SpareBank 1 Hallingdal Valdres samarbeider med solcelleleverandøren Otovo

Gründerne Andreas Thorsheim, Simen F. Jørgensen og Andreas Bentzen i teknologistartupen Otovo drømmer om å dekke nordmenns tak med solpaneler. Gjennom nettstedet otovo.no kan kundene enkelt beregne muligheter og kostnader med solpaneler før de bestiller. Karene har som mål å bli solenergiens svar på ferdigplen. Noe gjør de tydeligvis riktig siden bestillingene strømmer inn. Foreløpig må selskapet begrense markedsområdet geografisk for at montørene skal rekke over installering av anleggene. Stor pågang var også bakgrunnen for at selskapet så seg om etter en samarbeidspartner på finansiering for kundene. Adm. banksjef Knut Oscar Fleten og daglig leder Andreas Thorsheim er enige om samarbeid

Felles interesser

Etter kontakt med flere banker falt valget til slutt på SpareBank 1 Hallingdal Valdres. Det Oslo-baserte selskapet fikk øynene opp for den lokale sparebanken etter at Andreas Thorsheim som har hytte på Geilo oppdaget annonse for bankens «Miljølån» i lokalavisen Hallingdølen. – Det ironiske er at Otovo ikke kan tilby solpaneler i vårt område ennå, ler banksjef Knut Oscar Fleten i SpareBank 1 Hallingdal Valdres. Han har likevel et håp om å få overtalt selskapet om å ta turen til Hemsedal for å montere paneler på eget tak. –Med to elbiler i garasjen hadde det vært en drøm å kunne kjøre utslippsfritt, sier den miljøengasjerte banksjefen.

Vil gjøre det mer lønnsomt å satse på miljøet

Samarbeidet med Otovo passer som hånd i hanske med vår satsning på miljølån. –Vi gir en effektiv rente ned mot 0% på finansiering av miljøtiltak til våre boliglånskunder, forteller Fleten. Selvfølgelig håper vi at satsingen på miljølån skal føre til at flere velger oss som sin bank, men det er også et ektefølt miljøengasjement som ligger bak forsikrer banksjefen. Sparebankene har tradisjonelt tatt et stort samfunnsansvar i forhold til lokalmiljøet. –Selv om vi er en lokal sparebank har også vi et ansvar for å bidra til å nå klimamålene. Knut Oscar Fleten sier diplomatisk at om andre banker kopierer miljøsatsingen så vinner uansett miljøet. -Og håpet vårt er selvfølgelig at lokale håndverkere også får ny kompetanse og flere oppdrag på bakgrunn av at det nå blir enklere å velge mer miljøriktige løsninger.

Elbiler og sykler

– Miljølånet er ikke det eneste vi gjør for å redusere utslipp av klimagasser. Siden vi har 9 kontorer i Hallingdal og Valdres blir det nødvendigvis en del reising mellom avdelingene på våre ansatte. Derfor investerer vi i disse dager i elbiler og elsykler for å gjøre belastningen på omverdenen så liten som mulig. Ansatte har også fått tilbud om rabattert lån for å kjøpe elbiler, og alle kontorene har lademulighet for elbil. –Disse er kundene våre selvfølgelig også velkomne til å bruke når de er innom oss, sier banksjefen. -Selv om vi har gjort en del skritt i riktig retning ser vi at vi har mye å gå på fortsatt, avslutter banksjefen. Men vi har fokus på å gjøre mer.

Kontaktpersoner:

• Adm. Banksjef SpareBank 1 Hallingdal Valdres: Knut Oscar Fleten, tel. 959 22 529
  • CFO/co-founder Otovo: Lars Syse, tel. 994 13 172
{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }