Sammen forebygger vi hvitvasking
Myndighetene har bedt alle banker i Norge om å passe på at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert. Derfor trenger vi din hjelp.
Myndighetene har bedt alle banker i Norge om å passe på at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert. Derfor trenger vi din hjelp.
Norske myndighetene krever at banker jevnlig oppdaterer kundeinformasjon. Dette er for å hindre hvitvasking og misbruk av identitet.
Ved å ha oppdatert informasjon, hjelper du til med å beskytte deg selv mot ID-tyveri, svindel og annen økonomisk kriminalitet. Vi kan kalle det en felles dugnad for trygghet.
Derfor trenger vi at du:
1. Viser gyldig legitimasjon, for eksempel:
2. Svarer på noen enkle spørsmål
Vi forstår at dette kan være litt upraktisk, men det er viktig for å beskytte både deg og samfunnet.
Oppdatering av kundeinformasjon for deg som er privatkunde.
Oppdatering av kundeinformasjon for egne barn eller personer under vergemål.
Oppdatering for lag, foreninger, aksjeselskap og enkeltpersonforetak.
Du må opplyse om navn, fødselsnummer eller D-nummer og fast adresse. Du må også vise pass eller ha BankID i en annen bank. I tillegg må du opplyse om:
For nye bedriftskunder gjelder samme regler som for privatkunder, men du må også dele:
Personer med disposisjonsrett må legitimere seg og dokumentere rett til å representere bedriften.
Noen av kundene våre kan bli bedt om å vise ny legitimasjon fordi vi mangler nok oppdatert informasjon om hvem de er.
Hvis vi tar kontakt med deg, må du være klar til å svare på noen spørsmål og vise gyldig legitimasjon.
Dette gjør vi fordi vi er nødt til å dokumentere overfor myndighetene at vi følger reglene og sjekker kundene våre som vi skal.
Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet i møte med den digitale utviklingen. I henhold til reglene for BankID må banken gjennomføre kontroll av pass for alle som har eller skal ha BankID.
Vi anbefaler at kundene legitimerer seg med pass. Med pass mener vi: norsk pass, utenlandsk pass, norsk utlendingspass og norsk reisebevis for flyktninger.
Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort, nasjonalt ID-kort eller bankkort med bilde fra en annen bank. For å få BankID er det krav om at du viser pass.
Har du fått SMS, mail eller en melding i din nettbank om å legitimere deg og oppdatere kundeinformasjon?
Du kan når som helst komme innom et av våre kontorer i Lom, Skjåk, Vågå, Dombås eller Oslo i løpet av vår åpningstid. Dersom du har lang avstand til et av våre kontorer kan du også legitimere deg i en annen SpareBank 1 bank.
Bor du i utlandet, eller av andre grunner er forhindret til å komme innom oss, kan du sende oss rett kopi av passet ditt i nettbanken. Trykk "skriv melding" og deretter nytt vedlegg. Når kopien er mottatt ringer vi deg for noen spørsmål.
Skal du ha BankID må du ifølge norsk regelverk legitimere deg med pass. Blir du kontaktet må du derfor komme innom banken med gyldig pass hvis du fortsatt ønsker å bruke BankID fra vår bank.
Dersom du bor et annet sted i Norge kan du møte ved et annet SpareBank 1-kontor. Finn nærmeste kontor på sparebank1.no. Oppholder du deg utenlands må du ta kontakt med banken.
Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.
Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens bli at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse. Har du spørsmål? Kontakt kundeservice på telefon 61 21 90 00
Handel med krypto- og virtuell valuta
I påvente av tydelig veiledning fra norske myndigheter har de fleste norske banker etablert strenge regler for håndtering av transaksjoner og gevinster.
Pengespill og betalingsforbud
Visste du at norske banker og andre betalingstjenester ikke har lov til å overføre innsats og utbetalinger i pengespill fra pengeselskaper som ikke har tillatelse i Norge?