Søk om refusjon på flybilletter betalt med Visa debetkort ved en konkurs.
Er du berørt av en konkurs som f. eks. flyselskapet Flyr og har betalt reisen med vanlig bankkort (Visa debit) og ikke kredittkort? Da gjør du dette for å reklamere:
1. Før reklamasjonssaken opprettes, må du som kunde kontakte selskapet det gjelder og kreve billetten/kjøpet refundert.
2. Dersom det ikke er midler i konkursboet til å dekke kravet om tilbakeføring, vil kunder få beskjed om dette fra selskapet. Denne dokumentasjonen (svaret) må legges med saken når du melder en reklamasjonssak i mobil eller nettbanken.
3. Opprett så en Visa reklamasjonssak i digitalbanken og krev beløpet refundert. Du logger inn i mobilbanken eller nettbanken, klikker på kort og trykker på "reklamasjon" i menyen under kortet det gjelder. Følg så veiledningen.
Merk deg at fristen for reklamasjon senest er 115 dager etter den datoen du som kortholder skulle reise.
Sett inn penger når du er i matbutikken
Har du kontanter som du skulle ha satt inn i banken? Nå kan du både ta ut og sette inn penger på konto i alle Meny- og Kiwi-butikker, de fleste Spar-butikkene og enkelte Joker-butikker.
Skulle du gjerne ha spart litt mer til en ny sykkel eller drømmeferien? Med mikrosparing kommer du litt nærmere sparemålet ditt hver gang du bruker kortet.
Du velger selv beløpet i mobilbank eller nettbank: Et fast kronebeløp hver gang du bruker kortet, en prosentsats av kjøpsbeløpet, eller runde opp til nærmeste beløp hver gang du handler. Så enkelt!
Legg igjen lommeboka hjemme! Med mikrokort har du alltid bankkortet ditt tilgjengelig. Mikrokortet er på størrelse med et SIM-kort, og er enkelt å feste på klokkereimen eller et armbånd.
For beløp under 500 kroner er det bare å «tæppe» på bankterminalen, og for beløp over 500 kroner må du taste PIN-koden.
Mikrokortet er et tillegg til bankkortet ditt.
Mikrokortet leveres med et gummiarmbånd, og du kan kjøpe andre armbånd og tilbehør i Evry sin webshop.
Lær deg PIN-koden utenat. Koden er det kun du som skal kunne. Selv ikke banken eller politet trenger å vite koden. Hvis du har glemt koden, finner du den igjen i mobilbanken og nettbanken.
Lån aldri bort kortet og ikke slipp det av syne hvis du må levere det fra deg for å betale, for eksempel på restaurant. Vi anbefaler å ha to kort med på reise og å oppbevare de separat.
Unngå ID-tyveri
Pass på at ingen kikker deg over skulderen. Det er viktig å verne om bankkort, passord og koder. Da er du ekstra godt rustet hvis du blir utsatt for et ID-tyveri.
Det kan være flere årsaker til at kortet ditt ikke fungerer:
Du må aktivere nytt kort før det kan brukes til netthandel
Har du fått nytt kort og skal handle på nett? Da må du aktivere kortet først. Dette gjør du enten med å bruke kortet i butikkterminal og taste inn PIN, eller du kan aktivere kortet i mobilbanken eller nettbanken under menyvalget Kort.
Kortet ditt kan være slitt eller ødelagt
Bestill nytt i mobil- eller nettbanken eller kontakt oss.
Har du glemt PIN-koden?
Har du tastet feil PIN-kode 3 ganger blir kortet ditt sperret. Da kan du hente PIN-koden din i mobilbanken eller nettbanken. PIN-sperren oppheves automatisk påfølgende natt.
Har du aktivert regionsperre?
Er du i utlandet, kan det være regionsperren som gjør at du ikke får brukt kortet ditt. Hvis dette er tilfelle skal du ha mottatt en SMS om at kortet er forsøkt brukt i utlandet. Regionsperren kan du oppheve i mobilbanken.
På bankkort gjelder følgende beløpsgrenser i Norge: 9.900 kroner i løpet av 7 dager i våre minibanker. I tillegg kan du ta ut 10 000 kroner i løpet av 4 dager i andre bankers minibanker.
Regionsperre forhindrer at kortet ditt kan bli brukt i en region du ikke befinner deg i. Setter du regionsperre reduserer du risikoen for at noen skal kunne misbruke bankkortet ditt. Du kan sperre kortet ditt for bruk i de deler av verden du ikke har tenkt å reise til i nærmeste fremtid.
Kontaktløs betaling følger internasjonale standarder og strenge sikkerhetskrav. Ved jevne mellomrom blir du bedt om å taste PIN-koden din for å bekrefte at du er riktig eier av kortet. Kortnummer er ikke tilgjengelig, og kortet kan derfor ikke benyttes til netthandel eller registreres som betalingsmidler i apper o.l. Les mer om mikrokort her.
Du kan bestille nytt kort i din mobilbank eller nettbank. Prisen for å erstatte ødelagt eller mistet kort er 100 kroner. Du vil få kortet i posten etter ca. en uke.
Har du ikke mobilbank eller nettbank, eller kommer du deg ikke inn der, kan du ringe oss på 02095. Er du i utlandet ringer du +47 915 02095.
Disponenten må bestille kortet selv i nettbank eller mobilbanken sin.
For at du som disponent skal kunne bestille kortet, må eier av konto først gi tilgang i sin nettbank eller mobilbank.
På bankkortet er det beløpsgrense for uttak i minibank i utlandet på 15 000 kroner. I noen land kan disse beløpsgrensene være lavere. Ved varekjøp er den øvre grensen pengene du har på kontoen men ikke mer enn 100 000 kroner.
Gå inn på detaljer på kortet du ønsker å avslutte i din mobil- eller nettbank. Her vil du se valget "avslutt kort". Du vil ikke kunne avslutte kortet selv hvis det er sperret eller utløpt.
Mikrokort er et kontaktløst bankkort som er på størrelse med et SIM-kort. Du kan feste det på klokkeremma eller på et armbånd, og enkelt ha med deg bankkortet overalt.
Hvis kortet ditt har kommet til rette og du er sikker på at ingen andre har hatt tilgang til det, kan du fjerne sperren i din mobilbank eller nettbank på oversiktssiden for kort. Er du i tvil, anbefaler vi at du beholder sperren og heller bestiller deg et nytt kort.
Bankkort: Hvis du ikke har bestilt nytt kort, kan du fjerne sperren og kortet er umiddelbart klar til bruk igjen. Har du bestilt nytt kort kan du ikke åpne det gamle.
Kredittkort: Du kan fjerne sperren innen 48 timer etter at du sperret det. Etter dette vil nytt kort automatisk bli sendt til deg.
Har du ikke mobilbank eller nettbank, eller kommer du deg ikke inn der, kan du ringe oss på 02095. Er du i utlandet ringer du +47 915 02095.
Mikrokortet er et tillegg til det ordinære bankkortet og fungerer på akkurat samme måte, men kun kontaktløst. Under 500 kroner er det bare å «tæppe» på bankterminalen, over 500 kroner må du i tillegg taste PIN. PIN er den samme som for dine andre kort fra SpareBank 1.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}