Med eFaktura blir regningene sendt og betalt digitalt. Det sparer både tid og miljø. Her ser du hva vi kan tilby når du skal bruke eFaktura i bedriften din.
Ønsker du en enkel måte å sende og motta eFaktura? Mange bruker regnskapsprogrammet sitt til dette, men en annen løsning kan være å bruke fakturatjenesten rett i nettbanken. Det passer bra for bedrifter som har en enkel økonomi, og som sender få fakturaer.
Send eFaktura
Send eFaktura til bedrifter og privatpersoner med fakturatjenesten i nettbanken. Kundene dine kan betale regningen rett fra sin nettbank, mobilbank eller vipps. Regningen blir betalt på forfallsdato.
Motta eFaktura rett i nettbanken og mobilbanken med fakturatjenesten. Da blir du varslet når nye regninger kommer inn, som gjør lett å huske på en betaling. Regningene du godkjenner blir automatisk betalt på forfallsdato.
Nå må du oppdatere hvordan bedriften sender eFaktura
15. mai 2022 kom det en ny løsning for eFaktura, og den gamle løsningen legges ned. Det betyr at du må oppdatere hvordan bedriften din sender eFaktura.
For å få hjelp med å sette opp eFaktura i regnskap- og fakturaprogrammet ditt, må du ta kontakt med regnskapsføreren din eller support for programmet du bruker.
Kjekt å vite:
Når du skal sende eFaktura til privatpersoner, må du lage en avtale om dette med banken (eFaktura B2C). Ta kontakt med en rådgiver hos oss, så hjelper vi deg med å sette opp en avtale.
Hvis du allerede får eFaktura i nettbanken for bedriften i dag, må vi slette denne avtalen før du kan gå over til regnskapsprogrammet. Ta kontakt med oss, så ordner vi det for deg.
Du må åpne fakturatjenesten i nettbanken for å sende eFaktura. Det gjør du ved å trykke på Meny og velge Fakturering under Betalingsprodukter, deretter velger du Åpne fakturatjenesten.
Inne i fakturatjenesten trykker du på Fakturere, Registrere en faktura og du er klar for å sende eFaktura.
Dersom du ikke har tilgang, må du bestille eFaktura under.
Med tjenesten "sending av eFaktura" kan du sende faktura til dine privatkunder, bedriftskunder og offentlig sektor, uavhengig av kundens bankforbindelse.
Tidligere sendte eFakturaer kan du finne i fakturatjenesten. Trykk Meny, Betalingsprodukter, Fakturere og Åpne fakturatjenesten. I fakturatjenesten trykker du Fakturere og Se sendte faktura. Her finner du oversikt over sendte fakturaer.
Mottatte eFakturaer finner du også i fakturatjenesten, klikk på Arkiv, så får du tilgang til å søke på tidligere eFaktura.
eFaktura til privatperson er koblet til kundens personnummer. eFakturaene vil være synlig i alle kundens nettbanker frem til den godkjennes eller slettes.
eFaktura som sendes til bedrifter kan kun mottas ett sted, for eksempel i nettbank bedrift eller i et regnskapssystem. Når du oppretter avtale om eFaktura for en bedrift vil du motta eFaktura fra alle leverandørene som tilbyr eFaktura. Man kan ikke velge å motta fra kun en eller to leverandører.
Med AvtaleGiro sørger vi for at dine kunders regninger betales direkte fra konto til deg på forfallsdato.
Koble til regnskapsprogram
Spar tid med å koble sammen nettbank og regnskapsprogram.
Faktura med KID (OCR)
Med en OCR-avtale bokføres alle innbetalingene med KID automatisk. Bedriften din sparer tid og penger.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}