Jeg får en feilmelding som starter med BID

BID er en forkortelse for BankID, så disse feilmeldingene har med BankID å gjøre. Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og hva som kan være løsningen: 

 

BID-C161

Oppstår når vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt mobilnummer.

Løsning: Sjekk at du har skrevet rett fødselsnummer og mobilnummer. Bruker du engangskode-appen eller BankID-app må du logge deg inn med BankID, ikke BankID på mobil.

 

BID-C325

Denne koden indikerer at det er en midlertidig feil hos din mobiloperatør.

Løsning: Skru mobiltelefonen din av og på, og forsøk igjen.

 

BID-1437 og BID-1407

Dette er en midlertidig feil som kan oppstå ved innlogging.

Løsning: Forsøk på ny. Ta kontakt med kundeservice dersom feilen vedvarer.

 

BID-C131 og BID-C293

Oppstår dersom BankID på mobil henger seg opp.

Løsning: Vent et par minutter og prøv igjen. Dersom feilen vedvarer, skru mobiltelefonen din av og på.

 

BID-C167

Oppstår når vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt mobilnummer. Dette kan oppstå hvis du for eksempel har byttet SIM-kort.

Løsning: BankID på mobil fases nå ut, og BankID-appen overtar som løsning for å logge inn. Les mer og last ned BankID-appen.

 

BID-9314

Passordet er tastet feil for mange ganger og det har oppstått en sperre.

Løsning: Ta kontakt med kundeservice.

 

BID 5000

Dette er en kommunikasjonsfeil som kan skyldes innstillinger i nettleseren din eller nettverket du er tilkoblet.

Løsning: 

  • Prøv en annen nettleser, for eksempel Chrome eller Firefox. 
  • Tilbakestill nettleserinnstillingene i nettleseren. 
  • Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.
 

BID-14a4

Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen, for eksempel at du har bestilt engangskode-appen men ikke tatt den i bruk.

Løsning: Slett engangskode-appen og last den ned på ny. Dersom du ikke ønsker appen, ta kontakt med kundeservice.

 

BID-1439

Denne feilen kan oppstå hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger, eller hvis du har logget på fra flere ulike enheter.

Løsning: Ta kontakt med kundeservice.

 

BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031

Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil.

Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp.