Som huseier vet du at mye kan skje med et hus. Vannskader, sopp, råte, hærverk, skadedyr og andre uforutsette skader betyr som regel store utfordringer – både praktisk og økonomisk. Selv med husforsikringen i ryggen kan større skader oppleves stressende og gi deg mye bryderi. Nettopp derfor er det lurt å forebygge skader der du kan.
Er jeg dekket? Det er vanlig å være usikker på om en skade dekkes av husforsikringen. Mange venter med å melde fra, enten fordi de vil ha mer informasjon først, eller fordi de er redde for å gjøre noe feil.
Du trenger ikke å vite svaret selv, før du melder skaden. Meld skaden til Fremtind og fortell hva som har skjedd, så vurderer de saken og gir deg veiledning underveis. Det er helt greit å melde en skade selv om det senere viser seg at den ikke er dekket.
Hvis du likevel ønsker å lese deg opp på hva forsikringen dekker, så har vi samlet enkle forklaringer på nettsidene våre. Søk gjerne etter det som har skjedd, så kanskje finner du svaret allerede her.
Vil du likevel ha hjelp kan du kontakte oss på 915 02300.
Hva skjer når jeg har fått en skade på huset?
Meld skaden Du får veiledning når du melde skade. Saksbehandler kontakter deg i løpet av to arbeidsdager.
Saken registreres
Du får et skadenummer, kan følge saken og kommunisere med saksbehandler via «mine skadesaker».
Taksering
Ved større skader kommer en takstperson på befaring og vurderer skadene. Hen vil kontakte deg for å avtale tid som passer.
Erstatning
Saksbehandler vurderer takstrapporten mot vilkårene. Du får beskjed om skaden er dekket og eventuelle fradrag. Hvis du ikke kan bo i huset får du også informasjon om midlertidig bosted. Du blir kontaktet av håndverker, som sammen med deg planlegger arbeidet videre.
Klargjøring
Ødelagte bygningsdeler som gulv, vegger eller tak rives og fjernes. Ved vannskader må huset som regel tørkes ut før reparasjonen kan starte. Håndverkeren holder deg oppdatert til alt er klart for reparasjon.
Reparasjon
Håndverkeren reparerer holder deg løpende informert om tidsbruk og framdrift, frem til reparasjonen er ferdig. Vi prioriterer reparasjon fremfor utskiftning og gjenbruk der det er mulig. Ekstra strømutgifter til utstyr blir kompensert.
Avslutning av saken Håndverker fakturerer Fremtind direkte for reparasjonen. Har du bestilt ekstra arbeid av håndverker vil du faktureres direkte. Deretter er saken avsluttet.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Relevant for deg",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis resultater fra",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}