Vi i SpareBank 1 SMN tar ditt personvern på alvor, og vi jobber kontinuerlig med å sikre at dine personopplysninger skal være trygge hos oss. I denne personvernerklæringen kan du lese mer om hvordan vi behandler dine personopplysninger.
Personvernerklæringen er oppdatert 12.06.2025
Dette finner du på siden
Du kan gå rett til det avsnittet som er mest interessant for deg.
Denne personvernerklæringen retter seg til deg som er kunde, potensiell kunde, eller andre brukere av SpareBank 1 sine tjenester og nettsider. SpareBank 1 består av flere banker og foretak. Når vi skriver "SpareBank 1" eller "vi" i denne erklæringen, mener vi banker og foretak i SpareBank 1.
SpareBank 1 består av flere foretak som i noen tilfeller samarbeider om hvordan dine personopplysninger behandles. Det gjelder for eksempel når du kjøper forsikring eller inngår kredittavtale. For å få svar på dine spørsmål, kan du kontakte banken eller selskapet der du er kunde.
Det vil aldri deles informasjon om deg mellom bankene.
Vi trenger personopplysningene dine for å kunne opprette og vedlikeholde kundeforholdet ditt slik at du kan bruke våre bank- og finansieringstjenester. Vi behandler også personopplysninger for å gi deg informasjon, tilbud og oppfylle våre forpliktelser.
Konto og betaling
Når du er kunde hos oss, innhenter og bruker vi personopplysningene dine for å kunne utføre oppdrag og tjenester for deg, samt oppfylle våre rettslige forpliktelser.
Vi bruker personopplysninger når du for eksempel oppretter ny konto eller inngår avtale om betalingstjenester hos oss. Da vil vi kunne sende deg fakturaer, gjennomføre betalinger og levere andre tjenester som du har avtalt med oss.
I nettbanken og mobilbanken vil du få oversikt over dine kontoer og transaksjoner. Du kan også identifisere dine abonnementer eller andre faste utgifter, som vi kan hjelpe deg med å avslutte.
Vi bruker personopplysningene dine for å kunne tilby deg betalingsløsninger slik at du kan betale i fysiske butikker og på nett. Dette omfatter betaling fra bankkontoen din med enten bankkort, mobiltelefon eller andre tekniske enheter du har.
Vi bruker også opplysningene dine for å bidra til å unngå at du blir svindlet.
Vi bruker dine personopplysninger når du søker om lån hos oss. Det gjelder både hvis du har søkt om lån med pant i fast eiendom, for eksempel hytte-, bolig- eller rammelån, eller kredittkort eller forbrukslån. For å kunne avgjøre om vi kan innvilge lånet, må vi gjennomføre en kredittvurdering av deg i tillegg til å behandle selve lånesøknaden.
Vi behandler også personopplysninger til medlåntaker og/eller kausjonist. Etter at låneavtale er inngått, bruker vi personopplysningene dine for å følge opp ditt kundeforhold og registrere løpende nedbetaling av lånet.
Vi bruker helt eller delvis automatiserte kredittprosesser. Automatisering betyr at beslutningen skjer uten manuell, menneskelig behandling. Ved helt automatiserte avgjørelser som påvirker deg i betydelig grad, informerer vi deg om det på forhånd. Du kan da be om manuell saksbehandling.
Risikoklassifisering av kunder og kredittporteføljer
Vi bruker dine personopplysninger for å vurdere risiko ved salg av våre produkter og tjenester. Dette gir deg som kunde trygghet for at dine verdier blir tatt godt vare på.
Vi er pålagt ved lov å behandle kredittopplysninger, søknadsopplysninger og andre opplysninger om deg for å beregne kapitalkrav for kredittrisiko. Slik behandling gjøres i forbindelse med etablering av ditt kundeforhold og ved vurdering av hvilke tjenester og produkter som er egnet for deg.
Beregningene gjøres ved bruk av egne modeller, arbeids- og beslutningsprosesser, og interne retningslinjer. Dette gjelder klassifisering og kvantifisering av kredittrisiko og annen risiko. Med andre ord vurderes risikoen knyttet til kreditt og andre økonomiske forhold.
Vi bruker personopplysningene dine for å kunne opprette og vedlikeholde dine sparekonti, for eksempel aksjesparekonto (ASK), samt yte investeringstjenester til deg. For at vi skal kunne yte investeringstjenester, må vi innhente opplysninger om deg som gjør oss i stand til å vurdere din egnethet og hensiktsmessighet med hensyn til den påtenkte investeringstjenesten eller det påtenkte investeringsproduktet, for eksempel porteføljeforvaltning eller handel i aksjer, obligasjoner og verdipapirfond.
