Priseksempel: Effektiv rente 23,9 %. Låner du 15.000 over 12 måneder, koster det 1.518, og du betaler totalt 16.518 kroner.
0 kroner i årsgebyr
0,5 % cashback på alt du handler
(koster 15 kr/mnd)
0 kroner i gebyr fra oss ved kontantuttak i lokal valuta i utlandet
Velg det beste kredittkortet for deg
Hva er kredittkort?
Et kredittkort er et betalingskort som ikke er knyttet til noen av kontoene dine. I stedet låner du penger fra banken hver gang du bruker kortet. Betaler du hele kortregningen i tide, slipper du å betale renter på lånet.
Priseksempel ved utsatt betaling: Effektiv rente 23,9 %. Låner du 15.000 over 12 måneder, koster det 1.518, og du betaler totalt 16.518 kroner.
Produktet leveres av Kredittbanken ASA.
*Når du benytter kortet i utlandet eller til uttak av utenlandsk valuta, omregnes beløpet til norske kroner. Kursen du får er Mastercards kurs på oppgjørsdag pluss et valutapåslag på 2 %.
Kortet er produsert av resirkulert plast.
Hvem kan få kredittkort?
For å få kreditt hos oss må du være over 18 år og ha norsk fødselsnummer. Du kan ikke ha betalingsanmerkninger.
Om reiseforsikringen
Minst halvparten av reisens transportkostnad må være betalt med kredittkortet. Forsikringen gjelder reiser som med varighet innenfor 90 dager. Inntil fire personer – familie eller andre medreisende – er forsikret.
Du er dekket av egenandelsforsikringen på leiebil når du har betalt hele leieforholdet med kredittkortet.
Ved akutt sykdom eller ulykkesskade kontakt Tryg Alarm på +47 24 24 07 41 eller trygalarm@tryg.no. Tryg Alarm har egne leger og kontakt med sykehus og legekontorer over hele verden.
Faktura og innbetaling
Du vil motta faktura en gang i måneden så lenge du har brukt kortet. Den inneholder kjøp du har gjort siste periode. Har du for eksempel forfall den 15. februar, vil alt du har brukt i januar komme med på fakturaen. Bestiller du eFaktura i nettbanken, unngår du fakturaomkostninger.
Behandling av personopplysninger
Kredittbanken ASA (kortutsteder) er behandlingsansvarlig for de personopplysningene som behandles med grunnlag i avtaleforholdet med kortholder.
Kortutsteder vil behandle (innhente, bruke og/eller utlevere) personopplysninger om kortholder innenfor rammer som er gitt i personopplysningsloven. Formålet med behandlingen vil i første rekke være å gjennomføre avtalen om betalingskort, herunder kundeadministrasjon og fakturering.
Etter regler i finansieringsvirksomhetsloven vil kortutsteder også behandle kredittopplysninger og andre personopplysninger i forbindelse med systemer for beregning av kapitalkrav for kredittrisiko.
Videre vil kortutsteder behandle personopplysninger med sikte på å forhindre misbruk av betalingskortet samt forebygge og avdekke straffbare handlinger. Registrerte personopplysninger kan bli utlevert til offentlige myndigheter og andre utenforstående når dette følger av lovbestemt opplysningsplikt eller opplysningsrett.
En nærmere beskrivelse av kortutsteder og bankens behandling av personopplysninger finner du under personvern.
Du kan kontakte personvernombudet i Kredittbanken på personvern@kredittbanken.no om du har spørsmål vedrørende personvern og bruk av dine personopplysninger.
Med kredittkortet i Vipps nyter du alltid godt av fordelene med SpareBank 1 Mastercard – også når du ikke har med deg kortet!
Hva lurer andre på?
Kredittkortet ditt har samme kode som dine vanlige bankkort hos oss. Har du LOfavør Mastercard, er PIN-koden den du valgte da du bestilte kortet.
Hvis du ikke husker koden, finner du den under menypunktet Kort i din mobilbank eller nettbank. Velg det aktuelle kortet, klikk på Valg og deretter Vis PIN-kode.
I juli 2024 kom Apple til enighet med EU om å åpne for andre digitale lommebøker på iPhone, noe som er veldig gode nyheter. Det sikrer en rettferdig konkurranse og kundens frihet til å velge.
SpareBank 1 har inngått en avtale med Apple, og jobber for at Apple Pay skal bli tilgjengelig for kundene våre i løpet av første halvår i 2025. Dermed vil kundene våre få flere betalingsmuligheter.
Vi kan frem til da tilby å tæppe med Vipps! Du aktiverer tjenesten i Vipps-appen, og kobler opp bankkortet ditt.
Hvis du betaler ned alt du har lånt innen forfallsdato, koster det deg ingenting. Hvis du velger å utsette å betale hele eller deler av kredittkortregningen, blir det lagt til renter på lånet til summen er betalt ned.
Priseksempel ved utsatt betaling: Effektiv rente 23,9 %. Låner du 15.000 over 12 måneder, koster det 1.518, og du betaler totalt 16.518 kroner.
Om det koster noe som helst, avhenger av om du tar ut pengene i Norge eller utlandet, og om du tar ut i lokal valuta eller ikke:
Kontantuttak i Norge: 40 kr + 1 % av beløpet du tar ut
Kontantuttak i lokal valuta i utlandet: 0 kr (NB! Noen minibanker i utlandet krever eget gebyr.)
Kontantuttak i utlandet som belastes i norske kroner prises som kontantuttak i Norge, og koster med andre ord 40 kr + 1 % av beløpet. Ta derfor alltid ut i lokal valuta, så slipper du gebyr fra oss.
Du kan si opp kredittkortet selv i nett- og mobilbanken hvis du ikke har utestående beløp eller penger til gode på kortet. Gå til kortet, trykk på Valg og deretter Si opp kortet. Ellers kan du ringe oss på 02095, så hjelper vi deg.
Husk at du kan redusere kredittgrensa di selv i mobilbanken eller nettbanken.
Ja, du kan betale fakturaer direkte fra kredittkortet.
Du kan også overføre pengene fra kredittkort til konto. Vær oppmerksom på at reiseforsikringen i kredittkortet ikke gjelder dersom du overfører penger til konto for å betale en reise.
Når du får kredittkortregningen, viser den det totale beløpet du skylder. Du er likevel ikke nødt til å betale alt med en gang, men du må betale minstebeløpet. Hvis du ikke betaler hele regningen, vil det påløpe renter på resten.
Har du betalt mer enn halvparten av reisekostnadene med kredittkortet, kan du benytte kortets reiseforsikring hvis et uhell skulle oppstå. Her finner du kontaktinformasjon:
Når du bruker kredittkortet, låner du penger av banken. Din kredittgrense, eller kortets kredittramme, er det maksimale beløpet du totalt kan låne før du må betale tilbake. Når kredittrammen er «brukt opp», kan du ikke bruke kredittkortet igjen før du har betalt inn på kredittkortet.
Hver gang du betaler med kredittkortet, bruker du altså av kredittrammen. Når du betaler ned hele eller deler av gjelden, enten via kredittkortfakturaen eller ved at du betaler inn ekstra i nett- eller mobilbanken, blir summen du betaler inn igjen tilgjengelig for bruk.
Har for eksempel kortet ditt en kredittramme på 20.000 kroner, og du bruker 10.000 kroner, har du 10.000 kroner igjen av kredittrammen. Betaler du så inn 5.000 kroner, øker din tilgjengelige kreditt til 15.000 kroner.
Hvor høy kredittgrense du kan få, avhenger av ting som inntekt, betalingshistorikk og hvor mye gjeld du har fra før.
I nett- og mobilbanken kan du selv justere kredittgrensa etter behov. Gå inn på kredittkortet, trykk på Valg og deretter Endre kredittgrense. Du kan alltid redusere kredittgrensa di. Hvis du har behov for å øke den, må du fylle ut en kjapp søknad, og så sjekker vi om vi kan tilby deg økt kreditt. Kreditten blir tilgjengelig så fort søknaden er godkjent.
Hvorfor skulle jeg ønske å redusere kredittgrensa mi?
Utlånsforskriften begrenser hvor mye lån du kan ta opp, blant annet basert på hvor mye gjeld du har fra før. Her regnes hele kredittrammen på kortet ditt som gjeld, enten du har brukt av den eller ikke. Derfor kan det være lurt å passe på at du ikke har høyere kredittgrenser enn du trenger, særlig hvis du for eksempel planlegger å kjøpe bolig. Husk da spesielt på kredittkort du har liggende, men aldri bruker.
PS: Har du kredittkort flere steder og ikke oversikt over hvilken kredittgrense du har på de ulike kortene? Sjekk artikkelen Se alle dine kredittkort og forbrukslån i mobilbanken, så har du full oversikt på under fem minutter.
Når du betaler med kredittkortet, låner du penger av banken, men du må ikke betale renter på dette lånet med en gang. Hver måned får du en regning fra oss på alt du har lånt og ikke har betalt tilbake ennå – altså det folk som jobber i bank kan finne på å kalle utestående balanse eller benyttet kreditt. Kredittkortregningen inkluderer med andre ord all kortbruken frem til datoen vi sender fakturaen.
Betaler du hele kredittkortregningen før den forfaller, slipper du å betale renter. Gjelden du eventuelt ikke betaler ned til forfall, og som det derfor begynner å løpe renter på, kaller vi rentebærende balanse.
Videre bruk av kredittkortet blir å betrakte som nye lån, som du ikke må betale renter på før etter forfallsdato på neste regning. Denne utestående balansen kaller vi ikke-rentebærende balanse. Samtidig påløper det jo renter på det du måtte ha igjen av kredittkortgjeld fra tidligere. Det er derfor vi skiller på rentebærende og ikke-rentebærende balanse. Begge deler går av kredittrammen på kortet, men det er altså bare den rentebærende balansen du betaler renter på.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Relevant for deg",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis resultater fra",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}