Kom i gang med BankID-appen

Bruker du engangskode-appen i dag? Da må du bytte til BankID-appen for å fortsette å bruke tjenestene dine.

Last ned appen og følg stegene:

Bruker du kodebrikke blir det ingen forandring, du fortsetter å bruke den som før.

Slik bruker du BankID-appen

  • Når du skal logge inn i nettbanken eller på offentlige tjenester velger du "BankID" (ikke "BankID på mobil" eller "Engangskode-appen"). Se hvordan du logger inn i offentlige tjenester med BankID-appen.
  • Du trenger ikke å starte appen når du skal logge inn. Appen åpner seg av seg selv etter at du har valgt "BankID". 
  • For at appen skal starte opp bør du aktivere varslinger. For å skru på varsler må du gjøre følgende: Gå til Innstillinger på mobilen din. Har du iPhone velger du Varslinger – BankID – Tillat varslinger. Har du Android går du inn på Appvarsler – BankID – Vis varsler.
  • Når du har installert BankID-appen vil engangskode-appen slutte å fungere, og du kan slette den fra mobilen din.
Video placeholder image

Ofte stilte spørsmål om BankID-appen

Vær obs på svindel og forsiktig med lenker 

Det er mange svindlere som forsøker å utnytte endringer rundt BankID. Du vil aldri få SMS eller e-post fra oss eller BankID som ber deg om å logge inn eller laste ned noe via lenker.  

Når du får beskjed om å laste ned appen, last den ned direkte fra App Store eller Google Play. Pass også på at du aldri oppgir BankID-passord eller annen sensitiv informasjon uansett hvem som tar kontakt og spør deg om dette.   

"Bankene i Norge har lang tradisjon i å stå sammen om å utvikle felles, fremtidsrettede løsninger. Utviklingen av BankID-appen har kommet langt siden lanseringen i 2022. Vi ønsker å delta i den videre utviklingen av denne som en felles løsning for hele bank-Norge, inkludert for våre kunder. Derfor slutter vi oss til BankID-appen."

Sondre Mjøen, Forretningsleder ID-tjenester, SpareBank 1 Utvikling

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }