Kari sin skitur - mars

sb1ls-turtips-kari2

Jeg måtte også, som forrige turanmelder Kjell Ola, gå i tenkeboksen for å komme frem til neste turtips fra Fjellbanken.  Det er mange fine turmuligheter i distriktet vårt, men jeg velger turen som de senere årene har blitt tatt flest ganger for min del. Turen starter fra Lia i Lom og inn i ett fjellområde som ikke inneholder de høyeste og mest kjente toppene i Lom kommune. Du kan tilpasse turen til været og gjøre turen bare til en kort luftetur, eller ta deg opp på snaufjellet og over til Honnsjoen i retning Lesja.

Ta bilen fra Lom sentrum mot industriområdet og fortsett videre ca. 8 km i retning Vågå. Ta første vei til venstre mot «Flatmogrenda» og parker ved lysløypa i Lia som ligger på toppen av bakken ved skihytta. Følg veien som tar av på motsatt side av skihytta og oppover ca. 100 meter hvor skiløypa starter.  Fortsett oppover, ta av til venstre ved første «kryss» noen hundre meter lengre opp og gå videre til du kommer opp i Åslia; ca 1,5 – 2 km.

Er det dårlig vær, eller små barn med kan dette være ett fint turmål i seg selv da det er gapahuk med bl.a. mulighet for grilling her, se bildet over.  Vil du videre..  følg oppkjørt løype forbi gapahuken på oversiden.  Etter noen hundre meter finner du skiløyper som går på skrå oppover fjellsiden. Fortsett bort- og oppover til du kommer til ett dalsøkk som går rett oppover.  I toppen av søkket er det ofte større snømengder. For å unngå evt. rasfare gå opp berget på høyre siden av dalsøkket. Du er nå over tregrensen og har fin utsikt mot Vågåvatnet og fjellområdene vestover.

På toppen flater det ut og du vil se deler av steindemningen ved «Nørdre Storteppingje». Demningen er en av flere som tidligere ble bygd for å sikre vann til vanning av jordene i bygda om sommeren. Gå tvers over det oppdemte vannet og følg skisporet slakt oppover og innover fjellet til høyre. Ta deg en pust i bakken, snu deg rundt og nyt utsikten mot Lomseggen!  Du følger nå «Fjelløypa» som er en umerket og ikke oppkjørt løype. Ved fint vær er det likevel oftest gode spor å følge videre, men husk sjekk værmelding før du drar innover. Med vind, snø og dårlig sikt kan sporet lett bli borte og veien ned igjen vanskelig å finne. Etter hvert bikker terrenget nedover mot Honnsjoen som er målet for turen. Du ser innover mot Råkåfjellet på motsatt side av Honnsjoen og ned mot Finndalen mm. Honnsjoen er ca. 1,5 km2 og det ligger noen få fiskebuer i begge endene av vannet.  Finndalen Fjellstyre har en liten hytte som kan leies, se www.inatur.no. Det er fint å sette seg i solveggen for en matbit før en tar samme veien tilbake, og du har her ofte fjellet for deg selv :)
Turen en vei tar anslagsvis ett par timer, men både vær, føre og form spiller naturligvis inn.   Når det lir utover i mars kan det også nevnes at nedfarten ned lia kan være både utfordrende og gøy med tilhørende knall og fall når snøen brister under en….God tur!

Jeg vil utfordre Yvonne Nyhus-Bakke på avd. Stab i #Fjellbanken til å komme med turtips for april.

Kari

sb1ls-turtips-kari1

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }