Meld skade for borettslag og sameier
Skader i borettslaget eller sameiet kan være krevende, men vi hjelper deg gjennom prosessen. Her finner du informasjonen du trenger for å melde skade – enten du sitter i styret eller er beboer.
Skader i borettslaget eller sameiet kan være krevende, men vi hjelper deg gjennom prosessen. Her finner du informasjonen du trenger for å melde skade – enten du sitter i styret eller er beboer.
Før du melder skade, er det et par ting som kan være greit å vite.
For å melde skade på bygningen og det som sitter fastmontert i bygningen, trenger du forsikringsnummer/avtalenummer før du kan melde skaden. Er du beboer må du først kontakte styret og avtale at du melder skaden.
Ønsker du å melde skade på tingene dine, får du veiledning og hjelp til å melde skade på tingene dine.
Bygningsforsikringen dekker som hovedregel skader på bygningen og det som sitter fastmontert i bygningen.
Det er likevel noen unntak der du kan bruke innboforsikringen din. Innboforsikringen din dekker tingene som du tar med deg når du flytter, men kan også dekke:
Det er borettslaget/sameiet som er forsikringstakeren og dermed også de som er ansvarlige for at egenandelen betales inn til forsikringsselskapet. Likevel kan styret i borettslaget kreve at boligeier dekker egenandelen for skader boligeier er skyld i.
Les også:
Hvem betaler egenandel ved bruk av borettslagets/sameiets forsikring?
Hva dekker borettslagets/sameiets forsikring?
Når du melder en skade til forsikringsselskapet vårt Fremtind, får du et skadenummer. Ingen skader er like, så saksgangen kan være forskjellige avhengig av type og størrelse på skaden. Forsikringsselskapet vil vurdere skaden og bestille befaring hvis det gjelder en større skade.
Du kan følge med på skaden underveis, ved å logge inn til «mine skadesaker».
Takstpersonen (boligsakkyndig) tar kontakt med deg og avtaler tid for taksering av skaden. Når takstpersonen har vurdert skaden sender hen en rapport til forsikringsselskapet.
Rapporten avgjør om skaden er dekket av forsikringen. Hvis den dekkes, vil du bli kontaktet av en hånverker. Deretter planlegger du og håndverkeren arbeidet videre.
Hvis du ikke kan bo i leiligheten mens den repareres vil forsikringsselskapet kontakte deg med informasjon om midlertidig bosted. Har du innboforsikring vil du også være dekket for merutgifter.
Ødelagte og skadde bygningsdeler rives og fjernes, og ved vannskader må leiligheten som regel tørkes. Håndverkeren holder deg oppdatert til alt er klart for reparasjon.
Håndverkeren utfører reparasjonen og gir deg informasjon om tidsbruk og framdrift. Av miljøhensyn reparerer vi fremfor å bytte ut, så langt det lar seg gjøre, og gjenbruker byggematerialer der det er mulig.
Verktøy, avfuktere og vifter som bruker mye strøm avmåles av håndverkeren, og Fremtind kompenserer deg for merutgiftene. Du holdes løpende oppdatert.
Når jobben er gjort, går dere gjennom resultatet sammen. Fakturaen for arbeidet er det Fremtind som mottar og betaler. Egenandelen er det styret som betaler til forsikringsselskapet, men hvis du er skyld i skaden, kan styret be deg betale egenandelen.
Hvis du har bestilt tilleggsarbeider eller forbedringer utover det forsikringen dekker, sendes faktura for den delen til deg.
Spørsmål kan tas opp med håndverkeren eller Fremtind.
Ha forsikringsnummer/avtalenummer ditt klart, og følg veiledningen hos forsikringsselskapet vårt Fremtind.
Hvem er du?
Hvis det haster kan du kontakt oss på telefon 915 02300.
Utenom vanlig åpningstid får du hjelp via vår vakttelefon, hele døgnet. Vakttelefonen bistår kun i hastesaker (for eksempel hvis du trenger tørking av gulv ved vannskade).