Svindeljegeren | En podkastserie

Svindel rammer flere og flere, på stadig nye måter. I 2023 ble nordmenn svindlet for 920 millioner kroner. Hvorfor blir så mange svindlet? Og hvordan unngå å gå i fella? Hør ekte historier fra folk som har blitt svindlet i episodene nedenfor.

Med programleder Klara Skovro Thoresen og svindeljeger Tom Espen Weie i SpareBank 1 SMN.



Episode 1 – Kjærlighetssvindel 

Inger-Johanne trodde hun hadde møtt mannen i sitt liv. Men den hun forelsket seg i, var ikke den hun trodde. Og millionene hun hadde overført til ham, var borte for alltid. 

Denne historien er vanligere enn du tror. I fjor ble folk i Norge kjærlighetssvindlet for 24 millioner kroner, ifølge tall fra Økokrim. Hvordan klarer svindlerne å manipulere folks følelser for penger?

Bruker du ikke Spotify? Du finner også podkastserien der du hører podkast til vanlig.


Episode 2 – Olgasvindel

"Anne", en travel dame i 80-åra, forteller om kvelden hun ble svindlet for en halv million kroner. Hun trodde hun fikk hjelp fra banken og politiet, men i stedet forsvant sparepengene og pensjonen hennes på et blunk. 

Måten "Anne" ble svindlet på skulle vise seg å være del av en større svindelbølge i Norge. En bølge som treffer de eldste av oss hardest.

Bruker du ikke Spotify? Du finner også podkastserien der du hører podkast til vanlig.


Episode 3 – Investeringssvindel 

"Thomas" stod midt i en livskrise da han søkte lykken ved å investere i kryptovaluta. Det som skulle bli en opptur ender i at han blir svindlet for flere hundre tusen kroner.

Investeringssvindel er den typen svindel folk mister mest penger på. Hvordan greier svindlerne å lokke så mange inn i disse fellene? Og hvor profesjonelle er de egentlig?

Bruker du ikke Spotify? Du finner også podkastserien der du hører podkast til vanlig.

Episode 4 – Abonnementsvindel 

Fått en melding fra EasyPark om en ubetalt parkeringsavgift, eller fra Posten med et restbeløp på porto? Midt i hverdagsstresset er det fort gjort å trykke på lenka og betale den tjuekroningen. 

Abbonementsvindel er en utspekulert måte å svindle folk på for veldig små beløp, men som i sum blir mye penger når mange kunder blir utsatt for det samme. 

Bruker du ikke Spotify? Du finner også podkastserien der du hører podkast til vanlig.

Episode 5 – Pengemuldyr

Har du blitt spurt om du kan ta imot penger på kontoen din og videresende til noen andre, mot at du får litt betalt for bryet? Da prøver trolig en kriminell å bruke deg som pengemuldyr. 

I denne episoden forteller svindeljeger Tom Espen Weie om hvordan vanlige folk ender opp med å selv gå fra offer for svindel til kriminelle. Du får også vite mer om hvordan svindlerne opererer.

Bruker du ikke Spotify? Du finner også podkastserien der du hører podkast til vanlig.





Om Svindeljegeren

Tom Espen Weie har lang erfaring med å jakte svindlere og kriminelle. Tidligere jobbet han i Politiet, og nå er han ansatt som fagansvarlig for svindel i SpareBank 1 SMN. Sammen med kolleger, og i samarbeid med Politiet, bringer han ned kriminelle, og jobber med å beskytte kundene våre.

Som bank opplever vi daglig at våre kunder, i alle aldre, er under angrep fra både amatørsvindlere og profesjonelle kriminelle nettverk. Svindlerne kan være ekstremt manipulative, og overbevisende. 

 


{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }