Samfunnsløftets kunstnerstipend går til yrkesaktive kunstnere bosatt i Nord-Norge. Her er mottakerne for 2025.
Mottakere av Samfunnsløftets kunstnerstipend 2025
Joar Nango, Tromsø
Arkitektur
Joar er arkitekt og kunstner med en praksis i skjæringspunktet mellom arkitektur, kunst og design. Han har gjennom en rekke prosjekter utforsket samisk byggeskikk, identitet og arkitekturens rolle i koloniale og politiske prosesser.
Nango står bak det nomadiske biblioteket Girjegumpi, som har etablert seg som en sentral plattform for kunnskap og diskusjon om samisk arkitektur, og har vært vist på ledende kunstinstitusjoner i inn- og utland. Nå skal han utvikle The Gumpi Convention, en festival og møteplass for gumpibyggere som feirer samisk ressursøkonomi og kreativitet. Dette vil inkludere faglige samtaler, visuelle presentasjoner og bygging av en mobil gumpi som fungerer som talk-stage og mini-TV-studio. Prosjektet løfter fram en tradisjon der arkitektur er lettbeint, flyttbar og bygget med minimale ressurser – en praksis som har stor relevans i dagens diskusjoner om bærekraft og kulturarv. Gjennom The Gumpi Convention ønsker Joar å skape en arena som kombinerer kunnskapsdeling, kunstnerisk utforskning og sosial interaksjon, og som gir ny aktualitet til en stolt nordlig byggetradisjon.
Thomas Falstad, Sennesvik (Vestvågøy)
Billedkunst
Thomas er billedkunstner med base i Lofoten. Kunstnerskapet hans er forankret i personlige erfaringer og kombinerer landskapsbaserte og abstrakte uttrykk som skaper et billedunivers preget av melankoli og assosiasjonskraft. Verkene utforsker materialitet, komposisjon og fargebruk, og henter inspirasjon fra natur, arkitektur, monumenter og subkulturer. Han arbeider hovedsakelig med oljemalerier på lerret og papir.
Verkene hans er stilt ut ved ledende institusjoner som Nordnorsk Kunstmuseum, Kjøpmannsgata Ung Kunst, Vigelandmuseet og Kristiansand Kunsthall, og verkene hans er innkjøpt av flere store aktører.
Med stipendet vil han videreutvikle serien Ceromancy, som består av arbeider i voks og olje på papir. Prosjektet utforsker forholdet mellom indre og ytre landskap og tematikker knyttet til forgjengelighet, konstruksjon og destruksjon.
Magnus Skei Holmen, Tromsø
Billedkunst
Magnus arbeider i skjæringspunktet mellom film, kuratorisk virksomhet og selvorganiserte praksiser, med fokus på kunst som både sanselig uttrykk og sosialt rom. Gjennom sitt virke har han vært med å etablere filmkollektivet HÆRK og driver i dag Kurant Visningsrom i Tromsø, et laboratorium for eksperimentelle og tverrfaglige uttrykk.
Hans individuelle praksis er for tiden rettet mot analog film og eksperimentelle billedprosesser, der materialitet, rytme og tid står sentralt. Verkene hans er blitt vist blant annet på Lofoten International Art Festival, Kunstnernes Hus og Nordnorsk Kunstmuseum, og filmene hans har vært vist på festivaler i inn- og utland.
Med stipendet vil han fordype seg i prosjektet Seeing in our Blindness, en serie videoverk som undersøker forholdet mellom teknologi, natur og menneskelig sansning. Prosjektet tar utgangspunkt i teknologier som forsøker å forstå eller kontrollere naturen – som karbonfangst og nordlysforskning – og hvordan disse endrer vår måte å se og sanse verden på.
Vibeke Steinholm, Vega
Billedkunst
Vibeke er kunstner med hovedfag i tekstil fra Kunsthøgskolen i Bergen, og har sitt virke på Vega. Hun arbeider i skjæringspunktet mellom kunst, natur og kulturarv, og hennes prosjekter springer ofte ut fra praksisen som ærfuglvokter. Gjennom stedsbaserte, materialbaserte og arkivbaserte prosjekter søker hun å styrke menneskets forhold til naturen og synliggjøre bærekraftige tradisjoner.
Hun har tidligere vist arbeider i Vadsø Kunstforening, Galleri Lille Kabelvåg og Bergen, samt utviklet prosjekter som Før alt forsvinner, Folk og Fugla og podcastserien Flovær Radio. Steinsholm kombinerer kunstnerisk uttrykk med håndverk og naturmaterialer, og er for tiden engasjert i prosjektet Av Havet, som utforsker tekstile teknikker med ull og dun.
Med stipendet vil hun fordype seg i prosjektet The Break of DOWN, en installasjon og performance som tar utgangspunkt i ærfugldun som materiale og symbol. Prosjektet vil munne ut i Dunsirkelen – et rituelt og poetisk verk hvor publikum inviteres til å erfare dunets sanselige kvaliteter og reflektere over omsorg for naturen.
Lars Baumann, Brønnøysund
Billedkunst
Lars Laumann har base i Brønnøysund og er kjent for sine videoarbeider som utforsker personlige og politiske fortellinger. Hans praksis bygger på tillit og samarbeid med de menneskene han portretterer, og prosjektene utvikles ofte over flere år. Etter nesten to tiår i internasjonale kunstmiljøer i byer som Brussel, Berlin og New York, har han deltatt på biennaler og utstillinger ved ledende institusjoner, samtidig som han har engasjert seg i uavhengige visningssteder og kollektive initiativer.
De siste årene har Lars arbeidet med å bygge et kreativt nettverk på Helgeland, og kuratert utstillinger som har samlet lokale og internasjonale kunstnere. Sommeren 2025 viste han egne arbeider i Brønnøysund for første gang.
Med stipendet vil Laumann utvikle prosjektet Fravær av stein, et dokumentarisk videoessay som undersøker minner, glemsel og landskap i Brønnøysund. Prosjektet kombinerer nytt materiale med arkivopptak og tar utgangspunkt i hvordan fortellinger knyttes til natur og kulturhistorie.
Kåre Grundvåg, Tromsø
Billedkunst
Kåre er billedkunstner bosatt i Tromsø, med utdanning fra Kunstakademiet i samme by. Han arbeider i skjæringspunktet mellom kunst, økologi og teknologi, og har de siste årene utviklet prosjekter som kombinerer håndverk, biomimetikk og digitale metoder. Arbeidene hans tar ofte form som skulpturer og installasjoner som gjør økologiske prosesser synlige, og han har stilt ut ved blant annet Bergen Kunsthall, Kunsthalle Wien og Nordnorsk Kunstmuseum.
Med stipendet ønsker Grundvåg å fordype seg i koding og digitale simuleringsmetoder som kunstnerisk verktøy. Utgangspunktet er prosjektet Unconventional Embodiments (2024), der genetiske egenskaper hos E. coli-bakterier ble oversatt til et visuelt og språklig system gjennom algoritmer og matriseskrivere. Nå vil han utvikle en ny generasjon av programmet, der koden kobles tettere til biologiske data og miljøvariabler.
Arbeidet er planlagt som et individuelt fordypningsprosjekt, men med faglig dialog med forskere innen mikrobiologi og medisin ved UiT. Målet er å utvikle et kodespråk som åpner nye kunstneriske perspektiver på liv, subjektivitet og systemer i grenselandet mellom kunst og biologi.
Tale Næss, Tromsø
Dramatikk
Tale er forfatter og dramatiker bosatt i Tromsø, med en kunstnerisk doktorgrad i scenetekst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har skrevet dramatikk, librettoer, hørespill og skjønnlitterære bøker, og hennes tekster er satt opp både i Norge og internasjonalt. Næss driver produksjonsselskapet NOOR produksjoner sammen med skuespiller Trond P. S. Munch og har i flere år arbeidet med samskriving og kollektiv prosesser i teater.
Hun er opptatt av stedet der det personlige og politiske møtes, og hennes dramatikk beveger seg ofte i grensefeltet mellom det litterære og det teatrale.
Med stipendet vil Næss skrive et nytt stykke med arbeidstittelen Kokken og Presidenten. Stykket er inspirert av relasjonen mellom Vladimir Putin og Jevgenij Prigozjin, og undersøker vennskap, svik og makt i skjæringspunktet mellom statlig og personlig autoritet. Målet er å skape en tekst som åpner for refleksjon over makt, moral og menneskelige relasjoner i vår tid.
Guro Uribe, Båtsfjord
Film
Guro er dokumentarfilmskaper med base i Tana, og har gjennom hele sin karriere valgt å bo og arbeide i Finnmark. Hun er kjent for filmer som gir et autentisk blikk på nordlige samfunn, fortalt fra innsiden, og har nylig ferdigstilt dokumentaren In Cod We Trust – en bygdesymfoni fra Båtsfjord som har fått internasjonal oppmerksomhet og er solgt til flere land.
Hun beskriver seg selv som en kunstneraktivist og arbeider med en særegen fortellerstil som bryter med tradisjonelle intervjusettinger. Hun skaper møter mellom mennesker som åpner for uventede fortellinger, og hennes visuelle uttrykk har blitt sammenlignet med filmskapere som Kaurismäki og Roy Andersson.
Med stipendet vil Guro utvikle prosjektet Ballad of the North, en dokumentarfilm som følger to finske kunstnere på en reise gjennom Nordkalotten. Filmen utforsker folkesjela i møte med kunst, og skildrer liv og historier fra Norge, Finland, Sverige og Russland.
Trude Ottersen, Tromsø
Film
Trude er dokumentarfilmskaper i Tromsø, som tidligere har regissert prisvinnende dokumentarer som Ishavblod og Brødrene Johansen. Hun har bred erfaring som manusforfatter, regissør og filmfotograf, og er daglig leder i produksjonsselskapet Koko Film.
I stipendperioden skal Trude videreutvikle sitt tredje kinoprosjekt, Krigerne på Svanen. Filmen tar utgangspunkt i seilaser med norske krigsveteraner med PTSD og utforsker temaene krig, fred og menneskelig sårbarhet. Stipendet gir henne tid til å bearbeide tre års råmateriale, skrive manus og utvikle et nytt visuelt og dramaturgisk konsept. Prosjektet involverer samarbeid med det svenske produksjonsselskapet Vildabomben og regissør Carl Javér, samt komponist Marius Christiansen.
Med Krigerne på Svanen ønsker hun å skape en film med internasjonalt potensial – en ærlig og visuelt sterk fortelling som utfordrer både filmspråket og samfunnets samtale om krig.
Marja Bål Nango
Skibotn
Marja er en samisk regissør og manusforfatter med bakgrunn fra reindriftsamisk miljø, noe som preger hennes blikk og kunstneriske uttrykk. Hennes filmer utforsker komplekse temaer som identitet, makt og sårbarhet. Hun har tidligere markert seg internasjonalt med kortfilmen Tungene (Njuokčamat), som vant priser på flere Oscar-kvalifiserende festivaler.
Med stipendet ønsker hun å fordype seg i det kunstneriske og personlige grunnlaget for filmen Sameflaggets Mor, en hybridfilm som kombinerer dokumentar og fiksjon. Filmen tar utgangspunkt i historien om det samiske flagget og kunstneren bak det – Astrid Båhl – som også er Nangos mor.
Prosjektet vil utforske hvordan minner, kunstnerisk prosess og historisk dokumentasjon kan flettes sammen i et filmatisk uttrykk som både er personlig og kollektivt. Prosjektet har som mål å skape et poetisk og visuelt sterkt verk som utfordrer grensene mellom virkelighet og rekonstruksjon – og som gir nytt perspektiv på et symbol med stor politisk og kulturell betydning.
Andrea White Hveding, Tromsø
Foto
Andrea er en multidisiplinær kunstner med base i Tromsø og oppvekst i Vesterålen. Hun arbeider hovedsakelig med digitalt fotografi og film, ofte i kombinasjon med installasjonsobjekter og tekstile elementer. Hennes kunstnerskap utforsker ukonvensjonelle uttrykksformer gjennom linsebasert kunst, og hun har bakgrunn fra Filmkunstskolen i Kabelvåg. Hun har erfaring som filmfotograf på både mindre og større produksjoner, og har hatt separatutstilling på Gerdas Hus.
Med stipendet skal hun fordype seg i prosjektet Gjem deg inni meg, et fotoprosjekt som undersøker familiehistorie, dødsfall og minner gjennom objekter i farfarens hus på Karmøy. Huset, bygget i 1965, rommer gjenstander som strekker seg tilbake til 1920-tallet og forteller om slektens liv og historie. Prosjektet skal resultere i en fotobok og utstillinger, og kombinerer fotografi med tekstilrammer inspirert av 60-talls mønstre og materialer fra huset.
Jens K. Styve, Tromsø
Illustrasjon
Styve er forfatter og illustratør med bakgrunn fra både skjønnlitteratur og tegneserier. Han har utgitt romanene Eg, Ove Kvamme og Friedland, og er skaperen av avisstripen Dunce, som har gått daglig i norske aviser i ti år og er utgitt i seks samlebøker. Serien er oversatt til flere språk. Det siste året har Styve beveget seg mot barnebokillustratør og -forfatterprosjekter.
Med stipendet ønsker han å fordype seg i utviklingen av Amundsen, et omfattende biografisk tegneserieprosjekt om polfareren Roald Amundsen. Prosjektet skal ikke være en tradisjonell heltehistorie, men en kunstnerisk undersøkelse av menneskelig ambisjon, isolasjon og naturkrefter. Gjennom Amundsen ønsker Styve å utforske ytterpunktene i menneskelig erfaring og den nordlige identiteten som preger både landskap og temperament.
Ida Karoline Nordgård, Tromsø
Komposisjon
Ida Karoline er musiker med mastergrad i musikkutøving, som har vært aktiv utøver siden 2011. Hun har bred erfaring som bassist, vokalist og gitarist, og har arbeidet med en rekke profilerte artister og band, samt som teatermusiker ved Hålogaland Teater. De siste årene har hun utviklet sitt skapende virke gjennom bandet Hollow Hearts, solomateriale og tverrfaglige prosjekter som forestillingen Vi skal ikke falle, i regi av Rimfrost Produksjoner.
Med stipendet skal Ida fordype seg i samspillet mellom musikk og natur. Prosjektet undersøker hvordan naturen kan fungere som inspirasjonskilde og tematisk ramme for ny musikk.
Målet er å skape musikk som formidler naturens betydning og utfordringer på en poetisk og engasjerende måte – uten skremselsbilder, men med fokus på tilhørighet og nysgjerrighet. Gjennom stipendet ønsker Nordgård å styrke sitt kunstneriske språk og utvikle seg som formidler i skjæringspunktet mellom kunst og natur.
Johan Sara Jr., Máze
Komposisjon
Johan er komponist, musiker, joiker og billedkunstner, med røtter i den samiske reindriftskulturen. Han har utgitt 20 album og komponert musikk til teater, film, orkester og kor, alltid med et tydelig samisk tonespråk i kombinasjon med modernistiske uttrykk. Hans kunstnerskap forener tradisjon og nyskaping, og har gjort ham til en sentral skikkelse i samisk kunst- og musikkliv.
Med stipendet ønsker Sara å komponere et større verk for joik og kor, inspirert av den samiske tradisjonen der stjernehimmelen forstås som en kosmisk jaktscene. Verket skal bestå av seks satser og settes sammen dramaturgisk til et helhetlig album på ca. 60 minutter. For å finne musikere og kor til verket, samarbeider han tett med Reso Kiknadze ved Iliauni Music Centre i Georgia. Gjennom prosjektet ønsker Johan å skape en unik musikalsk dialog mellom to eldgamle tradisjoner og samtidig løfte frem samisk kosmologi og kulturarv i et moderne kunstnerisk format.
Gøril Nilsen, Bodø
Komponist
Gøril er samisk-norsk komponist og musiker fra Hammerfest, med base i Bodø. Hun har hatt et internasjonalt virke gjennom bandet I SEE RIVERS, med bred internasjonal omtale. Etter ti år i Storbritannia har hun etablert seg som komponist i Nord-Norge, med store produksjoner for dans, teater og installasjoner. Hun arbeider i skjæringspunktet mellom tradisjon og samtid, og ønsker å synliggjøre samisk kultur i scenekunstfeltet.
Gøril var blant annet musikalsk leder for Midsummer Mystery under Bodø2024 og komponist for installasjonen Mii Leat Mii Gávdnot.
Med stipendet vil hun fordype seg i joikens struktur, rytmikk og åndelige dimensjon som grunnlag for nye komposisjoner. Arbeidet skal danne fundamentet for kommende produksjoner, blant annet danseforestillingen Čuovgamáinnas (premiere under Nordlysfestivalen), teaterprosjektet Bleikvasslia og den tverrkunstneriske forestillingen Recollections of Coastal Rarities. Målet er å utvikle et musikalsk språk som integrerer joikens særpreg i moderne komposisjoner og skaper trygge rom for samisk representasjon i scenekunsten.
