Tips og råd
BankID
BankID er en sikker og enkel måte å identifisere deg på nett. Du kan bruke BankID når du skal handle i nettbutikker, logge inn i nettbanken og signere dokumenter.
Slik kommer du i gang med BankID
1. Vis fram gyldig legitimasjon
Du må møte opp i banken og identifisere deg med norsk pass eller norsk nasjonalt ID-kort for å få BankID. Finn bankkontor. Vi hjelper deg med resten!
2. Last ned engangskode-appen
Last ned engangskode-appen på mobiltelefonen din, så slipper du å huske passord eller tenke på hvor du la fra deg kodebrikken!
Du må ha BankID fra SpareBank 1 for å bruke engangskode-appen.
3. Da er du klar til å bruke BankID!
Nå kan du logge inn i banken og på andre nettsteder, signere dokumenter og avtaler, og handle trygt på nett.
Enkelt å bruke engangskode-appen
Engangskode-appen er en rask, enkel og gratis måte å logge inn og identifisere deg.
Når du bruker engangskode-appen, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du ferdig – uten at du trenger å huske eller taste inn verken kode eller passord!
Hva er egentlig BankID?
BankID er en sikker og enkel måte å legitimere seg på nett. Du kan bruke BankID når du skal logge inn i banken og på andre nettsteder, når du skal handle på nett, og når du må signere dokumenter og avtaler.
Derfor kan du ikke låne bort din BankID
Har du en forelder som synes at teknologien begynner å bli vanskelig og som trenger hjelp til å logge inn i banken? Eller er du kanskje økonomiansvarlig i familien?
Har du ikke norsk fødselsnummer eller BankID?
Da har vi løsningen for deg! Ta med gyldig legitimasjon og d-nummeret ditt til oss, så får du tilgang til mobil- og nettbanken.
BankID for ungdom
For å opprette BankID for ungdom må det avtales et møte i bankkontor på forhånd. Det er fint om en av de foresatte er med på møtet.
Ungdommen må ha gyldig pass eller norsk nasjonalt ID-kort for å få BankID.
Ofte stilte spørsmål
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, engangskode, BankID på mobil eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.
Dette betyr BID-feilmeldingene
BID 5000 Gjelder innstillinger i nettleseren din. Løsning:
|
|
BID 14a4 Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:
Løsning: Slett appen og last den ned på nytt. Hvis du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden. |
|
BID 1439 Din BankID er sperret. Gjelder sikkerhetselementet for innlogging. Dette kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel fordi du har tastet feil engangskode for mange ganger eller logget på fra flere ulike enheter. Løsning: Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt. |
|
BID c167 Gjelder hvis BankID på mobil-sertifikatet på mobilen eller nettbrettet ditt har utløpt. Det kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement. Løsning: BankID på mobil fases nå ut, og engangskode-appen overtar som løsning for å logge inn. Les mer og last ned engangskode-appen. |
|
BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031 Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp. |
|
BID c161 Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID. Løsning: Velg BankID og logg inn på nytt. |
Engangskode-appen: Raskest og enklest
Vi anbefaler å bruke engangskode-appen til å logge inn. Den er superrask og enkel! Etter at du har valgt engangskode-appen taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Dermed er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Last ned appen i AppStore eller Google Play og følg anvisningene.
Nei, det må du ikke, og du kan bli kunde hos oss med BankID fra annen bank.
Men når BankID med annen bank opphører, og du må få ny BankID, kan du få det ved å møte hos din nærmeste SpareBank 1 med gyldig pass.
Kontakt oss på telefon 03202 så hjelper vi deg med et nytt passord.
Fra du er 13 år kan du få BankID. For å få BankID hos oss må du komme innom et av våre kontorer med legitimasjon. Gyldig legitimasjon for å få BankID er norsk pass. (Med utenlandsk pass kreves tilleggsdokumentasjon). Dersom du ikke kan møte opp i kontoret, ta kontakt på 03202.
Er du mindreårig må dine foresatte signere på avtalen.
Logg deg inn i mobil- eller nettbank, og velg Innstillinger fra rullgardinmeny øverst til høyre (nettbank) eller Mer nederst til høyre (mobilbank).
Velg Innlogging og BankID – her kan du bestille nytt passord.Dersom du logget på ved bruk av ansikt eller finger vil du bli bedt om å logge inn på nytt ved bruk av BankID på mobil.
Avtalevilkår for BankID
Last ned avtalevilkårene for BankID
Last ned avtalevilkårene for BankID på mobil
Slik oppfyller vi de europeiske kravene til sikker elektronisk identifikasjon:
Sammenlign priser
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no