Forsikringer for boligselskap og beboere

Det er et stort ansvar å drive et borettslag eller sameie. Vi har forsikringene som letter dette ansvaret om noe skulle skje.

Større boligselskap

Forsikringer for boligselskap med felles bygningsforsikring, og eventuelt ansatte og eiendeler.
 

Mindre boligselskap

Mindre boligselskaper uten felles bygningsforsikring, bør vurdere andre felles forsikringer.
 


Er du beboer i boligselskapet?

Det er styret som er ansvarlig for bygningsforsikringen i borettslaget/sameiet. Men som beboer trenger du en egen innboforsikring for tingene dine, men det er også andre forsikringer som bør vurderes.

Ung

Flyttet hjemmefra? Blitt student?

Etablert

Fått samboer? Kjøpt egen bolig?

Familie

Fått barn?

Godt voksen

Har barna flytta ut? 


Totaltilbud for boligselskap

Ønsker du gjennomgang med forsikringsrådgiver om borettslagets eller sameiets forsikringer?

Skadeforebygging er lønnsomt for alle

Forebygging av skader lønner seg både for styret, beboerne og ikke minst for miljøet. Det viktigste er å ha gode rutiner på plass for vedlikehold av bygningen, fellesarealer og de enkelte boenhetene.

Forebygging av vannskader

Vannskader er den vanligste og mest kostbare skaden for borettslag og sameier. Én enkelt lekkasje kan ramme flere leiligheter og påføre deg og andre beboere mye unødvendig bryderi. Derfor er det viktig at du bidrar med å forebygge vannskader.

Vannsjekken er et nyttig verktøy for deg som beboer. Ved å svare på spørsmålene i vannsjekken, får du bedre oversikt over risikoen for å få vannskader, samtidig som du gjør borettslaget/sameiet ditt tryggere for alle.

  1. Vet du hvor stoppekranen er?
    Det er viktig å vite hvor stoppekranen i leiligheten din er, og hvordan den brukes. Kranen stenger alt vannet inn til leiligheten, og den skal kunne skrus igjen for hånd.
  2. Har du montert vannstopper?
    En vannstopper (også kalt lekkasjestopper) stopper automatisk vanntilførselen ved en lekkasje. Den vil ikke hindre en lekkasje, men den vil begrense mengden av vann som renner ut, slik at du unngår store vannskader.
  3. Har du sjekket vaskemaskin og oppvaskmaskin?
    Sjekk slanger og koblinger for lekkasjer. Mange lekkasjer starter i det små, så bytt ut slanger som er mer enn 20 år gamle.
  4. Har du renset vannlåser og sluk?
    Disse bør du rengjøre minst to ganger i året. Se også på pakningene, og bytt dem ut hvis de er blitt morkne eller slitte. Kontakt rørlegger hvis du oppdager lekkasjer.
  5. Har du sjekket vann- og avløpsrør?
    Inspiser alle synlige rør for lekkasjer. Se etter fukt eller drypp langs rørene.
  6. Har du vannbåren varme?
    Kjenn med hånda på gulvet under radiatorer og varmerør om det er vått noe sted. Særlig på høsten/vinteren er dette viktig, når dette startes opp igjen.
  7. Er varmtvannsberederen i orden?
    Hvis berederen står i et rom uten sluk bør du se etter lekkasjer. Du bør også montere en vannsensor.
  8. Er rommene med rør varme nok?
    Sørg for at rom med vann- og avløpsrør holder minst 10 grader, for å unngå frostskader. Dette gjelder også rom med sprinkleranlegg eller vannbåren varme.

Hvis du oppdager noe som ikke er som det skal, eller har spørsmål, bør du kontakte styreleder eller vaktmester for oppfølging.


dør med nøkkel står åpen

Rabatter og reduserte egenandeler

Vannstopper
Sikrer dere sameiet/borettslaget mot vannlekkasje med smarte vannstoppere får både sameiet/borettslaget og beboerne noen fordeler:

  • 30% rabatt på Abra Kollektiv+​ (smarte produkter)
  • inntil 10 % rabatt på forsikringen
  • inntil 15.000 kroner lavere egenandel ved vannskader der vannstopperen har redusert vannskaden.
     

Overvannsskader
Ekstremvær, i form av kraftige regnskyll som fører til oversvømmelse, er en stor klimamessig utfordring. Hvis eiendommen har installert skadeforebyggende løsninger for å forsinke eller redusere mengden av overvann ved ekstremnedbør, trekkes det ikke egenandel ved overvannskader. Eksempler på tiltak er:

  • oppsamling av vann i tanker og magasiner
  • infiltrasjonsgrøfter og -dammer 
  • tak med beplanting (grønne tak)
     

Andre skader
Hvis FG-godkjent sikkerhetstiltak er gjennomført eller montert og i drift på skadetidspunktet, reduseres avtalt egenandel med inntil 15.000 kroner for:

  • tyverialarm ved tyveriskader
  • brannalarm ved brannskader
  • vannalarm/automatisk vannstopper på hovedinntaket ved innvendige rørskader
  • skade på sikkerhetsutstyret nevnt over

 

Landbruksbedriften Østfold Gress resirkulerer teglstein og dyrker sedum i kasetter, som brukes for å lage grønne tak.

Dugnadsveileder for borettslag og sameier

Når dere skal planlegge en dugnad kan det være vanskelig å vite hvilke oppgaver dere bør prioritere. For å hjelpe dere litt på veien, har vi laget en dugnadsveileder.


dør med nøkkel står åpen

Tips til en fersk styreleder

  1. Skaff deg oversikt over oppgavene
    Styret tar seg av daglig drift i henhold til lover og vedtekter. Dette kan også inkludere husleieinnkreving, regnskap, møter og kontakt med myndigheter – med mindre en forretningsfører håndterer det.
  2. Prioriter vedlikehold
    Lag en liste over hva som må fikses, prioritering etter hvor viktige de er, og løs dem etter hvert som det er midler på felleskontoen. Store vedlikeholdsprosjekter må godkjennes på generalforsamlingen.
  3. Gjennomfør internkontroll
    HMS-runden mange kjenner fra jobben skal også gjennomføres på hjemmebane. Styret bør jevnlig gå gjennom eiendommen for å sikre at ingen ting truer liv, helse eller verdier. Dette gir oversikt over hva som krever vedlikehold eller strakstiltak.
  4. Sørg for brannsikkerhet
    Styret er ansvarlig for brannsikkerheten. Gjennomgå forskriftene, sørg for varsling, rømningsveier og riktig slukkeutstyr. Årlige brannøvelser og el-kontroller anbefales.
  5. Kommuniser med naboene
    God kommunikasjon kan løse mange problemer – før de blir det. Bruk nett, SMS, e-post og eventuelt oppslagstavler for å nå ut. Uformelle prater «over hekken» kan være veldig nyttige.

Har du hatt uhell eller skade?


Anbefalt for boligselskap

Nettbank bedrift

Som styre i et boligselskap er det viktig å sikre at felleskostnader og utgifter håndteres korrekt. Med nettbank bedrift får dere god oversikt.

SpareBank 1 Regnskap

Regnskapsprogrammet passer godt for boligselskap, og gjør det enkelt å føre regnskap, betale regninger og fakturere fellesutgifter.

Sparing og investering

Når boligselskapet går bra gir det mulighet til å bygge økonomisk buffer og få mer ut av fellesmidlene, som sikrer dere en stabil økonomi for fremtiden.

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }