler, må legitimere seg samt dokumentere sin rett til å opptre på vegne av bedriften.

Deg som allerede er kunde

Flere av våre kunder blir nå kontaktet av banken med beskjed om at vi trenger ny legitimasjon. Årsaken er at vi dessverre ikke har tilstrekkelig dokumentasjon på kundenes identitet i vårt arkiv. Du må derfor være forberedt på å svare på spørsmål og fremlegge gyldig legitimasjon.

Som bank må vi kunne dokumentere overfor myndighetene at vi gjennomfører nødvendige kundetiltak av alle våre kunder.

Noe du lurer på?

Banken er pålagt å holde løpende kontroll av våre kundeporteføljer, og da også
legitimasjon som er registrert på kundene.

Dersom du får en henvendelse fra Sparebank 1 Helgeland betyr det at vi i gjennomgang av din legitimasjon ser at den ikke oppfyller kravene. Det kan være at bildet eller tekst ikke er tydelig eller at legitimasjonen er av eldre årgang.

Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet i møte med den digitale utviklingen. I henhold til reglene for BankID må banken gjennomføre kontroll av pass for alle som har eller skal ha BankID.

Vi anbefaler at kundene legitimerer seg med pass. Med pass mener vi: norsk pass, utenlandsk pass, norsk utlendingspass og norsk reisebevis for flyktninger.

Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank. For å få BankID er det krav om at du viser pass.

Skal du ha BankID må du ifølge norsk regelverk legitimere deg med pass. Blir du kontaktet må du derfor komme innom banken med gyldig pass hvis du fortsatt ønsker å bruke BankID fra vår bank.

Dersom du bor et annet sted i Norge kan du møte ved et annet SpareBank 1-kontor. Finn nærmeste kontor på sparebank1.no. Oppholder du deg utenlands må du ta kontakt med banken.

Du kan også ta kontakt om du har behov for å utsette fristen. 

Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres  jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.

Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens bli at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse. Har du spørsmål? Kontakt Kundeservice på telefon 75 11 90 00

Vi tar kontakt med alle som må legitimere seg. Dersom du ikke har mottatt brev, e-post eller sms kan du ta det helt med ro.