- Fyll ut og send inn skjema.
- Vent på tilbakemelding fra oss. Det er for tiden åtte ukers behandlingstid for opprettelse av kundeforhold med D-nummer.
- Du vil bli kontaktet på SMS når det er klart for å komme innom bankkontoret for å signere avtaledokumentene. Husk å ta med pass og arbeidskontrakt når du kommer innom oss.
Bli kunde hos oss
Bruk din eksisterende BankID for å bli kunde hos oss, og bestill deretter alt du trenger i mobilbanken eller nettbanken.
Har du ikke norsk BankID?
Da kan du bli kunde med D-nummer (norsk)
Become a customer with D-number (english)
Lurer du på hvordan du bytter bank?
Det er faktisk enklere enn du tror. Hos oss får du en bank som er der – for de små og store tingene i livet.
Slik blir du kunde med BankID
Har du BankID og er over 18 år, kan du bli kunde og ta i bruk mobilbank og nettbanken med en gang.
Er du norsk statsborger uten BankID kan du bli kunde med norsk pass
Bruk din eksisterende BankID for å bestille kort og opprette ny konto. Deretter må du bestille BankID fra SpareBank 1, slik at du får fullt utbytte av selvbetjente løsninger hos oss. For å bestille ny BankID må du møte opp i nærmeste lokalbank og legitimere deg med pass.
Vi hjelper deg med å avslutte kontoer og flytte betalingsavtaler. Husk å gi beskjed om ditt nye kontonummer til arbeidsgiver og andre som overfører penger til deg.
Tips! Vent med å avslutte og flytte kundeforholdet i nåværende bank til du har mottatt nye kort og fått BankID hos oss. Da slipper du å være uten kort og nettbank i overgangsperioden.
Obs! Husk at din tidligere bank kan være rask med å avslutte din BankID. For å bestille BankID hos oss må du fysisk møte opp ved et av våre kontorer. Ring oss på 05700 for å avtale en tid som passer for deg.
Logg inn med BankID og fyll ut skjema for å avslutte kontoer i tidligere bank
Flytt BSU konto fra annen bank
Slik blir du kunde med D-nummer
Hva skjer videre?
- Mobilbank, nettbank og nye kontoer blir tilgjengelig umiddelbart
- Kortene kommer i posten etter ca. 7 virkedager (Tips! For en kjapp postgang, husk at navnet ditt må stå på postkassa.)
- PIN-kode til kortene finner du i mobilbanken og nettbanken. Du har samme PIN på alle kort.
- Overføring av penger fra kontoer i tidligere bank tar ca. 7 dager
- Dersom du mottar papirfaktura på en regning du egentlig har AvtaleGiro på, betal denne. I perioden fra din gamle bankforbindelse avslutter avtalen hos seg til vi har registrert den på nytt hos oss, kan dette forekomme.
- Eksisterende eFaktura kommer automatisk opp i mobilbanken og nettbanken.
Gode råd som kan forenkle bankbyttet
- Før kontoene avsluttes hos din gamle bankforbindelse bør du sette inn penger på den nye kontoen. Ditt nye kontonummer finner du i mobilbanken og nettbanken. Da sikrer du tilgang til penger under overgangen fra gammel til ny bank.
- Dersom du mottar papirfaktura på en regning du egentlig har AvtaleGiro-avtale på, så betaler du denne. I perioden fra din gamle bankforbindelse avslutter avtalen hos seg til den blir registrert på nytt hos oss, vil det fremstå som om du ikke har AvtaleGiro. Dermed vil de som skal sende deg en faktura i denne perioden måtte sende papirfaktura.
- Du må selv informere arbeidsgiver og NAV om ditt nye kontonummer.
- Betalinger som er lagt på forfall hos din tidligere bankforbindelse må legges inn på forfallsregisteret hos ny bank dersom den kontoen som skal belastes sies opp før betalingen er gjennomført.
- Bankkort kan ikke brukes etter avslutning av den konto som kortet er knyttet til.
Generell informasjon rundt bankbyttet
- Avslutning av kontoen kan medføre at en programpakke oppløses, noe som kan føre til mindre gunstige vilkår på øvrige tjenester hos den tidligere bankforbindelsen hvis disse beholdes.
- Hvis det er knyttet oppsigelsesfrister eller bindingstid til enkelte kontoer bør du vurdere å vente med å si opp disse til bindingstiden utløper, fordi du ved å avbryte en slik avtale kan bli påført kostnader fra tidligere bankforbindelse.
- Dersom saldoen er negativ, enten som følge av innvilget kreditt eller overtrekk, vil kontoforholdet hos den tidligere bankforbindelsen ikke bli avsluttet uten at dette dekkes inn.
- Depositumskonto for husleie eller lignende kan ikke omfattes av oppdraget.
- Konto det er tatt utlegg eller pant i eller på annen måte er sperret, kan ikke omfattes av oppdraget så langt utlegget/panteretten/sperringen rekker.
- Arkivfunksjoner i nettbanken til din tidligere bankforbindelse forsvinner når nettbankavtalen avsluttes.
- Umyndig kontohaver må ha vergenes samtykke for å kunne gi oppdrag om overføring av innskudd.