Bytte forsikringsselskap?
Er du misfornøyd med forsikringsselskapet ditt, er det lett å bytte forsikringsselskap til vårt. Vi er blant Norges beste på skadeoppgjør!*
Skifte selv eller få tilbud?
De fleste forsikringene kan du flytte selv. Med vår forsikringskalkulator får du se pris og dekninger direkte. Er du fornøyd med tilbudet kan du flytte skadeforsikringen fra nåværende forsikringsselskap.
Husk at du kan få opptil 20 % samlerabatt på skadeforsikringene.
Skadeforsikringene flytter vi for deg (så du ikke blir dobbelforsikret), men for personforsikringene er det litt annerledes. Når du avslutter en personforsikring fordi du skal kjøpe hos et annet forsikringsselskap, er det et par ting du må tenke på. Les mer om flytting av personforsikringer.
Ønsker du hjelp fra en forsikringsrådgiver, kan du kontakte oss, eller bli kontaktet.
Du beholder bonus
Hvis du flytter bilforsikringen din er det en selvfølge at du får beholde bonusen din. Det gjelder også for deg som vil flytte mc-forsikringen og bobilforsikringen.
Blant Norges beste på skadeoppgjør
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2021 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for flere typer forsikringer, blant 19 forsikringsselskaper.
Les mer om våre best i test-utmerkelser
Forsikringsselskapet vårt er Fremtind Forsikring
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.
Hva lurer andre på?
I motsetning til skadeforsikring, kan du ha flere av samme personforsikring, som også kan gi flere utbetalinger for samme hendelse. Derfor blir ikke personforsikringen automatisk sagt opp i gammelt forsikringsselskap når du kjøper den samme forsikringen i nytt selskap. Når vi snakker om å flytte en personforsikring, snakker vi altså om å kjøpe en personforsikring i nytt selskap og avslutte samme type forsikring i det gamle selskapet.
Når du kjøper en personforsikring må du svare på et helseskjema, slik at forsikringsselskapet kan gjøre en vurdering av helsen din. Når du flytter en personforsikring kan helsevurderingen i det nye selskapet gi forbehold i forsikringen som du ikke hadde i forrige forsikringsselskap. I noen tilfeller kan du også få avslag på hele eller deler av forsikringen.
Dersom du får forbehold/reservasjoner eller avslag kan du ha rett til å gjenoppta forsikringen i forrige forsikringsselskap. Fristen for å gjenoppta forsikringen er 6 måneder fra dagen du avsluttet forsikringen. Forsikringen kan gjenopptas i gammelt forsikringsselskap uten ny helsevurdering og karenstid hvis:
- Du har hatt forsikringen i mer enn 1 år
- Du har søkt om å flytte en forsikring med tilsvarende dekninger
- Du har fått nye reservasjoner eller avslag ved kjøp av forsikring
- Ditt forrige selskap har tilsluttet seg bransjeavtalen gitt av Finans Norge.
Kollektive forsikringer og personalforsikringer
Kollektive forsikringer og personalforsikringer er dessverre ikke en del av bransjeavtalen, og rett til gjenopptagelse gjelder ikke for disse. Det er heller ikke alle forsikringsselskaper som har valgt å bli med på denne bransjeavtalen.
I slike tilfeller bør du ikke avslutte personforsikringen før du har fått svar på helsevurderingen i det nye forsikringsselskapet. Da vet du om helsevurderingen gir nye reservasjoner eller avslag. Ved å vente med å avslutte forsikringen i det gamle selskapet til helsevurderingen i det nye selskapet er gjennomført, kan du velge hvilken forsikring du ønsker å beholde. Da vil det også stå i vilkårene om forsikringen har karenstid.
Unntak
Du slipper karenstid hvis du flytter en kollektiv barneforsikring med tilsvarende forsikringsdekninger til oss.
Dessverre er alt dette litt komplisert, men vi hjelper deg mer enn gjerne om du lurer på noe. Du kan også lese mer om dette på fremtind.no.
Karenstid betyr det samme som ventetid eller karantenetid. Reglene for karenstid er forskjellig fra forsikring til forsikring.
Hva er karenstid for dyreforsikringene?
Dyreforsikringene våre har karenstid, som betyr at forsikringen ikke dekker sykdommer/lidelser som viser symptomer i en gitt karensperiode etter at forsikringen ble kjøpt og startet. Er det første gangen du kjøper en dyreforsikring er karenstiden:
- 20 dager (60 dager ved allergi-, hud- eller øreproblemer).
Når tilsvarende forsikringen blir flyttet fra et annet forsikringsselskap til oss, vil det i hovedsak ikke være karenstid. Karenstiden gjelder likevel hvis du gjør endringer i forsikringen når du flytter den, men kun for den delen som er endret. For eksempel hvis du utvider forsikringen med flere dekninger eller øker forsikringssummen, vil karenstiden bare gjelde for den delen av forsikringen som er utvidet.
Hva er karenstid for personforsikringene?
Karenstid for personforsikring brukes bare på uføredekningene, og beskriver den tiden du må vente fra du blir syk til du tidligst kan motta utbetaling. Det vanligste er 12 måneders karenstid på uførepensjon og 24 måneders karenstid på uførekapital. Du kan se hva som gjelder for deg i forsikringsbeviset ditt.
Hva er symptomklausul på personforsikring?
Noen av personforsikringene våre har det som heter symptomklausul. Det betyr at forsikringen ikke dekker sykdommer/lidelser som viser symptomer i en gitt karensperiode etter at forsikringen ble kjøpt og startet. Her er reglene for personforsikringene våre hvis du kjøper forsikringen i dag:
- Uføredekninger (uførepensjon og -kapital): 90 dager symptomklausul
- Helseforsikring (behandlingsforsikring): ingen symptomklausul etter at helsevurderingen er godkjent
- Kritisk sykdom: 90 dager symptomklausul
Er det første gangen du kjøper en personforsikring gjelder symptomklausulen. Hvis forsikringen blir flyttet til oss fra et annet forsikringsselskap, vil det i hovedsak ikke være symptomklausul, så lenge symptomklausulperioden er fullført der.
Symptomklausulen gjelder likevel hvis du gjør endringer i forsikringen når du flytter den, men da kun for den delen som er endret. For eksempel hvis du utvider forsikringen med flere dekninger eller øker forsikringssummen, vil ny symptomklausul bare gjelde for den delen av forsikringen som er utvidet.
Les mer om flytting av personforsikring og reglene rundt dette.
Les også:
Ja, du har ubetinget angrerett på både skadeforsikringer og på personforsikringer. Angrefristen er 14 dager for skadeforsikringer og 30 dager for personforsikringer.
Du kan bruke angreretten innen angrefristen (14/30 dager) fra avtalen er inngått og du har mottatt alle opplysninger som angrerettloven krever. Du trenger ikke oppgi noen grunn for at du bruker angreretten.
Postadressen og e-postadressen for innsending står oppført i skjemaet.
Hvis jeg ikke bruker angreretten?
Hvis du ikke benytter deg av angreretten, vil avtalen være bindende slik den ble inngått. For en del forsikringer vil du likevel ha mulighet til å avslutte forsikringen når som helst, uavhengig av angrerettloven. Det er regulert i finansavtaleloven og forsikringsavtaleloven.
Forbrukerrådet kan gi veiledning om angrerett, tlf. 23 400 500.
Du kan velge mellom 4 forskjellige betalingsfrekvenser på forsikringene dine:
- Månedlig betaling
- Kvartalsvis betaling
- Halvårlig betaling
- Årlig betaling
Hvis du ønsker å forandre på betalingsfrekvensen du har i dag, må du ta kontakt med oss.
Fordeler med AvtaleGiro:
- Du får varsel i nettbanken 30 dager før forfall
- Faktura betales automatisk fra din konto på forfallsdato
- Du kan selv velge betalingsfrekvens, men forfallsdato må være mellom 15. og 25. i måneden
Fordeler med eFaktura
- Du får varsel på e-post 30 dager før forfall
- Vi sender ferdig utfylt faktura til nettbanken din
- Du kan selv velge betalingsfrekvens, og forfallsdato kan være mellom 1. og 30. i måneden.
• Frem til eFaktura er etablert må forfallsdato være mellom 15 - 25.
• Ønsker du å endre forfallsdato ta kontakt med oss. - Med eFaktura betaler du med kun ett tastetrykk, og du har full oversikt over betalte fakturaer i nettbanken din.
Fordeler med kombinasjon (AvtaleGiro med eFaktura)
Merk at du oppnår fordelene med både AvtaleGiro og eFaktura
- Du får varsel på e-post 30 dager før forfall.
- Faktura vises i nettbanken og beløpet trekkes automatisk fra din konto på forfallsdato.
- Du kan selv velge betalingsfrekvens, og forfallsdato kan være mellom 1. og 30. i måneden
• Frem til eFaktura er etablert må forfallsdato være mellom 15 - 25.
• Ønsker du å endre forfallsdato ta kontakt med din forsikringsrådgiver.
Se også:
Hvordan opprette AvtaleGiro og/eller eFaktura?
Reiseforsikring med familiedekning gjelder for barn inntil 21 år som har folkeregistrert adresse hjemme. Reiseforsikringen gjelder uavhengig av om dere reiser sammen eller hver for dere.
Barn som er dekket:
- Barn, stebarn og fosterbarn som tilhører din adresse
- Egne barn som ikke bor på samme adresse som deg
- Barn du har vergeansvar for
- Barnebarn og oldebarn som reiser i følge med deg
Etter barnet fyller 21 år og flytter hjemmefra kan det være lurt med ungpakka: Innbo- og reiseforsikring for unge.
Skal du foreta en innbetaling til Fremtind Forsikring fra utlandet trenger du følgende opplysninger:
- IBAN – nummer NO7290011700771
- SWIFT/BIC SHEDNO22XXX
Disse opplysningene finner du også på første side i mottatt eller varslet faktura. Fakturadokumentene har du alltid tilgjengelig ved å logge inn til mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken.