Budsjetter er viktige styringsverktøy i enhver bedrift. Sjekk hvilke budsjetter du bør ha, og last ned vår budsjettmal.
Lag gode budsjetter
Budsjettene bedriften bør ha
- Resultatbudsjett, også kalt driftsbudsjett: Viser forventede inntekter og kostnader.
- Likviditetsbudsjett: Viser estimerte inn- og utbetalinger.
Skal du starte bedrift, bør du lage et oppstartsbudsjett, eller investeringsbudsjett som det også kalles.
Malen inneholder både resultat-, likviditets- og investeringsbudsjett.
De ulike budsjettene
Et budsjett er en plan for den økonomiske utviklingen i en bedrift. Gode budsjetter hjelper deg å vurdere lønnsomheten i bedriften, og viser om det er nok penger på konto til å betale regningene.
Resultatbudsjett
I et resultatbudsjett setter du opp forventede inntekter og kostnader for en gitt periode, som regel et kalenderår. Resultatbudsjettet viser om bedriften forventes å gå med overskudd eller underskudd, og hvor mye du må betale i skatt for det aktuelle regnskapsåret.
Når du skal lage budsjetter, kan det være smart å lage resultatbudsjettet først. Så bruker du tallene derfra til å sette opp et likviditetsbudsjett etterpå.
Likviditetsbudsjett
I et likviditetsbudsjett setter du opp estimerte innbetalinger og utbetalinger for en periode. Med et godt likviditetsbudsjett unngår du å bruke penger over evne, og har full oversikt over om det til enhver tid er nok penger på konto til å betale løpende utgifter. Du får også oversikt over om du i perioder har større utgifter enn inntekter, slik at du kan planlegge hvordan du skal dekke det inn. Kassekreditt kan være et godt alternativ ved kortvarige likvidietsutfordringer.
Likviditet beskriver bedriftens betalingsevne og kjøpekraft. Har bedriften god likviditet, blir den gjerne mer attraktiv for både kunder og potensielle investorer. Likviditet er også viktig hvis du skal søke om lån eller kreditt i banken. Da må du legge frem et likviditetsbudsjett.
For nystartede bedrifter er likvidietsbudsjettet gjerne det viktigste å styre etter, siden de fleste har begrensede midler tilgjengelig i oppstartsperioden.
Oppstartsbudsjett
Før du starter bedrift, bør du sette opp et oppstartsbudsjett, eller investeringsbudsjett som det også kalles. Det viser hvilket utstyr bedriften trenger, hva det vil koste, og ikke minst hvordan du skal finansiere oppstarten.
Hva du bør ta med i et oppstartsbudsjett, kommer helt an på hva det er du skal drive med. Snakk gjerne med andre i samme bransje om hvilke oppstartskostnader de hadde.