Hva lurer du på?
-
Aldersgrensen for vanlig mobilbank er 15 år med godkjenning fra foreldre eller foresatte. Mobilbank for barn er tilpasset barn og unge og kan brukes fra barnet er 8 år.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Mobilbank for barn bestilles i nettbanken, og vi sender ut en e-post om at avtalen må signeres med BankID. Begge foreldrene må signere avtalen. Barn fra 13 år og eldre kan ha BankID selv. Vi sender et engangspassord så snart bestillingen er i orden. Dette engangspassordet brukes til å lage PIN-koden.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
For å få nytt passord må du kontakte oss. Fra nettbanken kan du chatte eller sende oss en melding, eller du kan ringe oss på 91503202.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Den mest vanlige er at du har tastet feil kode for mange ganger eller det vi kaller "feilkode 99". For å få åpnet telefonbanken må du kontakte oss på 91503202.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Nummeret til telefonbanken er 91503202.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Menyen til telefonbanken kan du se ved å klikke på knappen her.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
BID betyr BankID. Det finnes ulike "BID-feil" som må løses på ulike måter
Hva betyr BID-c167?
Mobiloperatøren du bruker kan ha sperret BankID på mobil. Det kan skje hvis du for eksempel har endret abonnementet eller byttet SIM-kort. Du løser det ved å logge deg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestille BankID på mobil på nytt.
Hva betyr feilkode BID-1439?
Det betyr at din BankID er sperret. Ring oss så hjelper vi deg.
Hva betyr BID-2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1?
Det kan være ulike grunner til disse feilene.1. Du har en gammel versjon av nettleseren din. Nye versjoner er både sikrere og mer stabile. Slik oppdaterer du nettleseren: Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Safari.
2. Du har dårlig internettforbindelse eller treg pc/mac. Sjekk først at du har nett. Hvis ikke slå av eller trekk ut stømmen på modemet/routeren og start på nytt. Virker nettet som det skal, prøv å starte pc/mac på nytt. Opplever du fortsatt at internett er ustabilt - ta kontakt med din nettleverandør.
3. Sitter du på et jobbnettverk og bruker Internet Explorer 10 eller 11 må https://csfe.bankid.no legges til i trusted sites. Dette gjøres som regel av IT-ansvarlig. Veiledning finner du på bankid.no.
4. Du kan bruke en annen nettleser. Her kan du laste ned for eksempel Google Chrome eller Mozilla Firefox.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Det tar litt tid før mobilbanken blir verifisert. Du vil få en SMS når mobilbank for barn er klar til å tas i bruk.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Engangskode på mobil bestiller du i nettbanken. Du må ha BankID fra SpareBank 1 for å få bestilt. Du kan også ringe oss på 91503202. Har du tidligere bestilt engangskode på mobil som nå ikke fungerer, er løsningen å aktivere appen på nytt. Følg anvisningene inne i appen.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
BankID på mobil bestiller du i nettbanken ved å trykke på knappen nedenfor. For å kunne bestille må du være over 13 år og ha BankID hos oss fra før av.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Å reaktivere betyr å aktivere på nytt. Hvis du for eksempel bytter telefon eller operatøren til din mobil gjør endringer, kan det hende at appen vår ikke vil fungere. For at appen skal fungere normalt igjen da, må tjenesten aktiviseres på nytt. Følg anvisningene i appen
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Nei, men du må aktivere appen på nytt. Du finner en veiledning inne i appen som forklarer hvordan dette gjøres.
Vi anbefaler deg å bruke BankID på mobil som er en enda enklere innloggingsmetode.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Engangskode på mobil kan brukes på iPhone fra 3GS og nyere og Android fra 2.3.3 og nyere. Har du andre telefontyper som Windows, Blackberry, eller lignende kan du bruke BankID på mobil for å logge inn.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Får du meldingen "Kommunikasjonsfeil" er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk - for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt. Får du meldingen "Feil kode tastet inn" kan grunnen være at du har byttet mobil eller SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering. For at appen skal fungere normalt igjen, må du slette engangskode-appen. Last inn appen på nytt, og følg anvisningene i appen.
Bestill gjerne BankID på mobil som er en enda enklere innloggingsmetode.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Først kan du sjekke at skjermlåsen på telefonen er slått av. Hvis det ikke hjelper kan du prøve å slå av det trådløse nettverket og heller bruke 3G eller 4G. Du kan også slå av og på telefonen for å se om det blir bedre. Det kan også være noe feil hos telefonselskapet ditt.
For mer spesifikk informasjon og løsning for din telefon se: BankID.noTakk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Det er bare Telenor og Djuice som tar betalt for å bruke BankID, og det koster 0,49 øre pr. gang. Hvis du for eksempel logger inn og godkjenner en betaling samtidig koster det altså 0,98 øre fordi du bruker BankID på mobil to ganger.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
BankID på mobil lagres på mobilens sim-kort. Hvis du bare bytter mobil og ikke sim-kort, trenger du ikke å gjøre noe. Får du nytt sim-kort, må du bestille BankID på mobil på nytt.
BankID på mobil bestiller du i nettbanken ved å trykke på knappen nedenfor.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Mobilbanken er sikker. Datatrafikken mellom telefonen og banken er kryptert. Det er gode, nasjonale sikkerhetsløsninger rundt innlogging og betaling. Følger du vanlige forhåndsregler kan du være trygg på at ingen får kommet inn på mobilbanken din.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Det er gratis å laste ned og bruke appen, men du må betale mobiloperatøren din for datatrafikken dersom du ikke er koblet til trådløst nett. Husk at datatrafikk kan være dyrt i utlandet. Det kan være lurt å undersøke hos din mobiloperatør før du reiser utenlands.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Du kan bruke mobilbanken på
- iPhone 4S med iOS 9 eller nyere
- iPad 2 med iOS 9 eller nyere
- Android med OS 4.4 eller nyere
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Er du sikker på at du har brukt riktig passord? Passordet til mobilbanken trenger ikke å være det samme som til nettbanken. Hvis du ikke husker passordet, kan du lage nytt i nettbanken. Du kan også logge inn med BankID eller med BankID på mobil.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Passordet bestiller du nettbanken. Foreløpig er det ikke mulig å bestille passord i appen eller mobilbanken.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Ta kontakt med din mobiloperatør og få mobilabonnementet sperret. Har du lastet ned BankID på mobil eller engangskode på mobil må du også ta kontakt med banken for å sperre din BankID.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Innlogging i mobilbanken med passord eller fingeravtrykk gir deg saldo og oversikt, men ikke mulighet til å betale regninger. Når du skal betale regninger blir du bedt om å legge inn engangskode fra kodebrikken.
Vår anbefalte innlogging er BankID på mobil og bestilles i nettbanken. Det er like raskt som å logge inn med passord og gir deg full tillgang til alle banktjenestene i mobilbanken.
Barn og ungdom under 15 år har ikke mulighet til å få BankID, og må logge inn med passord.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Hvis du er under 18 år og mottar penger vil de havne på din mCASH-konto.
Pengene kan enkelt overføres til hvilken som helst bankkonto.Slik gjør du det:
Trykk «Mine Penger»
Velg «mCASH-kontoen» og trykk «Ta ut penger"
Kontroller beløp og kontonummer og trykk betal.Overføringen til din konto skjer umiddelbart og du vil se at saldoen på din mCASH-konto er nedjustert med tilsvarende beløp.
Normalt vil pengene være disponible på din bankkonto i løpet av noen få timer.Enkelte banker bruker lengre tid og de fleste banker oppdaterer ikke konto i helgen.
Har du andre spørsmål om mCASH? Send epost til: hjelp@mcash.no eller ring +47 519 18 091
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
BankID på mobil er sikker, digital identifisering og signering ved hjelp av mobiltelefonen. Du behøver ikke kodebrikke, men trenger kun mobiltelefon og en egenlaget PIN-kode. BankID på mobil lagrer BankID-hemmelighetene i SIM-kortet. Har du mobilen med deg, har du alltid tilgang til alle tjenester i mobilbank og nettbank.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Nei. Kontoen må være i en bank som har straksbetaling. Foreløpig er det ikke på plass i alle banker. Du vil da få beskjed om å bruke vanlig betaling.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Er mottaker kunde i samme bank som deg, er pengene på konto umiddelbart.
Er mottaker kunde i en annen bank enn deg, utføres betalinger fire ganger i døgnet på hverdager.
Frister for betaling med mobil- og nettbank:
Hvis du overfører pengene før: er pengene på konto hos mottaker ca.:
kl. 00.15 - kl. 06.00.
kl. 08.45 - kl. 09.45.
kl. 10.00 - kl. 11.45.
kl. 11.45 - kl. 14.00.
kl. 13.45 - kl. 16.00.
I helgene er det ingen overføringer mellom bankene.
Bruker du straksbetaling når du betaler til konto i annen bank kommer pengene inn med en gang
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig?
Fant du det du lette etter?
Så bra!