Smartere økonomi for klubber, lag og foreninger

Det er mange fordeler ved å ha alle banktjenestene samlet på ett sted, og med enkle grep kan klubber, lag og foreninger få skreddersydde økonomiske løsninger tilpasset sine behov.

Forenklet hverdagsøkonomi

– Alt styrearbeid og det meste av vedlikeholdet på bygningsmassen, baner og annet uteareal gjøres ofte av frivillige ildsjeler i klubben. Dermed kommer arbeidet for foreningen på toppen av en allerede travel hverdag. Å finne smarte og tidsbesparende løsninger for håndteringen av det økonomisk blir veldig viktig, forteller Tove Løkke-Øwre i SpareBank 1.

Smarte løsninger for bedriftskunder ­– slik funker det

Som klubb, lag og foreningskunde har de tilgang til flere tidsbesparende løsninger, som OCR, eFaktura, AvtaleGiro og
Vipps regning, i tillegg til nettbank bedrift. Men hva går de ulike løsningene
ut på?

1. Nettbank bedrift

Med nettbank for bedrift får dere kjapt unna regninger, og enkelt tilgang til en oversikt over økonomien fremover i tid. Her er tre andre fordeler med
nettbank bedrift:

  • Nettbank bedrift kan integreres med regnskapssystemet dere har.
  • Du kan se kontoer fra flere ulike selskaper på samme sted i nettbanken.
  • Du får også mobilbank der du kan se saldo og godkjenne betalinger. 


2. OCR

OCR er en innkrevingstjeneste for alle typer av fakturainnbetalinger – altså fakturaer med KID. Med en OCR-avtale, bokføres alle innbetalinger med KID
automatisk, og klubben, laget eller foreningen din sparer både tid og penger. Klubben sender da en faktura hvor kundeidentifikasjon (KID) er påført. 

– Det gjør det enkelt å følge med på innbetalte og utestående fakturaer. Dersom noen medlemmer betaler fakturaen uten KID-nummer, må vi fange det opp på kontoutskriften på driftskontoen og registrere den som manuelt. Men alt i alt har det blitt mye mindre manuelt
arbeid, sier Tove.

3. eFaktura og AvtaleGiro

– Klubben betaler ingen fakturaer med disse løsningene, men medlemmene kan opprette det selv i banken sin om de ønsker enklere håndtering av fakturaene som vi sender til dem, forteller Tove Løkke-Øwre.

4. Vipps Regning

Som bedriftskunde, har dere også mulighet til å sende ut regninger til medlemmene via Vipps Regning. Da havner regningen direkte i Vipps-appen, og
medlemmene kan betale den med en gang, helt uten KID- og kontonummer. Betaleren får full oversikt over hva, når og til hvem de har betalt.

Psst! eFaktura, AvtaleGiro og Vipps Regning er mer miljøvennlige og enklere måter å betale regninger på. Visste du for eksempel at det sendes ut hele 164 millioner papirfakturaer i posten hvert år? 

 

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }