Sammen med kortet får barnet sin egen sparekonto og Spink.
Kan bestilles fra barnet fyller 6 år.
Trygt for foreldre og barn
Eget bankkort og Spink-appen gir et godt møte med digitale penger og gjør det er enkelt å overføre penger til kortet.
For sikkerhets skyld har kortet ikke bilde og fødselsnummer.
Det ligger en beløpsgrense i kortet, og alle transaksjoner sjekkes mot tilgjengelig saldo på konto.
Foreldre kan holde oversikt over barnets penger, sette regionsperre, rebestille eller sperre kortet i sin egen mobil-eller nettbank.
Ingen netthandel, for barnas sikkerhet.
Har kontaktløs betaling.
Når bør barnet få eget bankkort
Bankkort er den vanligste og mest foretrukne betalingsformen i Norge. Derfor er det viktig at barna ikke bare lærer å håndtere kontanter, men også digitale penger, allerede fra tidlig alder, men når bør de få eget bankkort?
Spink er en app som gir barn og unge oversikt over hvor mye penger som er på bankkortet og hva pengene har gått til. I Spink kan barna også få se sin en egen sparekonto, slik at de kan sette seg egne sparemål og overføre penger selv. Slik kan appen motivere til egen sparing.
Barnet kan også bruke vennebetaling til mottakere som er godkjent av en forelder.
Når barna skal begynne å bruke kort er det viktig at de forstår pengebruk og kortsikkerhet. Bruk vår samtaleguide her til å få tips om hva barna bør vite før de begynner å bruke bankkort for barn.
Mistet kortet?
Gi beskjed til foreldre så fort som mulig slik at banken kan bli varslet.
Er det greit å oppbevare PIN-koden til kortet på huskelapp?
Nei, lær koden utenat.
Er det greit å dele PIN-koden med andre?
Nei. Koden er hemmelig. Ikke fortell koden til andre.
Sperre kortet
Hvis kortet har blitt borte eller det er mistanke om at andre kan ha fått tak i koden, meld fra til oss så raskt som mulig. Ring 03202, fra utlandet: +47 915 03 202.
Funnet igjen kortet etter at det ble sperret? Da kan du som forelder kontakte oss på chat i nettbanken, så fjerner vi sperren med en gang. Har du ikke nettbank, kan du ringe oss på 03202 så hjelper vi deg.
For å handle på nett må du være 13 år eller eldre og ha BankID. Har kortet ditt kortnummeret (16 siffer) printet på forsiden, er det ikke nødvendig å bestille nytt kort når du fyller 13 år for å få netthandel. Da ligger netthandel klart og hvis foreldrene dine bestiller BankID til deg, kan kortet brukes til å betale på nett.
Det skyldes mest sannsynlig at det ligger inne beløpsgrense på kortet ditt, for din sikkerhet. Beløpsgrensen for varekjøp er 5000 kroner i løpet av 4 dager, og for minibankuttak er det 1000 kroner i løpet av 4 dager.
Si fra til foreldrene dine så fort som mulig. De kan både sperre og bestille nytt kort til deg i nettbanken. Nytt kort kommer i posten i løpet av 7-10 dager.
Ja, og det er de samme reglene som i Norge på hvor mye du kan ta ut. Maksgrensen for varekjøp er 5000 kroner i løpet av 4 dager, og for minibankuttak er det 1000 kroner i løpet av 4 dager.
Snakk med foreldrene dine. De kan bestille nytt kort i nettbanken.
.
Hva lurer andre på?
Beløpsgrensen for varekjøp er 5000 kroner i løpet av 4 dager, og for minibankuttak er det 1000 kroner i løpet av 4 dager.
Det er ingen øvre grense for hvor mye penger som kan settes inn på kortet.
Ja, men det er beløpsgrense på kortet. Maksbeløpet for kontantuttak og varekjøp i butikk er 5000 kroner i løpet av 4 dager.
På baksiden av kortet står kortholders navn og kontonummeret som kortet er tilknyttet. I tillegg står det en gyldighetsdato på kortet. I signaturfeltet på baksiden kan kortholder signere, men dette feltet har ingen praktisk betydning for bruk av kortet.
Bankkort for barn har en nedre aldersgrense på 6 år og passer frem til barnet fyller 13 år.
Det tar 7-10 dager. Vi gir beskjed på SMS når kortet sendes fra vår leverandør.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}