A-meldingen - dette betyr ordningen for bedriften

I løpet av høsten 2021 vil alle få tilbud om en ny løsning som gjør rapportering av lønns- og arbeidstakerinformasjon enklere og mer effektiv. 

I dag rapporterer dere lønns- og arbeidstakerinformasjon i kundeportalen. Den samme informasjonen meldes inn til offentlige myndigheter i a-meldingen.

For å gjøre denne rapporteringen enklere og mer effektiv, vil informasjon fra a-meldingen nå bli delt med pensjonsselskapene.

Automatisk oppdatering - slik fungerer det

I en pensjonsavtale er det viktig at informasjon om lønn og stillingsprosent på alle ansatte til enhver tid er riktig. Frem til nå har dere gjort disse oppdateringene gjennom vår kundeportal, selv om den samme informasjonen også er sendt til offentlige myndigheter gjennom a-meldingen.

Fra nå av kan vi hente informasjon om deres ansatte direkte fra a-meldingen slik at dere slipper å melde inn samme opplysninger to ganger. Dette gir dere som pensjonskunder flere fordeler.    

  • Mindre rapportering. Dere får frigjort tid siden pensjonsavtalen oppdateres automatisk med informasjon fra a-meldingen.
  • Bedre oversikt og enkel kommunikasjon. I portalen har dere alltid full oversikt. Dere får en e-post når pensjonsavtalen er oppdatert, og trenger vi tilbakemelding fra dere kan det enkelt gis direkte i portalen.    
  • Arbeidstakere får riktigere pensjon. Pensjonsgrunnlag og stillingsprosent beregnes hver måned, noe som er med på å sikre riktig pensjonssparing for deres ansatte.    
  • Bedre datakvalitet for myndigheter og pensjonsselskaper.

Hva må bedriften gjøre?

For at vi skal kunne hente informasjon for bedriften må dere oppgi SpareBank 1 Forsikring som pensjonsleverandør (pensjonsinnretning) i a-meldingen. Dette kan gjøres i lønnssystemet. Vårt organisasjonsnummer er 915 651 321. Når vi kontakter dere med beskjed om at dere kan starte med oppdatering fra a-meldingen, logger dere inn i vår kundeportal og svarer på tre enkle spørsmål:

1.

Har bedriften din pensjonsavtale hos en annen leverandør i tillegg til SpareBank 1?

2.

Hvilke lønnsarter skal være pensjonsgivende?

3.

Hvem skal være kontaktperson for oppdatering?

Hva lurer andre på?

Ut fra opplysningene dere gir oss om pensjonsgivende lønnsarter beregner vi pensjonsgrunnlaget til den ansatte. Pensjonsgrunnlaget vil derfor variere fra måned til måned hvis månedslønnen varierer.

For ansatte som mottar fastlønn brukes avtalt stillingsprosent rapportert i a-meldingen.     

For ansatte som mottar timelønn beregnes stillingsprosenten ut fra det antall timer den ansatte har jobbet.

Den ansatte meldes inn når avtalt stillingsprosent i a-meldingen er lik eller høyere enn den avtalte nedre grense på avtalen, vanligvis 20 %.

Den ansatte meldes også inn hvis gjennomsnittlig stillingsprosent siste 12 måneder er over avtalt nedre grense på avtalen. I slike tilfeller meldes den ansatte vanligvis inn  12 måneder tilbake i tid.

Den ansatte meldes ut den måneden det er registrert en sluttdato i a-meldingen.

Dersom det viser seg at den ansatte har jobbet under avtalt nedre grense på avtalen, vil dere i årsavregningen få anledning til å melde den ansatte ut.

Siden pensjonsgrunnlaget kan variere fra måned til måned, vil også fakturaen kunne variere.

I årsavregningen gjøres en gjennomsnittsberegning for de siste 12 månedene.

I vår nettportal vil dere få en kvittering med de endringene som er gjort etter registrering av a-meldingen. Portalen gir dere også full oversikt over pensjonsavtalen og fakturaer.

Vi følger med på dette og vil flytte den ansatte mellom avtalene i konsernet. Dere skal også registrere dette i a-meldingen ved å bruke sluttårsaken "Endring i organisasjonsstruktur eller byttet jobb internt".