KUNDESERVICE BEDRIFT
Konto, kort og betaling
Sjekk om chatboten har svaret. Hvis den ikke kan hjelpe deg, kobler vi deg raskt videre til en rådgiver.
Sjekk om chatboten har svaret. Hvis den ikke kan hjelpe deg, kobler vi deg raskt videre til en rådgiver.
Laster chat ...
Les mer om når betalinger du har godkjent går ut av konto.
Her finner du IBAN og BIC/SWIFT-koden til banken.
Slik avslutter du en konto hos oss.
Slik aktiverer du nytt kort.
Kontoutskrift finner du i nettbank bedrift under Transaksjoner. Du kan søke på mottaker, kontonummer, beløp eller lignende. Du kan også gå til Arkiv og velge Kontoutskrift i nedtrekksmenyen.
Bilag finner du også under Transaksjoner. Gå inn på den inn- eller utbetalingen det gjelder og trykk på Bilag.
Garantiprovisjon finner du under Transaksjoner - Arkiv - velg Melding om betaling i nedtrekksmenyen. Garantiprovisjonen trekkes kvartalsvis.
Renteoppgaver finner du under Transaksjoner - Arkiv - velg Renteoppgaver i nedtrekksmenyen.
Har du bankkort for bedrift sperrer du kortet i nettbank bedrift. Logg inn i nettbanken, gå til Min oversikt, Kort, velg det kortet det gjelder og klikk Sperre kort.
Har du ikke nettbank bedrift, men er privatkunde med mobil- eller nettbank privat, kan du lese mer om hvordan du sperrer kortet her.
Kredittkort for bedrift kan du sperre i AirPlus-appen, eller ringe 21 01 50 40. Kredittkortet er en tjeneste fra AirPlus.
Du kan sette inn og ta ut kontanter i matbutikken. Slik setter du inn kontanter i butikken
Mindre beløp kan også settes inn via innskuddsmaskin i mange av våre lokalbanker. Har dere store mengder kontanter anbefaler vi nattsafe.
Bruken av kontanter går kraftig tilbake. Derfor bør du tilby andre betalingsmåter, også på arrangementer. Med Vipps kan dere ta betalt raskt og enkelt over disk.
Alle bedrifter (AS og ENK), med norsk organisasjonsnummer kan søke i KAR-registeret.
En bedrift som gjør et søk på vegne av en annen bedrift, er ansvarlig for å bruke registeret på riktig måte.
I KAR-registeret finner du kontoer fra alle bankene i Norge – både bedrifter og privatpersoner.
Du kan bruke Click to Pay i alle nettbutikker som støtter løsningen. Se etter Click to Pay-ikonet ved utsjekk.
Ja. Du kan når som helst deaktivere Click to Pay i mobilbank eller nettbank under Kort, og du har full kontroll over hvilke kort som er registrert.
Click to Pay kan aktiveres på bankkort og kredittkort fra SpareBank 1. Har du både Visa og Mastercard kan du legge til ett av hver. Når du betaler med Click to Pay, velger du enkelt hvilket av kortene du vil betale med.
Nei. Du kan bruke Click to Pay uten å opprette konto hos nettbutikken. Nettbutikken får heller ikke kortinformasjonen din med Click to Pay.
Ja. Løsningen bruker avansert sikkerhetsteknologi for å beskytte kortinformasjonen din, som ligger trygt lagret hos Visa/Mastercard, så du slipper å oppgi den til nettbutikken. Du bekrefter også som regel kjøpet med BankID – slik du allerede er vant til når du handler på nett.
Nei. Du aktiverer Click to Pay direkte i mobilbanken eller nettbanken – uten å registrere deg hos eksterne aktører.
IBAN står for International Bank Account Number. Det er kontonummeret du skal bruke når bedriften skal betale eller få betalt fra utlandet.
BIC/SWIFT er bankens internasjonale kode eller adresse.
Når man har sendt inn en Pain001 fil med utbetalinger, skal man laste ned Pain 002 mottakreturfil, som viser om noe er feil eller om alt er ok i innsendt Pain001 fil. For betalingene som er utført laster man ned Camt054D avregningsreturfil.
SEPA står for Single Euro Payments Area, og er et felles betalingsområde for euro som skal gjøre det lettere å handle på tvers av land tilhørende EU/EØS i Europa. ISO 20022 XML er det nye formatet for innsending av betalingsfiler som skal benyttes for betalinger i euro innen SEPA og som har vært gjeldende fra 31. oktober 2016.
Reservert beløp er penger som skal belastes kortet ditt, men som ikke er trukket ennå.
Når du bruker kortet ditt, trekkes ikke pengene med en gang. Først sjekker vi om det er dekning, og hvis det er det, blir beløpet reservert. Hvor mye du har disponibelt blir redusert med tilsvarende beløp, selv om saldoen fortsatt er uendret. Først når transaksjonen bokføres neste virkedag, blir saldo oppdatert.
Vi anbefaler at du i alle fall betaler minstebeløpet på regningen, så slipper du å få purregebyr.
Hvis du ikke kan betale minstebeløpet, ta kontakt, så finner vi en løsning sammen.
Hvis du betaler ned alt du har lånt innen forfallsdato, koster det deg ingenting. Hvis du velger å utsette å betale hele eller deler av kredittkortregningen, blir det lagt til renter på lånet til summen er betalt ned.
Priseksempel ved utsatt betaling: Effektiv rente 23,9 %. Låner du 15.000 over 12 måneder, koster det 1.518, og du betaler totalt 16.518 kroner.
Det er kun mulig å gjøre innskudd i egen banks innskuddsautomat og med identifikasjon med kort utstedt av din SpareBank 1-bank.
Det er altså ikke mulig å sette inn penger på en konto i SpareBank 1 i en annen banks innskuddsautomat, heller ikke en annen SpareBank 1-bank.
Hvilke alternativer har jeg?
Med tjenesten Kontanttjenester i butikk kan du ta ut og sette inn kontanter med bankkortet ditt og PIN-kode i matbutikken. Tjenesten er tilgjengelig i ca. 1450 butikker i NorgesGruppen fordelt over hele landet.
Oversikt over betalinger finner du i nettbanken under Betaling > Transaksjoner > Kontobevegelser. Her kan du også ta ut bilag på alle betalinger.
Betalingen ligger i forfallsregisteret i 4 dager. Hvis den ikke blir betalt i løpet av de fire dagene, flyttes den til "Ikke utførte betalinger".
Tidligere eFakturaer finner du i Fakturatjenesten under arkiv.
For å få tilgang til Fakturatjenesten må du være bruker. Administrator i Fakturatjenesten kan opprette nye brukere og gi tilgang.
Du kan bruke vårt skjema for å bestille AvtaleGiro fast betaling.
Ønsker du mer informasjon om tjenesten kan du se vår produktside for AvtaleGiro.
NB! Hvis du får neste regning i posten, er det fordi den ble laget før AvtaleGiroen ble opprettet. Den må betales som vanlig.
For å avstemme manuelt må du lage filoppsett i nettbank bedrift. Klikk på Meny og Filoppsett under overskriften Filer, klikk deretter på knappen Nytt filoppsett.
Lag navn på filoppsettet, velg filtype Bankavstemming ISO (camt.053 kontoinformasjon) ved hjelp av nedtrekkspil. Lag også filnavn for avstemmingsfil og lagre filoppsettet.
Deretter velgeer du Bankavstemming i toppmenyen. Lag Ny manuell bankavstemming eller Ny gjentagende bankavstemming. Bankavstemmingsfilen legger seg under menyvalg Hent filer. Filen kan da lastes ned og lagres på ønsket område for deretter å hentes inn i regnskapsprogrammet.
Bankkode brukes i noen land som ikke har IBAN. Koden er forskjellig fra land til land, og bør brukes sammen med BIC (SWIFT). Her ser du hvilke land det gjelder og hvilken bankkode du skal bruke:
USA har bankkode: FW + 9 tall (kalles Routingnumber, ABA eller Fedwire)
Canada har bankkode: CC + 9 tall (kalles Clearing code)
Sør-Afrika har bankkode: ZA + 6 tall
Australia har bankkode: AU + 6 tall
New Zealand har bankkode: NZ + 6 tall
Hong Kong har bankkode: HK + 3 tall
For at pengene skal komme frem, må de som skal betale ha denne informasjonen:
Amerikanske banker bruker Routingnumber, ABA eller FedWire som bankkode. Det skrives alltid som FW+9 tall i feltet for bankkode. Eksempel: FW123456789.
Europa
Vanlig betaling: Kan ta inntil 2–5 virkedager
Hastebetaling: Normalt samme virkedag
Med Vipps (innad i Norden) går det like raskt som vippsing innenlands.
Andre land
Vanlig betaling: Kan ta inntil 2–5 virkedager
Hastebetaling: 1–2 virkedager (kan ta lenger tid avhengig av landet du skal betale til)
Prisen på en valuta bestemmes av hvor mange som vil kjøpe og selge den. Enkelt forklart går prisen på en valuta opp hvis etterspørselen er høy, og ned hvis etterspørselen er lav.
Hvis utenlandsk valuta er dyr i norske kroner, sier vi at kronen er svak. Da blir det dyrere for oss å handle eller feriere i utlandet. Er utenlandsk valuta billig, sier vi at kronen er sterk, og det blir billigere for oss å handle eller feriere i utlandet.
Dagens valutakurs er prisen på ett lands valuta målt opp mot et annet lands valuta i dag. Hvis dagens valutakurs for euro er 11 kroner, vil det si at 1 euro koster 11 kroner for oss nordmenn.
Logg inn i nettbank bedrift. I menyen går du til Kort, og velger det kortet du vil se PIN-koden på. Trykk på Vis PIN-kode for å se koden.
Hvis du har mistet bankkortet ditt, eller det er blitt ødelagt, kan du enkelt bestille nytt i nett- eller mobilbanken. Det koster 100 kroner, og du vil motta det nye kortet i posten etter cirka en uke.
For å få rabatt på strømmetjenester, må du betale abonnementene dine med Mastercard Ung-kortet ditt. Du får automatisk 20 % rabatt hver gang du blir belastet, inntil 500 kroner per år. Rabatten gjelder både for film, musikk, serier og podkaster.
For kredittkortet er dette begrenset av kredittgrensa di. Det høyeste beløpet du kan betale med kortet er det samme som du har igjen av tilgjengelig kreditt.
Du kan sjekke tilgjengelig kreditt under kredittkortet i nettbanken. Der kan du også sjekke – og endre – kredittgrense.
Det kan være flere årsaker til at kortet ditt ikke fungerer:
Se også:
Lån uten sikkerhet eller lån uten pant er lån hvor banken ikke tar pant i boligen din eller andre ting du eier som sikkerhet for lånet. Dette gir høyere risiko for banken, noe som er grunnen til at usikrede lån som forbrukslån og kredittkort også har høyere rente enn for eksempel boliglån og billån.
Når du bruker kredittkortet, låner du penger av banken. Din kredittgrense, eller kortets kredittramme, er det maksimale beløpet du totalt kan låne før du må betale tilbake. Når kredittrammen er «brukt opp», kan du ikke bruke kredittkortet igjen før du har betalt inn på kredittkortet.
Hver gang du betaler med kredittkortet, bruker du altså av kredittrammen. Når du betaler ned hele eller deler av gjelden, enten via kredittkortfakturaen eller ved at du betaler inn ekstra i nett- eller mobilbanken, blir summen du betaler inn igjen tilgjengelig for bruk.
Har for eksempel kortet ditt en kredittramme på 20.000 kroner, og du bruker 10.000 kroner, har du 10.000 kroner igjen av kredittrammen. Betaler du så inn 5.000 kroner, øker din tilgjengelige kreditt til 15.000 kroner.
Hvor høy kredittgrense du kan få, avhenger av ting som inntekt, betalingshistorikk og hvor mye gjeld du har fra før.
Se også:
Inni kortet ditt er en liten antenne som kommuniserer trådløst med terminal i butikk. Denne antennen påvirkes av slitasje og særlig ved røff behandling ved for eksempel at kortet bøyes.
Dersom kortet slutter å virke, kan du bestille nytt i nett- eller mobilbanken eller du kan kontakte oss på +47 75 11 90 00.
Mikrokortet er et tillegg til det ordinære bankkortet og fungerer på akkurat samme måte, men kun kontaktløst. Under 500 kroner er det bare å «tæppe» på bankterminalen, over 500 kroner må du i tillegg taste PIN-kode. Koden på mikrokortet er den samme som for dine andre kort fra SpareBank 1.
Hvis betalingsterminalen støtter kontaktløs betaling med kort (tæpping), fungerer den også med Garmin Pay. Du kan med andre ord betale med Garmin Pay de aller fleste steder i Norge, og også mange steder i utlandet. Se etter symbolet for kontaktløs betaling.
Garmin Pay fungerer med både bankkort og kredittkort. Alle kort som støtter kontaktløs betaling kan brukes med Garmin Pay.
Når du skal betale, velger du Garmin Pay på klokka og holder den mot betalingsterminalen.
Garmin Pay er en tjeneste som gjør at du kan betale med Garmin-klokka di i stedet for det fysiske kortet ditt.
Det er gjort en kartlegging av hvilke abonnementstjenster som er mest brukt. Om lag 20 av de vanligste tjenestene innen strømming, mobil, trening, aviser osv. er lagt inn i denne første versjonen. Etter hvert vil du kunne si opp flere abonnementer.
Noen typer abonnementer vil du ikke kunne si opp. Det gjelder f. eks. strøm, som ikke kan sies opp med mindre kunden endrer adresse. Amerikanske abonnementer kan per nå heller ikke sies opp fordi tjenesten fra Minna Technologies bygger på europeisk lovgivning.
Velg den kontoen du betaler abonnementet fra. I oversikten som viser de siste bevegelsene på kontoen, vil en «Endre abonnement»-knapp komme opp ved abonnementet.
Minna Technologies er et selskap som har spesialisert seg på̊ å avslutte abonnementer. SpareBank 1 har inngått en samarbeidsavtale med Minna Technologies slik at du enkelt kan avslutte abonnementer du ikke lenger trenger gjennom deres løsning.
Beholdningsoversikt kommer ut i januar. Dokumentet finner du i nettbank bedrift under Transaksjoner -> Arkiv. Velg "Øvrige kundemeldinger".
Så snart dokumentet for årsoppgave for fond er klart finner du dette i nettbank bedrift under Transaksjoner -> Årsoppgave.
Dette henter du i VPS (verdipapirsentralen) sin egen portal.
Betalinger med OCR og KID vises bare som en totalsum i nettbanken. For å se alle betalingene må filene lastes ned fra nettbanken og inn i regnskapsprogrammet.
Når du mottar et nytt bankkort må kortet aktiveres. Det kan du gjøre enten ved å bruke det i en betalingsterminal, eller ved å aktivere det i nettbank bedrift under Kort. Det er korteier eller administrator som kan aktivere kortet i nettbank bedrift.
Er du korteier og privatkunde i banken kan du også aktivere kortet i din private nettbank under fanen Kort.
Konto- og adresseringsregisteret (KAR) samler informasjon om kunder og kontoene deres, og er felles for alle banker i Norge. Registeret viser hvilke kontoer som er gyldige og aktive, og gjør det mulig å sjekke om kontoen hører til riktig person. Alle banker i Norge oppdaterer registeret daglig, med nye og avsluttede kontoer.
KAR-registeret gjør at bedriften din kan unngå å betale til feil person eller til en konto som ikke er aktiv. Det gjør at du slipper kluss og sparer tid. Som bedrift kan du slå opp i KAR-registeret på flere måter:
Enkeltpersonforetak (ENK) kan som en hovedregel kun få tilgang til å sjekke om en konto er aktiv og kan ta imot betalinger. ENK som er underlagt taushetsplikt i lov kan spørre på kombinasjonen kontonummer/fødselsnummer.
Foretak kan gjøre en spørring på vegne av et annen foretak, men er da ansvarlig for at formålet med bruk av KAR overholdes. Dette gjelder også ENK underlagt taushetsplikt.
Har du spørsmål om KAR-registeret, og hvordan du kan bruke det i din bedrift? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg videre.
Fra du har bestilt tilgang, kan det ta inntil 3 virkedager før KAR er aktivert.
Den som er administrator kan avslutte konto inne i nettbank bedrift.
Slik gjør du det: Gå til Min oversikt - Kontoer, klikk på kontoen det gjelder og finn Avslutt konto nede til høyre i bildet.
Du kan også avslutte en konto ved å fylle ut skjemaet på knappen nedenfor. Den som har signaturrett får tilsendt dokumenter for avslutning av konto som må signeres elektronisk.
Husk å hente ut bilag, som kontoutskrifter eller inn- og utbetalinger før du avslutter en konto. Disse har du ikke tilgjengang til etter at konto er avsluttet.
Hvis det er en skattetrekkskonto med penger på konto, må du først kontakte Skatteetaten for å få frigitt pengene, før du kan avslutte kontoen.
Skal du avslutte depositumskonto gjelder egne regler.
Du kan avslutte kundeforholdet ved å klikke på knappen nedenfor. Fyll ut skjemaet og huk av for at du skal avslutte hele kundeforholdet. Den som har signaturrett får tilsendt dokumenter for avslutning av kundeforhold som må signeres elektronisk.
Husk å hente ut bilag, som kontoutskrifter eller inn- og utbetalinger før du avslutter en konto. Disse har du ikke tilgjengang til selv, etter at kundeforholdet er avsluttet.
Hvis det er en skattetrekkskonto med penger på konto, må du først kontakte Skatteetaten for å få frigitt pengene, før du kan avslutte kontoen, og kundeforholdet.
Har du en depositumskonto som også skal avsluttes gjelder egne regler.
BankAxept er et norsk betalingssystem som gjør det mulig å bruke bankkort i både fysiske butikker og på nett. Det fungerer som en kobling mellom betalingsterminalen og kortet ditt, og sørger for at betalingen går gjennom. De fleste vanlige bankkort i Norge har BankAxept innebygd.
I tillegg er norske bankkort ofte kombinert med internasjonale betalingssystemer som Visa eller Mastercard, slik at de også kan brukes i utlandet og på nettbutikker som ikke støtter BankAxept.
For deg som bruker kortet, er det liten forskjell om det er BankAxept eller Visa som blir brukt. Men norske butikker velger som regel BankAxept fordi det har lavere kostnader, og de får pengene på konto raskere.
BAX-nummer er et seks eller syvsifret nummer som kobler bankterminalen til butikken eller stedet den brukes. For at betalingene skal fungere som de skal, må dette nummeret være lagt inn og aktivt på terminalen.
BAX-nummer sørger for at BankAxept-betalinger virker. Samme BAX-nummer kan brukes på flere terminaler dersom du har det.
Hvis du har flyttet kundeforholdet til en ny bank, tar du kontakt med leverandøren av betalingsterminalen. De sørger for at betalingene fra terminalen går til riktig konto i den nye banken. Leverandøren sender en endringsmelding for BankAxept til din tidligere oppgjørsbank.
Ta kontakt med leverandøren av betalingsterminalen, de sender oss endring eller oppsigelsesmelding.
Dersom dere har avtale om bruk av kredittkort, må det også endres eller sies opp direkte mot leverandør.
For å få endret betalingen må du slette den i nettbank bedrift, før du sender betalingen på nytt til regnskapsprogrammet, med ønskede endringer.
Kode for skattetrekk mangler i betalingsfilen. Betalingen må markeres med TAX/skatt i regnskapsprogrammet.
Vi kan tilby filmottak hos TietoEvry slik at kunden kan sende og motta filer/betalingsinformasjon direkte til og fra regnskapsprogrammet. Denne måten å sende filer på skjer over en sikker kommunikasjonskanal, metoden heter «SFTP» som står for «Secure File Transfer Protocol».
Hvem er dette for?
Ta kontakt med oss, så vil vi bistå med bestillingen.
Sjekk om betalingen er avvist enten ved å benytte Pain002 mottaksreturfil som oppdaterer regnskapsprogrammet om noe er feil, eller sjekk i nettbank bedrift under betale, godkjenn og avviste om betalingen ligger der. Avviste betalinger vil ikke kunne settes i gang. Her må årsaken til at betalingen er avvist rettes, og betalingsforslaget må sendes på nytt.
For å gi eller endre tilganger må du være Access Manager. Det står øverst til venstre når du er logget inn. Du kan bare gi eller endre tilgang for en bruker om gangen. Slik gjør du det:
Vil du å fjerne en tilgang følger du samme steg som over. Når du har klikket på tjenester velger du Fjern på tjenesten du vil ta bort, og Fjern en gang til for å bekrefte.
For å legge til ny bruker må du være Access Manager. Det står øverst til venstre når du er logget inn. Slik gjør du det:
Sender du uheldigvis invitasjon til feil person, kan du klikke på Brukerens navn i invitasjonsoversikten. Velg Tilbakekall til høyre på siden, og Tilbakekall igjen for å godkjenne.
Som Access Manager kan du slette brukere, men kun en bruker om gangen. Slik gjør du det:
Skulle du ha slettet feil bruker kan du gjenopprette brukeren innen 14 dager. Følg samme steg som over til du har søkt opp brukeren, og klikk Gjenopprett nederst til høyre. Hvis det har gått mer enn 14 dager, vil du ikke få gjenopprettet brukeren og du må invitere brukeren på nytt.
Har du en ansatt i permisjon kan du også deaktivere brukeren midlertidig. Søk opp brukeren på samme måte som over, klikk på brukeren det gjelder og gjør som følger:
Når brukeren er tilbake og skal ha tilgang igjen, følger du samme steg som over. Når du har funnet brukeren det gjelder klikker du på Gjenopprett til høyre. Om om brukeren ikke gjenopprettes vil brukeren automatisk slettes etter 6 måneder.
Som Access manager har du muligheten til å gi andre rollen som Access Manager. Slik gjør du det:
Innbetaling Total er en effektiv løsning for bedrifter som ønsker bedre oversikt og flyt i økonomien. Tjenesten gir deg elektronisk rapportering av innbetalinger, både med og uten KID, og er en videreutvikling av dagens OCR/eGiro-løsning.
Med Innbetaling Total får du:
Løsningen bygger på ISO 20022 XML-formatet og benytter meldingen camt.054 – en åpen standard som gjør det enkelt å integrere med dine eksisterende systemer.
Trenger du hjelp med filoverføringer?
Enten du er systemleverandør, bruker eget regnskapsprogram – eller bare er nysgjerrig på hvordan filoverføring fungerer – vi har samlet det meste på en hjelpeside om filoverføringer.
Er du administrator i Corporate Connect, og lurer på hvordan du legger til ny bruker eller endrer tilganger. Vi har samlet det meste på en hjelpeside for Corporate Connect.