Med på kjøpet får ungdommen sin egen sparekonto og mobilbanken Spink.
Netthandel i trygge rammer
Fra fylte 13 år er det mulig å handle på nett. Endel nettbutikker krever BankID og det er foreldre som bestiller BankID for ungdom. Når begge foreldrene har signert på avtalen, sender vi ut en SMS. Da kan ungdommen komme i banken med gyldig, norsk, rødt pass og få BankID.
Kortet har ekstra sikkerhet, som betyr at det ikke er mulig å bruker penger man ikke har.
Kortet er gratis å bruke når man handler.
BankID gjør det også mulig å ta i bruk mobilbanken.
Med SpareBank 1 har du flere løsninger som ungdommen kan bruke for å følge med på hvor mye penger man har og hva pengene går til.
Spink er en app laget spesielt for barn og unge som legger vekt på å gjøre dette med penger morsomt å lærerikt. Når barnet har fylt 13 år og har BankID, er det fullt mulig å bruke vanlig mobilbank eller nettbank. Finn ut hva som passer best.
Du kan også kontakte oss på (+47) 61 21 90 00, så hjelper vi deg.
Er bankkortet ditt misbrukt?
Hvis du er utsatt for svindel eller oppdager en transaksjon som ikke stemmer, må du sperre kortet og anmelde saken til politiet. Deretter logger du inn i nett- eller mobilbanken og reklamerer. Velg kortet som er misbrukt, og klikk på "Reklamasjon". Husk at du har rett til å reklamere også hvis varen du har betalt med kortet uteblir eller leveres med feil og mangler.
Har du ikke allerede sperret kortet, vil det bli sperret når du sender inn reklamasjonen.
Å betale med kort er enkelt og sikkert. Sjekk våre tips for smart kortbruk.
Hvordan er det smart å oppbevare kort og PIN-kode?
Lær PIN-koden utenat. Oppbevar aldri kort og PIN-kode sammen.
Er det greit å låne ut kortet og PIN-koden?
Nei. Koden er personlig og hemmelig. Den må aldri fortelles til andre, ikke en gang til banken, politiet eller din beste venn.
Hvordan skjule inntasting av koden?
Sørg for at ingen kan se koden når du taster inn.
Hva om bankkortet blir borte – stjålet eller mistet?
Kontakt oss så fort som mulig slik at vi får sperret kortet og kan sende et nytt.
Hva skal du sjekke når du betaler?
Kontroller alltid at beløpet er riktig før du taster kode og betaler.
Ut å reise? Betal i lokal valuta
Betaler du med kortet er det Visa som veksler, og de har den beste vekslingskursen. Selv om vi legger på et valutapåslag på 1,75 %, er det fortsatt mest lønnsomt å betale i lokal valuta. Ved betaling i norske kroner, er det butikken som veksler og de velger ofte et høyt påslag for å sikre seg mot valutatap.
Hva lurer andre på?
Hvis barnet ikke har bankkort fra før, kan du bestille det her. Med på kjøpet følger egen sparekonto til barnet og mobilbanken Spink.
Har barnet allerede dette bankkortet for barn, er det ikke nødvendig å bestille nytt. Kortet forandrer seg til bankkort for ungdom med mulighet for netthandel når barnet fyller 13 år.
Har barnet dette bankkortet, sender vi automatisk ut bankkort for ungdom når barnet fyller 13 år.
Hvis du ikke har PIN-koden til kortet ditt kan du finne den under menypunktet "Kort" i din mobilbank eller nettbank. Velg det aktuelle kortet, og klikk på "Vise PIN".
Gjelder det PIN-koden på bankkort for barn eller unge, må banken kontaktes for å lage ny kode. Å lage ny PIN-kode er en prisbelagt tjeneste, se prislisten.
Når man handler på nett vil man bli spurt om kortnummer, utløpsdato og veldig ofte CVV2/CVC2-kode. CVV2/CVC2-koden er de tre siste sifrene som står i signaturfeltet på baksiden av kortet. Hvis kortet ditt ikke har denne koden, kan du ikke bruke kortet til netthandel.
På bankkort for ungdom gjelder følgende beløpsgrenser i Norge:
10.000 kroner i løpet av 4 dager i våre minibanker. I tillegg kan du ta ut 10.000 i andre bankers minibanker. Du kan også ta ut kontanter i de fleste butikker.
På baksiden av kortet står navnet til den som eier kortet og kontonummeret som kortet er tilknyttet. I tillegg står det en dato for hvor lenge kortet er gyldig. I signaturfeltet på baksiden kan det stå en netthandelskode (CVV2) hvis kortet er klargjort for netthandel når barnet fyller 13 år. Man kan signere kortet, men det har ingen praktisk betydning for bruk av kortet.
Det tar 7-10 dager. Vi gir beskjed på SMS når kortet sendes fra vår leverandør.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}