BankID
BankID er en sikker og enkel måte å identifisere deg på nett. Du kan bruke BankID når du skal handle i nettbutikker, logge inn i nettbanken og signere dokumenter.
Slik kommer du i gang
1. Vis fram gyldig legitimasjon
Du må møte opp i banken med pass eller norsk nasjonalt ID-kort for å få BankID. Vi hjelper deg med resten! Finn bankkontor.
2. Last ned BankID-appen
Last ned BankID-appen på mobilen din, så slipper du å huske passord eller tenke på hvor du la fra deg kodebrikken!
3. Da er du klar til å bruke BankID!
Nå kan du logge inn i banken og på andre nettsteder, signere dokumenter og avtaler, og handle trygt på nett.
Ta testen – går du på svindelen?
Svindlere blir stadig mer utspekulerte i sine. Her kan du sjekke om du ville avslørt svindelforsøket!
Hva er egentlig BankID?
BankID er en sikker og enkel måte å legitimere seg på nett. Du kan bruke BankID når du skal
- logge inn i banken og på andre nettsteder
- handle sikkert på nett
- signere dokumenter og avtaler
Ofte stilte spørsmål
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, engangskode, eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.
Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen!
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen eller BankID på mobil må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene
Nei, det må du ikke, og du kan bli kunde hos oss med BankID fra annen bank.
Men når BankID med annen bank opphører, og du må få ny BankID, kan du få det ved å møte hos din nærmeste SpareBank 1 med gyldig pass eller norsk nasjonalt ID-kort.
Hvilken innloggingsmetode bruker du?
Engangskode-appen
BankID på mobil
Har du byttet mobil eller SIM-kort på mobilen?
Kommer det ikke opp noe på telefonen?
Merk: BankID på mobil skal fases ut, og du må nå bruke BankID-appen for å logge inn.
Kodebrikke
Får du feilmelding?
Oppdater nettleseren din
Dette er nettlesere vi anbefaler for at nettbanken skal fungere optimalt. Vi anbefaler å bruke siste versjon:
Tips! Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen.
Det kan være flere årsaker til at engangskode-appen ikke fungerer. Se om du har fått en av disse meldingene og sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Kommunikasjonsfeil
Da er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk – for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt.
Mangler kontaktinformasjon
Da må du ta kontakt med oss på 02095, så hjelper vi deg videre.
Feil kode tastet inn
Da kan grunnen være at du har fått ny mobil eller nytt SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering.
Løsning:
- Slett engangskode-appen og last den inn på nytt.
- Følg veiledningen i appen.
Du trenger ikke å ringe oss for å bestille nye koder, dette gjør du selv i appen etter at den er lastet ned på nytt. Unntaket er hvis det er ungdommer under 18 år som skal ta i bruk engangskode-appen. De får ikke koder automatisk i appen, så da må ungdommen ringe oss.
Ny mobiltelefon
Har du fått ny mobil? Da må du ta kontakt med oss på 02095, så hjelper vi deg videre.
Får ikke push-varslinger
Sjekk at engangskode-appen har tillatelse til å sende push-varsler, samt at appen har tillatelse til å kjøre i bakgrunnen. Avhengig av hva slags mobil du har, finnes disse innstillingene under Innstillinger eller Apper.
Mottar ikke e-post ved aktivering av engangskode-appen
Logg deg inn i mobil- eller nettbank for å sjekke at du har riktig kontaktinformasjon lagret. Dersom kontaktinformasjonen er riktig og du fremdeles ikke mottar e-posten, sjekk søppelpostkassen.
Mottar ikke SMS ved aktivering av engangskode-appen
Logg deg inn i mobil- eller nettbank for å sjekke at du har riktig kontaktinformasjon lagret. Har du nylig byttet mobiloperatør kan det hende nummeret må oppdateres. Send "OPPDATER" til 2252.
Betaversjon av iOS eller Android
Engangskode-appen støtter ikke betaversjoner. Installer en støttet versjon av iOS eller Android.
NB: Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen!
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene.
Du kan endre passordet ditt når du skal logge inn i nettbanken.
- Velg BankID for å logge inn, og skriv inn fødselsnummeret ditt.
- Klikk på Meny øverst til høyre i vinduet og velg Endre passord.
- Følg veiledningen for å endre passordet og lag et sikkert passord.
Det nye passordet må være minst 8 tegn og inneholde både bokstaver og tall, eller en kombinasjon av små og store bokstaver. Bruk spesialtegn, for eksempel $ eller #, for å gjøre det ekstra sikkert. Vi sjekker passordet ditt mot en liste av ofte brukte passord som ikke er sikre nok, inkludert fødselsdatoen din.
Husk at ditt BankID-passord er personlig. Du skal ikke dele det med andre. Du bør endre passordet ditt hvis du tror at noen andre har fått vite det. Har du glemt passordet ditt, må du ta kontakt med oss på 02095.
NB: Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen!
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene.
Se også:
Glemt BankID passord
Du ønsker kanskje å ha en trygg og gjenkjennelig måte å logge deg inn på, og har blitt vant til å bruke kodebrikken? Det skjønner vi. Å kunne logge seg inn i nett- og mobilbanken er jo en av tingene som bare må funke i hverdagen.
Visste du at også BankID-appen er en rask, enkel og trygg måte å logge inn og identifisere deg? Da du slipper å lete etter kodebrikken, fordi du alltid har tilgang med mobilen.
Dersom du ikke bestiller ny kodebrikke og heller velger BankID-appen, bidrar du også til å redusere elektronisk avfall. Godt for miljøet og enklere for deg!
Ønsker du fortsatt kodebrikke, kan du gjøre dette innlogget på chat eller ta kontakt med oss pr. telefon 915 02095. Ny kodebrikke koster 100 kroner og det tar 7-9 dager før du får kodebrikken i postkassen. Kodebrikken er personlig og skal ikke benyttes av andre.
Slik oppfyller vi de europeiske kravene til sikker elektronisk identifikasjon: