Ber alle legitimere seg
For å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering og for å hindre identitetstyveri og annen økonomisk kriminalitet er det et lovpålagt krav at alle bankkunder må være legitimert i bankens arkiver.
SpareBank 1 Gudbrandsdal ber alle sine kunder som ikke tidligere har registrert pass som legitimasjon om å gjøre det så snart som mulig i bankens lokaler.
Svindel, hvitvasking og ID-tyveri er dessverre et voksende problem både internasjonalt og i Norge. De nye kravene bidrar til å sikre kundene mot å bli utsatt for økonomisk kriminalitet, sier Marit Kolstad, assisterende banksjef forretningsutvikling i SpareBank 1 Gudbrandsdal.
For at kunder i framtiden skal være sikret å kunne benytte alle våre tjenester anbefaler vi at en legitimerer seg med pass. Har en ikke gyldig pass kan annen offisiell legitimasjon godtas, men det anbefales å ta kontakt med banken for å vite hva slags krav som gjelder for den enkelte. Ved bruk av eksempelvis bank-ID må banken ha registrert pass som legitimasjon.
Vi beklager den ulempen dette medfører for våre kunder, men vi håper på forståelse for at dette myndighetskravet er nødvendig for å sikre kundene mot ulike former for økonomisk kriminalitet, sier Marit Kolstad.
Senest innen 17. januar må alle kunder som ikke tidligere er registrert med pass i bankens arkiver, være legitimert, ifølge Finanstilsynet. Banken har opprettet en egen enhet som tar kontakt med kunder det gjelder for å minne om kravet både via brev, epost og SMS.
Vi håper så mange som mulig får legitimert seg med gyldig pass så raskt som mulig og i god tid innen fristen fra myndighetene. Dermed er en sikret å ikke få sperret kontoer eller tilgang til bank-ID. Er det kunder som av praktiske årsaker har problemer med å få legitimert seg eller ta seg til et bankkontor, ber vi om at de tar kontakt med banken så snart de kan, sier Marit Kolstad.
SpareBank 1 Gudbrandsdal har eget kundesenter som nås på nummer 02095 ved spørsmål om de nye kravene.