Bli kunde hos oss
Du kan bruke din eksisterende BankID for å bli kunde hos oss i SpareBank 1 Gudbrandsdal. Bestill deretter alt du trenger i mobilbanken eller nettbanken.

Flere forskjellige måter å bli kunde hos oss på
Bytte fra din nåværende bank til oss?
Det er faktisk enklere enn du tror. Hos oss får du en bank som er der – for de små og store tingene i livet.
This is where you’ll find the information you need to become a bank customer with SpareBank 1 Gudbrandsdal.
Slik går du frem for å bli kunde med BankID
Bli kunde med BankID
Har du BankID og er over 18 år, kan du bli kunde og ta i bruk mobilbank eller nettbanken umiddelbart. Verger kan søke om konto til mindreårige i egen mobilbank eller nettbank. Trenger du hjelp kan du kontakte banken.
- Bruk din eksisterende BankID for å logge inn i nettbanken. Her kan du bestille kort og opprette de kontoene du vil ha.
- Sett passord til mobilbanken
- Bestilte bankkort kommer i posten etter ca. 7 virkedager.
- PIN-kode til kortene finner du i mobilbanken og nettbanken under menypunktet kort. Du har samme PIN på alle kort hos oss.
- Avslutning av konto og overføring av penger fra kontoer i tidligere bank tar ca. 7 dager
- Dersom du mottar papirfaktura på en regning du egentlig har AvtaleGiro på, betal denne. I perioden fra din gamle bankforbindelse avslutter avtalen hos seg til vi har registrert den på nytt hos oss, kan dette skje.
- Eksisterende eFaktura kommer automatisk opp i mobilbanken og nettbanken.
- Bestill BankID fra SpareBank 1 slik at du får fullt utbytte av selvbetjente løsninger hos oss.
Vent med å avslutte og flytte kundeforholdet i nåværende bank til du har mottatt nye kort og fått BankID hos oss. Så slipper du å være uten kort og nettbank i overgangsperioden.
Vi hjelper deg med å avslutte og flytte kontoene dine, avslutte og flytte BSU, og hente AvtaleGiro-avtalene dine. Husk å gi beskjed om ditt nye kontonummer til arbeidsgiver og andre som overfører penger til deg.
How to become a customer with BankID
If you already have BankID issued by another Norwegian bank, you can become a customer online and start using our services right away.
- Use your existing BankID to log in to the online bank. Here you can order cards and create the accounts you want.
- Make a password to the mobilebank
- Mobile banking, online banking and new accounts will be available immediately.
- Ordered bank cards arrive in the mail after approx. 7 working days.
- The PIN code for the cards can be found in the mobile bank and online bank under the menu item cards. You have the same PIN on all cards.
- If you receive a paper invoice on an invoice you actually have AvtaleGiro on, pay this. In the period from your old bank connection terminates the agreement with them until we have registered it again with us, this can happen.
- Existing eFaktura automatically appears in the mobile bank and online bank.
- Order BankID from SpareBank 1 so you get the full benefit of self-service solutions.
Do not close bank accounts in former bank until you have received a new bank card and BankID from us. Then you do not have to be without a card, mobile banking and online banking during the transition period.
We will help you close and move your accounts, close and move BSU, and retrieve your AvtaleGiro agreements. Remember to notify your new account number to the employer and others who transfer money to you.
Har du ikke BankID?
Fra du er 13 år kan du få BankID. For å få BankID hos oss må du komme innom et av våre kontorer med legitimasjon. Gyldig legitimasjon for å få BankID er norsk pass, reisebevis eller norsk nasjonalt ID-kort . Dersom du ikke kan møte opp i banken, ta kontakt på telefon 02095.
Hvordan bli kunde uten BankID
For å bli kunde uten BankID må du fylle ut digitalt skjema. Ha klart følgende dokumentasjon:
- Gyldig pass
- Norsk utlendingnspass
- Norsk reisebevis for flykninger
- Norsk bankkort med ID
- Gyldig utenlandsk pass
- EU identifikasjonskort (Nasjonalt ID-kort)
Når skjema er ferdigbehandlet i banken, vil du få tilsendt tekstmelding med dato du kan komme innom. Det kan ta inntil 7 arbeidsdager.
Når du har fått tekstmelding fra oss med dato for besøk, må du ta med følgende dokumentasjon:
- Gyldig pass, reisebevis for flykninger eller Norsk Utlendingspass.
- Kopi av oppholdstillatelse/-kort for borgere utenfor EU/EØS.
- Arbeidskontrakt/studiebevis eller annen dokumentasjon på inntekt.
- Skattekort for arbeidstagere.
- Vedtak om introduksjonsprogram og bosettingsvedtak for flyktninger.
How to become a customer without BankID
To begin the account opening process, please fill out the online form. Make sure you have the following information ready before completing the digital form:
- Your valid passport
Alternative:
- Norwegian Immigrant Passport
- Norwegian Refugee Travel Document
- Norwegian bank card with photo/identification
- Valid foreign passport
- EU Identity Card
Once you have submitted the digital form, you will later receive text message from us regarding when you can visit the bank.
Estimate: It may take up to seven business days.
After receiving a text message specifying your visit date, please bring the following documentation:
- Your passport, refugee travel document, Norwegian immigrant's passport or provide the identification you used while completing the online form.
- The residence permit for individuals outside the EU/EEA.
- Either an employment contract, student identity card, or another form of proof of income.
- The tax withholding card for employed individuals.
- The decision on the introduction program and the refugee settlement decision.
Become a customer with D-number
To begin the account opening process, please fill out the online form. Make sure you have the following information ready before completing the digital form:
- Employment contract with an expire date.
- Your passport or D-number information
Once you have submitted the digital form, you will later receive text message from us regarding when you can visit the bank.
Estimate: It may take up to seven business days.
After receiving a text message specifying your visit date, please bring the following documentation:
- Your passport, refugee travel document, or Norwegian immigrant's passport.
- The residence permit for individuals outside the EU/EEA.
- Either an employment contract, student identity card, or another form of proof of income.
- The tax withholding card for employed individuals.
- The decision on the introduction program and the refugee settlement decision.
Bli kunde med D-nummer
For å bli kunde med D-nummer må du fylle ut digitalt Bli kunde-skjema. Ha klart følgende dokumentasjon:
- Gyldig arbeidskontrakt
- Gyldig pass eller D-nummer informasjon
Verger kan søke om konto for mindreårige i egen mobilbank og nettbank, eller de kan kontakte bankkontoret.
Når skjema er ferdigbehandlet i banken, vil du få tilsendt tekstmelding med dato du kan komme innom. Det kan ta inntil 7 arbeidsdager.
Når du har fått tekstmelding fra oss med dato for besøk, må du ta med følgende dokumentasjon:
- Gyldig pass, reisebevis for flykninger eller Norsk Utlendingspass.
- Kopi av oppholdstillatelse/-kort for borgere utenfor EU/EØS.
- Arbeidskontrakt/studiebevis eller annen dokumentasjon på inntekt.
- Skattekort for arbeidstagere.
- Vedtak om introduksjonsprogram og bosettingsvedtak for flyktninger.
Hva skjer videre?
- Mobilbank, nettbank og nye kontoer blir tilgjengelig umiddelbart
- Kortene kommer i posten etter ca. 7 virkedager (Tips! For en kjapp postgang, husk at navnet ditt må stå på postkassa.)
- PIN-kode til kortene finner du i mobilbanken og nettbanken. Du har samme PIN på alle kort.
- Dersom du mottar papirfaktura på en regning du egentlig har AvtaleGiro på, betal denne. I perioden fra din gamle bankforbindelse avslutter avtalen hos seg til vi har registrert den på nytt hos oss, kan dette forekomme.
- Eksisterende eFaktura kommer automatisk opp i mobilbanken og nettbanken.
Gode råd som kan forenkle bankbyttet
- Før kontoene avsluttes hos din gamle bankforbindelse bør du sette inn penger på den nye kontoen. Ditt nye kontonummer finner du i mobilbanken og nettbanken. Da sikrer du tilgang til penger under overgangen fra gammel til ny bank.
- Dersom du mottar papirfaktura på en regning du egentlig har avtalegiroavtale på, så betaler du denne. I perioden fra din gamle bankforbindelse avslutter avtalen hos seg til den blir registrert på nytt hos oss, vil det fremstå som om du ikke har avtalegiro. Dermed vil de som skal sende deg en faktura i denne perioden måtte sende papirfaktura.
- Du må selv informere arbeidsgiver og sosial-/trygdekontor om ditt nye kontonummer.
- Betalinger som er lagt på forfall hos din tidligere bankforbindelse må legges inn på forfallsregisteret hos ny bank dersom den kontoen som skal belastes sies opp før betalingen er gjennomført.
- Bankkort kan ikke brukes etter avslutning av den konto som kortet er knyttet til.
Generell informasjon rundt bankbyttet
- Fakturaer vil komme automatisk i din nye nettbank.
- Avslutning av kontoen kan medføre at en programpakke oppløses, noe som kan føre til mindre gunstige vilkår på øvrige tjenester hos den tidligere bankforbindelsen hvis disse beholdes.
- Hvis det er knyttet oppsigelsesfrister eller bindingstid til enkelte kontoer bør du vurdere å vente med og si disse opp når bindingstiden utløper, fordi du ved å avbryte en slik avtale kan bli påført kostnader fra tidligere bankforbindelse.
- Dersom saldoen er negativ, enten som følge av innvilget kreditt eller overtrekk, vil kontoforholdet hos den tidligere bankforbindelsen ikke bli avsluttet uten at dette dekkes inn.
- Depositumskonto for husleie eller lignende omfattes ikke av oppdraget.
- Konto det er tatt utlegg eller pant i eller på annen måte er sperret, ikke kan omfattes av oppdraget så langt utlegget/panteretten/sperringen rekker.
- Sjekker ikke skal brukes etter avslutning av den konto som sjekkene trekkes på.
- Arkivfunksjoner i nettbanken til din tidligere bankforbindelse forsvinner når nettbankavtalen avsluttes.
- Umyndig kontohaver må ha vergenes samtykke for å kunne gi oppdrag om overføring av innskudd.
Bruk din eksisterende BankID for å bli kunde hos oss, og bestill deretter alt du trenger i mobilbanken eller nettbanken.