Vi er pålagt ved lov å sørge for dokumentasjon av alle investeringstjenester. Det betyr at vi gjør opptak av alle telefonsamtaler og lagrer all elektronisk kommunikasjon når vi yter investeringstjenester til deg.
Flere av spareproduktene våre leveres av samarbeidspartnerne våre, og avtale vil derfor måtte inngås med både bank og vår relevante samarbeidspartner.
Vi bruker personopplysningene dine for å kunne tilby deg forsikring, for eksempel skadeforsikring og pensjon. Hvilke personopplysninger vi behandler, avhenger av hvilken forsikring vi har avtalt med deg. For eksempel behandler vi helseopplysninger dersom forsikringen er en personforsikring, og opplysninger om kjøretøyet ditt dersom forsikringen er en bilforsikring.
Forsikringsproduktene våre leveres av samarbeidspartnerne våre, og avtale vil derfor måtte inngås med både bank og våre relevante samarbeidspartnere.
Kundeservice
Vi ønsker å være tilgjengelig for våre kunder både digitalt og fysisk. Av den grunn er vi tilgjengelig for deg på e-post, chat, brev, telefon og andre kanaler du kan kontakte oss. Vi vil også gjennomføre digitale møter med deg, når du har avtalt dette med en kunderådgiver hos oss.
Starter du chat fra bankens nettside uten å være innlogget i nettbanken, er samtalen anonym. Chatten lagres for bruk i statistikk og evaluering av kundeservice, men kan ikke knyttes til deg som kunde. Chattene lagres i ett år.
For å forstå spørsmålene og gi treffende svar, benytter vi i enkelte tilfeller generativ AI. Svarene kan inneholde feil.
Hvis du i løpet av chatten velger å snakke med en rådgiver, vil chatsamtalen gjøres tilgjengelig for denne rådgiveren. Formålet er å gi vedkommende en mulighet til å sette seg inn i din henvendelse før chatten fortsetter.
Hvis du starter en chat når du er innlogget i nettbanken, vil den bli lagret og knyttet til deg som kunde. Dette gjør vi for å kunne gi deg best mulig kundeservice når du er i kontakt med banken senere, og som dokumentasjon ved eventuelle tvistesaker.
Dersom du henvender deg til oss gjennom sosiale medier (som for eksempel Facebook), vil en av våre kunderådgivere kunne følge deg opp. Vi ber fortsatt om at du bruker de sikre kanalene på våre hjemmesider om du har behov for å dele personopplysninger.
Vi ønsker å være tilgjengelig for våre kunder både digitalt og fysisk, for å kunne yte best mulig kundeservice og rådgivning. Nettbanken og mobilbanken er våre foretrukne kanaler for å kommunisere med deg på en trygg og sikker måte. I tillegg er vi tilgjengelig på e-post, chat, brev, telefon, i møter og andre kanaler, som for eksempel sosiale medier.
Chat
Vår chatbot skal effektivisere vår kundeservice og kunne svare på enklere henvendelser fra deg. Derfor starter alle chatsamtaler med vår chatbot. I noen tilfeller bruker vi kunstig intelligens for at chatboten skal kunne forstå spørsmålene og gi deg treffende svar. Vi tar forbehold om at disse svarene kan inneholde feil.
Hvis du i løpet av samtalen ønsker å snakke med rådgiver, vil samtalen med chatbot tilgjengeliggjøres for rådgiveren, slik at rådgiver kan sette seg inn i henvendelsen din. Du kan laste ned chatsamtalen når den er avsluttet.
Når du starter en chatsamtale uten å være innlogget på våre nettsider, behandler vi kun din IP-adresse. Chatsamtalen vil kunne brukes til statistikkformål og evaluering av kundeservice. Det er først når du har logget deg inn i nett- og mobilbanken at samtalen knyttes til ditt kundeforhold slik at vi kan yte best mulig kundeservice.
Dine chatsamtaler kan benyttes til analyse og forbedring av chatboten. Vi vil imidlertid alltid sikre at eventuelle personopplysninger er anonymisert først, slik at dine samtaler ikke lenger kan knyttes til deg når analyse gjennomføres.
I noen tilfeller kan du komme i kontakt med vår talebot for å få en mer effektiv kundeservice på telefon. Vår talebot vil, basert på hva du trenger hjelp med, rute deg videre til riktig rådgiver som hjelper deg nærmere med henvendelsen din.
Vi vil ta stikkprøver av våre kunders spørsmål i taleboten for å teste om den fungerer etter hensikt og forbedre våre svar. For å oppnå dette, tar vi opptak av samtalene med taleboten for gjennomgang i forbedringsarbeid. Vi vil ekskludere lydfiler som inneholder personopplysninger fra forbedringsarbeidet.
Ellers lager vi en oppsummering av din dialog med rådgiver. Denne oppsummeringen lagres på kundeforholdet ditt for å kunne følge opp og dokumentere din henvendelse. Vi kan lage oppsummering med støtte fra kunstig intelligens.
Vi ønsker å være relevante for deg og behandler derfor personopplysningene dine for å kunne gi deg tilpassede råd og tilbud. For å markedsføre våre produkter og tjenester, behandler vi ditt navn, dine kontaktopplysninger, fødselsdato og hvilke tjenester eller produkter du har hos oss eller samarbeidspartnerne våre.
Hvis du har samtykket, kan vi i tillegg behandle herunder sammenstille og analysere andre opplysninger, for eksempel dine transaksjoner, slik at vi kan tilpasse vår kommunikasjon og våre råd og tilbud for å være enda mer relevante for deg.
Vi bruker dine personopplysninger i forbindelse med markeds- og kundetilfredshetsundersøkelser. For eksempel kan vi spørre deg om hvordan din opplevelse var etter at du har vært i kontakt med oss. Tilbakemeldinger fra våre kunder hjelper oss til å forbedre oss og våre produkter og tjenester. I tillegg kan vi måle effekten av forbedringstiltak og se på koblingen mellom kundetilfredshet og kundeatferd over tid. Det er frivillig å svare på slike undersøkelser.
Vi bruker dine personopplysninger for å forebygge, undersøke og rapportere økonomisk kriminalitet og andre straffbare handlinger mot deg, andre kunder eller oss. Dette er vi pålagt etter lover og forpliktelser.
Vi bruker også personopplysninger for å gjennomføre sanksjonsovervåking etter eget regelverk for dette, for å identifisere kunder og transaksjoner som er underlagt internasjonale sanksjoner og restriktive tiltak.
Vi jobber kontinuerlig med å sikre at dine personopplysninger er beskyttet. Tiltak vi bruker er blant annet tilgangsstyring, logging, kryptering, brannmurer, adgangskontroll og kameraovervåking, samt andre tekniske tiltak som ivaretar din sikkerhet og sikkerheten hos oss. I noen tilfeller kan disse tiltakene innebære at vi behandler dine personopplysninger, for eksempel ved kameraovervåking.
Vi har styrende dokumenter og rutiner for informasjonssikkerhet, avvikshåndtering og opplæring av ansatte.
Pålogging
Et viktig sikringstiltak er å identifisere deg som kunde og sikre en bekreftelse av hvem du er (autentisering). Vi bruker BankID for å være sikker på hvem som logger seg på.
Vi har kameraovervåking i våre lokaler og ved våre minibanker. Opptakene oppbevares inntil 90 dager. De kan oppbevares lenger hvis opptakene brukes av politiet eller oss til andre formål.
Din aktivitet i nettbanken og mobilbanken logges for å kunne spore tilbake til hvilke endringer som er gjort og av hvem. Tilsvarende logging skjer i våre interne systemer der vi behandler dine personopplysninger. Loggene kan brukes for eksempel dersom det er feil i systemene eller det skjer et sikkerhetsbrudd. For å kunne identifisere eller forebygge uønsket aktivitet i eller mot banken, har vi en berettiget interesse av å logge denne trafikken. Slik logging skjer i et omfang som er strengt nødvendig og forholdsmessig for å sikre god informasjonssikkerhet.
Vi bruker personopplysningene dine for å sikre god virksomhetsstyring. Vi analyserer personopplysninger for å få innsikt i behovet og forventningene til kundene våre. Innsikten gjør det enklere for oss å identifisere mulig etterspørsel etter nye produkter og tjenester samt forbedre funksjonaliteten i eksisterende produkter og tjenester. Innsikt vil også gjøre oss i bedre stand til å organisere oss riktig, herunder sikre at vi har riktig kapasitet og kompetanse på riktig sted.
Vi jobber kontinuerlig med å forbedre og videreutvikle våre systemer, tjenester og produkter. Hovedregelen er at vi skal bruke fiktive eller anonymiserte data når vi tester og utvikler løsningene våre, men noen ganger må vi bruke personopplysninger for å sikre funksjonalitet og sikkerhet.
Behandlingsgrunnlag: Behandlingsgrunnlaget er forenlighet. Dette formålet ligger tett opp mot det opprinnelige formålet vi har om å levere avtalte tjenester til deg.
Statistikk
Vi bruker personopplysninger for å utarbeide statistikk, både til egne formål og for å dele statistikken med offentlige og andre private virksomheter. Statistikken består av aggregerte data som ikke kan knyttes til deg. Formålet med det enkelte statistikkarbeidet vil avgjøre hvilke personopplysninger vi bruker.
Eksempler på statistikk kan være tidspunkt på dagen flest mennesker er på matbutikken, hvor mange kunder som bor i enebolig eller hva gjennomsnittspersoner i en kommune betaler i strøm, telefonabonnement eller matforbruk. Statistikk kan også brukes i forbindelse med bærekraftsrapportering eller produktutvikling.
Vi bruker dine personopplysninger for å kunne fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav fra deg. Vi lagrer dokumentasjon og historikk knyttet til ditt kundeforhold så lenge du kan fremme krav mot oss. Det er foreldelsesfristen som avgjør hvor lenge vi lagrer dokumentasjonen.
Vi bruker dine personopplysninger for å kontrollere og sikre at vi er organisert og driver virksomheten på en forsvarlig måte. Kontrollene skjer løpende, i form av for eksempel stikkprøvekontroller, temakontroller og revisjoner internt og eksternt. Dine personopplysninger kan inngå i kontrollgrunnlag, for eksempel når vi sjekker kvaliteten på opplysninger vi innhenter i forbindelse med antihvitvaskingsarbeid.
Vi overvåker våre aktiviteter og behandler personopplysninger i den forbindelse. Kontrollene utføres av både foretakets egne ansatte, innleide revisorer og myndighetene.
Vi bruker dine personopplysninger til profilering, for at vi skal kunne tilby deg spesifikke tjenester og produkter i tråd med dine preferanser, forebygge og avdekke hvitvasking, svindel og annen økonomisk kriminalitet, fastsette priser, vurdere sannsynlighet for mislighold og vurdere verdien av eiendeler.
Her finner du informasjon om hvilke rettigheter du har når vi behandler personopplysninger om deg.
Du har rett til å be om innsyn i hvilke personopplysninger vi behandler om deg, og du har rett til å få en kopi av disse opplysningene. I tillegg har du rett til informasjon om hvordan vi behandler opplysningene dine. Informasjon om dette finner du i all hovedsak i denne personvernerklæringen.
Opplysninger om blant annet dine produkter, avtaler, kontaktinformasjon og transaksjonshistorikk er tilgjengelig i nettbanken din. Dersom du ikke finner informasjonen du leter etter, kan du sende oss en forespørsel om innsyn. Vi kan be deg presisere hvilke opplysninger du ønsker innsyn i. I de tilfeller du ikke har nettbank tilgjengelig, eller på annen måte ikke kan lese elektroniske dokumenter, kan vi sende deg informasjonen på papir.
Det er noen unntak fra retten til innsyn. Dette er der vi har lovpålagt taushetsplikt eller vi må holde informasjonen hemmelig av hensyn til forebygging, etterforskning, avsløring og rettslig forfølgning av straffbare handlinger. Tilsvarende hvis opplysninger bare finnes i dokumenter utarbeidet for intern saksforberedelse og unntak fra innsynsretten er nødvendig for å sikre en forsvarlig saksbehandling. Du vil også kunne nektes innsyn dersom innsynet vil røpe personlige detaljer om andre eller avsløre forretningshemmeligheter.
Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger virksomheten behandler om deg. Du har derimot ikke nødvendigvis rett til å få innsyn i navnene til ansatte som har sett personopplysningene.
Det er viktig at opplysningene vi har om deg er riktige. Vi kontrollerer derfor våre opplysninger om deg mot Folkeregisteret og andre kilder. I tillegg ber vi deg bekrefte at opplysningene vi har registrert om deg er riktige med jevne mellomrom. Dersom du mener at våre opplysninger om deg er uriktige eller ufullstendige, har du rett til å be om at opplysningene rettes eller oppdateres.
Du har rett til å be om at dine personopplysninger blir slettet dersom du
trekker tilbake samtykket til behandlingen og vi ikke har noe annet behandlingsgrunnlag
benytter deg av din rett til å protestere mot bruk av personopplysningene dine og det ikke finnes tungtveiende grunner til behandlingen
sier nei til bruk av dine personopplysninger for direkte markedsføring
I mange tilfeller må vi beholde opplysninger om deg, selv om du ønsker opplysningene slettet. Dette kan gjelde både mens du er kunde hos oss og en stund etter at avtalen med oss er avsluttet. I praksis betyr dette at du ikke alltid kan kreve at vi sletter opplysningene dine. Dette kan være fordi vi har en plikt etter lov til å lagre dem, eller fordi vi må ivareta våre berettigede interesser. På samme måte kan det være at vi må beholde opplysningene dine for å fastslå, utøve eller forsvare et rettskrav.
Du kan kreve at vi begrenser behandlingen av personopplysningene dine i bestemte situasjoner, for eksempel hvis du
mener at personopplysningene ikke er riktige eller at behandlingen er ulovlig
trenger opplysningene på grunn av et rettskrav
har sagt nei til behandlingen, og vi må vurdere om vi har gode grunner til å fortsette med behandlingen
Vi vil fortsatt ha de aktuelle opplysningene lagret, men all annen behandling av personopplysningene vil stanses midlertidig. Vi kan begynne å behandle dine personopplysninger igjen hvis det er aktuelt i forbindelse med rettskrav, eller om det er for å verne en annen persons rettighet.
Du kan selv finne og laste ned de opplysningene du trenger direkte i nettbanken, uten å måtte hente ut all informasjon på én gang (dataportabilitet).
Navn og kontaktinformasjon
Ditt navn, fødselsnummer, e-post, telefonnummer og adresse(r) finner du enkelt under innstillinger i nettbanken.
Hvis du ønsker å dele opplysningene dine med en annen tilbyder, står du fritt til å gjøre det direkte.
Kontoinformasjon og transaksjoner
Oversikt over dine kontoer finner du i kontooversikten i nettbanken.
Ønsker du en detaljert oversikt over transaksjonene dine, kan du enkelt eksportere en full transaksjonsliste. Denne listen lastes ned som csv-fil, som kan åpnes som et regneark. Velg en konto, trykk på Eksporter og velg hvilket tidsrom du vil se transaksjoner fra.
Vil du ha dine opplysninger om forsikringer kan du fylle ut et enkelt skjema med BankID, og Fremtind Forsikring vil gjøre dem tilgjengelig for deg innen 30 dager.
Du kan be oss stoppe behandlingen av dine personopplysninger hvis vi behandler dem basert på våre berettigede interesser. Dette gjelder med mindre vi har viktige grunner som går foran dine interesser, eller vi trenger opplysningene for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav. Du kan også be oss slutte å bruke dine personopplysninger til direkte markedsføring, inkludert profilering for dette formålet.
Hvis du ønsker å reservere deg mot direkte markedsføring, kan du kontakte kundeservice.
E-post anses å være en usikret kanal, så vi anbefaler at du ikke sender oss konfidensiell informasjon per e-post. Du får svar fra oss så raskt som mulig og senest innen 30 dager. Dersom vi ser at saksbehandlingstiden blir lenger enn 30 dager, gir vi deg beskjed om det.
Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som knyttes direkte eller indirekte til deg som person. Vi behandler personopplysninger om deg avhengig av hvilke produkter og tjenester du har hos oss.
Identifikasjon og personlige opplysninger som navn, fødselsnummer, statsborgerskap, andre identifikasjonsnumre utstedt av offentlig myndighet og kopi av legitimasjon.
Kontaktopplysninger som telefonnummer, adresse og e-postadresse.
Finansielle opplysninger som kunde- og produktavtaler, kreditthistorikk, kontonummer, saldo, betalingskortnummer og transaksjonsdata.
Opplysninger om inntekt, eiendeler, gjeldsforhold, arbeidssted og ansettelsesforhold, utdanning, sivilstatus, familierelasjoner og forsørgeransvar.
Meldinger og oppsummering av dialog med banken.
Personopplysninger som vi er pålagt ved lov å innhente, for eksempel skattemessig bosted, utenlandsk skatteregistreringsnummer, opplysninger i forbindelse med arbeid mot hvitvasking og terrorfinansiering, og opplysninger for å vurdere din egnethet og hensiktsmessighet med hensyn til investering.
Helseopplysninger i forbindelse med kjøp av personforsikringer.
Fagforeningsmedlemskap når medlemskapet gir deg bankfordeler.
Bilder og videoopptak, for eksempel gjennom kameraovervåking i våre lokaler.
Lydopptak, for eksempel når du snakker med kundesenteret og når vi yter investeringstjenester.
Webadferd på våre nettsider og nett- og mobilbank.
Fra deg
Personopplysningene vi registrerer om deg, vil vi som hovedregel få direkte fra deg som kunde, for eksempel ved opprettelse av konto, søknad om lån eller når vi har kontakt med deg i digitale kanaler og chatsamtaler.
Fra tredjeparter
Vi innhenter opplysninger om deg fra andre for å kunne tilby deg tjenester, overholde lovkrav og kvalitetssikre opplysninger du har gitt oss. Eksempler på innhenting av informasjon fra tredjeparter som offentlig tilgjengelige kilder/registre eller kilder fra private virksomheter kan være:
Identitetsopplysninger, familierelasjoner, demografiske opplysninger og panteopplysninger fra for eksempel Folkeregisteret, Eiendomsverdi AS, Eiendomsregisteret eller Motorvognregisteret.
Ved lånesøknader innhentes kredittopplysninger og gjeldsinformasjon fra gjeldsregistrene og kredittopplysningsbyråer.
Betalingsinformasjon fra betalere eller mottakere, butikker, banker, betalingstjenesteleverandører (som Vipps og PayPal), fakturautstedere (for eksempel Tietoevry og Nets) og andre.
Informasjon fra offentlige myndigheter som skattemyndighetene, Brønnøysundregistrene og politiet. I tillegg innhenter vi opplysninger fra sanksjonslister som føres av norske myndigheter og internasjonale organisasjoner, som EU, FN og Office of Foreign Assets Control (OFAC).
Opplysninger om bedriftskunder sine nøkkelpersoner og reelle rettighetshavere. Opplysningene innhentes fra Brønnøysundregistrene og kommersielle informasjonstjenester som leverer informasjon om blant annet reelle rettighetshavere og politisk eksponerte personer.
Hvis du samtykker til det, kan vi i tråd med betalingstjenestedirektivet utveksle konto- og transaksjonsinformasjon med andre banker eller finansforetak. Det innebærer for eksempel at du kan se kontoer fra andre banker i vår mobilbank og omvendt, og at du gjør betalinger fra disse.
Offentlig tilgjengelig opplysninger, for eksempel fra sosiale medier eller søkemotorer.
Fra informasjonskapsler (cookies)
Vi samler inn informasjon om din bruk av våre nettsider, plattformer og digitale apper som trafikkdata, stedsdata og andre kommunikasjonsdata. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler (cookies).
Lovlig grunnlag for bruk av dine personopplysninger
Vi må ha en lovlig grunn til å bruke dine personopplysninger, og det er særlig fire lovlige grunnlag som er relevante for oss.
Vi bruker personopplysninger på grunnlag av avtalen vi har inngått med deg. Alle avtaler vi har med deg eller skal inngå med deg, skal beskrive vilkårene tydelig slik at du skal forstå hvilken behandling av personopplysninger som følger av avtalen.
Vi bruker personopplysninger i samsvar med gjeldende lover og reguleringer for å oppfylle våre rettslige forpliktelser. Vi er for eksempel pålagt:
Forebygging og avdekking av straffbare handlinger, som hvitvasking av penger, finansiering av terrorisme, bedrageri og svindel.
Sanksjonsovervåkning.
Bokføring.
Rapportering til offentlige myndigheter.
Risikoklassifisering knyttet til risikohåndtering som kredittutvikling, kredittkvalitet, kapitaldekning og forsikringsrisiko.
Kredittvurdering.
Krav og forpliktelser knyttet til betalingstjenester.
Andre forpliktelser knyttet til tjeneste- eller produktspesifikk lovgivning, som for eksempel verdipapirer, fond, pantesikkerhet, forsikring eller boliglån.
Vi kan bruke dine personopplysninger dersom det er nødvendig for å ivareta en berettiget interesse som veier tyngre enn personvernhensynet. Den berettigede interessen må være lovlig, definert på forhånd, reell og saklig begrunnet i vår virksomhet.
Eksempler der vi legger berettiget interesse til grunn for våre behandlinger:
Analyse som gjør det mulig for oss å forbedre løsningene våre og tilby best mulige tilbud, produkter og tjenester til våre kunder.
Analyse, kontroller og rapportering som gjør det mulig for oss å utvikle forretningen og systemene våre, samt sikre god virksomhetsstyring.
Profilering, for eksempel for å tilpasse råd og tilbud eller avdekke hvitvasking, svindel og annen økonomisk kriminalitet.
Transaksjonsklassifisering av dine utgifter og inntekter for å gi deg en bedre oversikt og forståelse av privatøkonomien din.
Automatisk overføring til din SpareBank 1-bank når du logger deg inn i mobilbanken, slik at du unngår å oppgi din banktilhørighet hver gang du logger inn.
Utvikling av maskinlæringsmodeller for å indentifisere mistenkelige transaksjoner i forbindelse med lovpålagt antihvitvaskingsarbeid.
Bruk av maskinlæring og kunstig intelligens til blant annet å klassifisere transaksjonsopplysningene dine så du får en bedre oversikt over hva pengene dine går til.
Identifisere dine abonnementer eller andre faste utgifter som vi kan bistå deg med å avslutte.
Når vi behandler personopplysninger om deg med grunnlag i våre berettigede interesser, kan du protestere mot behandlingen. Les mer om retten til å protestere under Dine rettigheter.
I noen tilfeller vil vi be om ditt samtykke til å behandle personopplysninger. Det vil fremgå av samtykket hva vi skal bruke dine personopplysninger til. Du står fritt til å trekke tilbake samtykket når du vil.
Du har oversikt over samtykkene du har gitt under innstillinger i nett- eller mobilbanken. Her kan du også endre samtykkene dine.
Utlevering av personopplysninger
Vi har taushetsplikt om kundeopplysninger. I noen tilfeller er vi imidlertid lovpålagt å dele opplysninger om deg til for eksempel offentlige myndigheter. Vi kan også ha tillatelse til å dele dem med leverandører av betalingstjenester, foretak i SpareBank 1 eller andre aktører. Vi sørger uansett alltid for at taushetsplikten er ivaretatt.
Taushetsplikten gjelder mellom bankene og foretakene i SpareBank 1, med unntak av følgende opplysninger:
Ditt navn.
Dine kontaktopplysninger.
Din fødselsdato.
Opplysninger om hvilket SpareBank 1-selskap du er kunde i, samt hvilke tjenester og produkter du har inngått avtale om.
Deling av disse personopplysningene vil gjøre det mulig for oss å sikre korrekt og enhetlig informasjon om våre kunder, samt tilpasse råd og tilbud. Unntaket gjelder bare bank, datterselskaper og produktselskaper, og ikke mellom bankene.
Hvis du vil ha mer relevante råd og tilbud, kan du samtykke til at vi kan dele flere opplysninger om deg.
Dine personopplysninger vil kun bli utlevert til offentlige myndigheter når dette følger av lovbestemt opplysningsplikt eller opplysningsrett. Vi er lovpålagt å utlevere personopplysninger til for eksempel Skatteetaten, NAV, Økokrim, politiet, domstolene, tilsynsmyndigheter og offentlige nemnder.
Norge har også inngått avtaler med flere land om gjensidig skatterapportering for å bekjempe skatteunndragelser og internasjonal skattekriminalitet. Avtalene omtales ofte som CRS (Common Reporting Standard) og FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act). I henhold til disse avtalene er norske finansinstitusjoner forpliktet til å identifisere og rapportere personer, selskaper og andre enheter som er bosatt eller hjemmehørende i utlandet til norske skattemyndigheter. Du finner mer informasjon om CRS og FATCA hos Skatteetaten.
Dersom vi har tillatelse etter lov eller har fått ditt samtykke, kan vi utlevere personopplysninger til andre banker, forsikringsselskaper, finansforetak og samarbeidspartnere. Et eksempel kan være om du vil se kontoinformasjonen din i en annen bank, eller om du ønsker å se din forsikring fra Fremtind i mobilbanken. Det vil også gjelde i tilfeller hvor banken er forpliktet etter for eksempel hvitvaskingsloven til å dele informasjon.
Ved betalinger til eller fra utlandet, utleverer vi tilhørende personopplysninger til de bankene som er involvert i transaksjonen. Det er lovene i de enkelte landene som bestemmer i hvilken grad opplysningene utleveres til offentlige myndigheter eller kontrollorganer. For eksempel for å ivareta mottakerlandets skatte- og avgiftslovgivning, tiltak mot hvitvasking av penger eller terrorfinansiering.
Hvis du misligholder kredittavtalene dine, kan opplysningene utleveres til et inkassoselskap for å inndrive det misligholdte kravet på vegne av kreditor. Kravet kan også bli solgt til et inkassoselskap som da overtar som kreditor for kravet.
Vi benytter tredjeparter til å levere tjenester til deg som kunde. Dersom disse tredjepartene behandler dine personopplysninger, vil disse være våre databehandlere.
Vi inngår databehandleravtaler med alle virksomheter som behandler personopplysninger på våre vegne. Avtalen regulerer hvordan databehandleren kan bruke personopplysninger de får tilgang til. Vi vil kun benytte databehandlere som garanterer at de vil etterleve personopplysningsloven og GDPR.
Vi ønsker først og fremst å kun benytte databehandlere som holder til i EU/EØS. Hvis vi benytter leverandører utenfor EU/EØS-området, vil vi forsikre oss om at følgende vilkår er oppfylt for å sikre at personvernet og rettighetene til våre kunder er godt ivaretatt:
Det foreligger et godkjent overføringsgrunnlag for overføringen av personopplysninger til et tredjeland, for eksempel bruk av standardkontrakter (EUs standardklausuler) som er godkjent av EU-kommisjonen, databehandleren har gyldige bindende konsernregler (BCR), eller EU-kommisjonen har besluttet at det foreligger et tilstrekkelig beskyttelsesnivå i det aktuelle landet.
Beskyttelsesnivået for behandlingen av personopplysningene i et tredjeland er vurdert at tilsvarer beskyttelsesnivået i EU/EØS, som følge av gitte tekniske og/eller organisatoriske tiltak.
Hvor lenge oppbevarer vi dine personopplysninger?
Vi lagrer dine personopplysninger så lenge det er nødvendig for de formål de ble samlet inn og behandlet for, med mindre lov eller forskrift krever at vi lagrer dem lenger.
Som hovedregel beholder vi personopplysningene dine så lenge det er nødvendig for å oppfylle en avtale du har inngått med oss, eller i henhold til krav til oppbevaringstid i lover og forskrifter. Etter det blir de slettet eller anonymisert.
I de tilfeller der oppbevaring av personopplysningene dine er basert utelukkende på et samtykke fra deg, og du trekker samtykket ditt tilbake, vil vi slutte å samle inn opplysninger basert på samtykket, og slette opplysningene så raskt som mulig.
Tilbud på produkt eller tjeneste: inntil 6 måneder etter at du mottok tilbudet.
Dokumentasjon som er innhentet og utarbeidet for å forebygge og avdekke hvitvasking og terrorfinansiering: inntil 10 år etter gjennomført transaksjon eller avsluttet kundeforhold.
Opplysninger vi er pålagt å oppbevare henhold til bokføringsloven og bokføringsforskriften: inntil 10 år.
Lydopptak av investeringstjenester: minst 5 år, og dersom det anses nødvendig inntil 13 år.
Opplysninger som er innhentet for beregning av kapitalkrav for kredittrisiko: inntil 50 år.
Dokumentasjon og historikk knyttet til gjennomføringen av en avtale med deg: inntil 13 år etter avsluttet kundeforhold (dette tilsvarer den perioden du på nærmere angitte vilkår kan rette krav mot oss under avtalen din, såkalt foreldelsesfrist).
Backup av logger: oppbevares så lenge det er hensiktsmessig for den enkelte tjeneste.
Slik bruker vi informasjonskapsler (cookies)
Det er viktig for oss at du føler deg trygg når du besøker nettsiden vår, samtidig som vi kan yte vårt beste for å gi deg det du trenger.
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) i våre digitale kanaler: nettsider, mobilbank, og nettbank.
Informasjonskapsler er små biter data som nettleseren eller appen lagrer på datamaskinen eller mobiltelefonen din. En informasjonskapsel tilhører et bestemt nettsted, og kan derfor ikke leses av andre nettsteder.
Bruker du våre nettsider uten å identifisere deg, vil cookiesamtykket kun gjelde den enheten (som mobil eller pc) du er på. Ved innlogging i mobil- eller nettbanken, kan du velge å la svaret fra enheten gjelde deg som kunde.
Du kan selv velge hvilke kategorier av informasjonskapsler vi kan bruke.
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Disse kan derfor ikke slås av.
Funksjonelle informasjonskapsler
For at du skal slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler. De lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene, og hvilke innstillinger du har valgt.
Informasjonskapsler som lagrer statistikk
For at nettsidene skal bli bedre og enklere, bruker vi informasjonskapsler som lagrer statistikk og analyser. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss.
Informasjonskapsler for tilpasset markedsføring
For at du skal få innhold som er tilpasset deg, bruker vi informasjonskapsler som samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere. Dette gjør vi i flere kanaler, for eksempel på nettsidene våre og i sosiale medier.
I tillegg til informasjonskapsler bruker vi piksler og script fra tredjeparter. Dette er kodesnutter som lar oss analysere bruken din på tvers av sosiale medier og våre kanaler, og vi bruker dette til å gi deg mer relevant markedsføring.
Du kan selv velge hvilke kategorier av informasjonskapsler vi kan bruke.
Hvis du mener vi bryter personvernreglene eller er misfornøyd med behandlingen av din henvendelse, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med oss, slik at vi kan gi deg svar og avklare eventuelle misforståelser.
Her får du en oversikt over endringer som gjøres i personvernerklæringen.
Endring
Dato
Synliggjort formålene slik at det er lettere for deg å forstå hvordan vi behandler dine personopplysninger. Forenklet språket.
12. juni 2025
Justering i informasjon om utlevering av personopplysninger.
1. oktober 2024
Ordlydjusteringer, endring i oppsett av informasjon, samt tilføyd enkelte formål og bruksområder for personopplysninger i tråd med forretningsutviklingen.
16. mai 2024
Nødvendige justeringer og presiseringer i tråd med utvikling av våre tjenester, produkter og nettsider, samt juridisk utvikling.
28. august 2023
Nødvendige justeringer og presiseringer i tråd med utvikling av våre tjenester, produkter og nettsider.
28. mars 2023
Nødvendige justeringer og presiseringer i avsnittet om informasjonskapsler.
17. juni 2022
Nødvendige justeringer og presiseringer i tråd med utvikling av våre tjenester, produkter og nettsider.
8. mars 2021
Personopplysninger til forskning
Noen ganger samarbeider vi med anerkjente forskningsistitusjoner og universiteter for å bidra til vitenskapelig forskning. Vi vil alltid fjerne kjennetegn som kan identifisere deg ved bruk av kundedata til forskning.
Behandlingsgrunnlag
Behandling av kundedata til forskning har grunnlag i nødvendig behandling for å utføre en oppgave i allmenhetens interesse, I henhold til personopplysningsloven §8.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Relevant for deg",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis resultater fra",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}