BankID er en sikker og enkel måte å identifisere deg på nett. Du kan bruke BankID når du skal handle i nettbutikker, logge inn i nettbanken og signere dokumenter.
Slik kommer du i gang med BankID
1. Ta med deg gyldig legitimasjon til oss i banken
Du må møte opp i banken og identifisere deg med pass eller norsk nasjonalt ID-kort for å få BankID. Vi hjelper deg med resten!
Last ned engangskode-appen på mobiltelefonen din, så slipper du å huske passord eller tenke på hvor du la fra deg kodebrikken!
3. Sånn! Du er klar til å bruke BankID
Nå kan du logge inn i banken og på andre nettsteder, signere dokumenter og avtaler, og handle trygt på nett.
Enda enklere med
engangskode-appen
Engangskode-appen er en rask, enkel og gratis måte å logge
inn og identifisere deg.
Når du bruker engangskode-appen, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du ferdig – uten å huske eller taste inn verken kode eller passord!
Hva er egentlig BankID?
BankID er en sikker og enkel måte å legitimere seg på nett. Du kan bruke BankID når du skal logge inn i banken og på andre nettsteder, når du skal handle på nett, og når du må signere dokumenter og avtaler.
Derfor kan du ikke låne bort din BankID
Har du en forelder som synes at teknologien begynner å bli vanskelig og som trenger hjelp til å logge inn i banken? Eller er du kanskje økonomiansvarlig i familien?
Fra du er 13 år kan du få BankID. For å få BankID hos oss må du komme innom et av våre kontorer med legitimasjon. Gyldig legitimasjon for å få BankID er norsk pass. (Med utenlandsk pass kreves tilleggsdokumentasjon). Dersom du ikke kan møte opp i kontoret, ta kontakt på 03202.
Er du mindreårig må dine foresatte signere på avtalen.
Gyldig legitimasjon for å få tjenesten Uten BankID er: utenlandsk pass, norsk reisebevis for flyktninger, norsk førerkort, norsk utlendingspass og nasjonalt id-kort fra EØS-land og Schengen godkjent for reiser innen Schengen.
Oppholdskort er ikke gyldig legitimasjon.
Nei, det må du ikke, og du kan bli kunde hos oss med BankID fra annen bank.
Men når BankID med annen bank opphører, og du må få ny BankID, kan du få det ved å møte hos din nærmeste SpareBank 1 med gyldig pass.
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, engangskode, BankID på mobil eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.
Dette betyr BID-feilmeldingene
BID 5000
Gjelder innstillinger i nettleseren din.
Løsning:
Prøv en annen nettleser, for eksempel Chrome eller Firefox.
Tilbakestill nettleserinnstillingene i nettleseren.
Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.
BID 14a4
Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:
Engangskode på mobil er blokkert på din mobil.
Engangskode på mobil er bestilt, men ikke aktivert.
Du er ikke registrert med engangskode på mobil, men har vært det tidligere.
Løsning: Slett appen og last den ned på nytt. Hvis du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden.
BID 1439
Din BankID er sperret. Gjelder sikkerhetselementet for innlogging. Dette kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel fordi du har tastet feil engangskode for mange ganger eller logget på fra flere ulike enheter.
Løsning: Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt.
BID c167
Gjelder hvis sertifikatet på din enhet blir ugyldig. Kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.
Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil.
Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp.
BID c161
Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID.
Løsning: Bruk din egen PIN-kode som du har laget for BankID på mobil.
Engangskode-appen: Raskest og enklest
Vi anbefaler å bruke engangskode-appen til å logge inn. Den er superrask og enkel! Etter at du har valgtEngangskode-appentaster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Dermed er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Tips! Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen.
Du kan endre passordet ditt når du skal logge inn i nettbanken.
Velg BankID for å logge inn, og skriv inn fødselsnummeret ditt.
Klikk på Meny øverst til høyre i vinduet og velg Endre passord.
Følg veiledningen for å endre passordet og lag et sikkert passord.
Det nye passordet må være minst 8 tegn og inneholde både bokstaver og tall, eller en kombinasjon av små og store bokstaver. Bruk spesialtegn, for eksempel $ eller #, for å gjøre det ekstra sikkert. Vi sjekker passordet ditt mot en liste av ofte brukte passord som ikke er sikre nok, inkludert fødselsdatoen din.
Husk at ditt BankID-passord er personlig. Du skal ikke dele det med andre. Du bør endre passordet ditt hvis du tror at noen andre har fått vite det. Har du glemt passordet ditt, må du ta kontakt med oss.
Vi anbefaler å bruke engangskode-appen til å logge inn. Den er superrask og enkel!
Når du velger engangskode-appen for å logge inn, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å måtte huske passord!
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}