Benjamin Slotterøy, Sleneset (Lurøy)
Kunsthåndverk
Benjamin er kunstner med bakgrunn fra glasskunst og kuratorisk arbeid, utdannet ved Glasskolan i Kosta, Edinburgh College of Art og Konstfack i Stockholm. Hans kunstnerskap utforsker identitet, håndverkstradisjoner og samfunnsendringer, ofte med utgangspunkt i kystkulturens historie og utfordringer.
De siste årene har han arbeidet med prosjektet FANGST, som tematiserer forholdet mellom tradisjon og modernitet, maskuline idealer og naturens sårbarhet. Benjamin har hatt utstillinger ved blant annet Kunstnerforbundet og Deichman Bjørvika, og er representert i samlinger ved Nationalmuseum Stockholm, KODE og Röhsska museet.
Med stipendet vil han videreutvikle prosjektet Opprørt hav, en serie glassarbeider som reflekterer kystkulturens håndverkstradisjoner og menneskets ambivalente forhold til naturen. Gjennom prosjektet søker han å skape kunst som både bevarer og utfordrer kystkulturens arv, og som inviterer til refleksjon over fremtidens samspill mellom menneske og natur.
Elisabeth Thorsen, Vardø
Kunsthåndverk
Thorsen er kunsthåndverker med bakgrunn som skomaker og har utviklet en kunstnerisk praksis som utforsker grensene mellom funksjon og kunst. Hun kombinerer tradisjonelt håndverk med eksperimentelle materialer og henter inspirasjon fra samisk kultur og natur. Arbeidene hennes har vært vist internasjonalt, blant annet ved Grand Palais i Paris og Museum Angewandte Kunst i Frankfurt, og hun er omtalt i Homo Faber Guide over europeiske håndverkere.
I prosjektperioden skal hun fordype seg i et kunstnerisk forskningsprosjekt basert på samiske sagn og muntlige tradisjoner. Prosjektet skal utforske hvordan fortellinger kan oversettes til kunstneriske uttrykk gjennom lyd, bevegelse og materialitet. Prosjektet kombinerer lydkunst, håndverk og kulturarv, og søker å aktualisere muntlige tradisjoner i en samtidskunstnerisk kontekst. Målet er å skape sanselige installasjoner som gir publikum en fysisk og auditiv opplevelse av fortellingene.
Åsne Kummeneje Mellem, Tromsø
Kunsthåndverk
Åsne er kvensk kunstner med base i Nord-Norge som arbeider med materialbasert kunst som utforsker identitet, tilhørighet og kvensk kultur. Hun har de siste årene viet sitt virke til å undersøke hvordan kvensk håndverk kan revitaliseres og formidles gjennom samtidskunst.
Med stipendet vil hun fordype seg i prosjektet Oppiit/Omateko, som tar utgangspunkt i materiell og immateriell kulturarv i kvenske områder. Prosjektet skal resultere i et fotoarkiv og nye kunstneriske arbeider basert på dokumentasjon av håndverksuttrykk, materialer og teknikker. Prosjektet håper å bidra til revitalisering av kvensk kultur og til en bredere forståelse av norsk mangfold, i tråd med anbefalingene fra Sannhets- og forsoningskommisjonen. Gjennom sitt arbeid ønsker Åsne å skape kunst som både bevarer og utvikler kvenske uttrykk for fremtiden.
Jenny Marie Sabel, Oteren
Musikk
Jenny er musiker, komponist og produsent med base i Storfjord, kjent som vokalist og låtskriver i prosjektet Konradsen. Hun har utgitt to album og to EP-er, og i mars 2026 lanseres det tredje albumet Hunt, Gather, skrevet som filmmusikk til dokumentaren Storfjord 1.829. Gjennom turneer i Norge og internasjonalt har hun etablert samarbeid med profilerte artister som Bruce Hornsby og Gia Margaret, og hennes musikk har vært brukt i produksjoner for NRK og Netflix.
I prosjektperioden skal Jenny fordype seg i et soloprosjekt som utforsker musikkarven fra hennes bestemor og mor, begge misjonærer og låtskrivere. Prosjektet tar utgangspunkt i gamle melodier, tekster og opptak, og undersøker hvordan denne arven kan speiles og videreføres i et nytt musikalsk uttrykk. Gjennom dette arbeidet vil hun utvikle et sterkt solouttrykk som bygger bro mellom fortid og samtid, og som gir publikum en unik musikalsk fortelling om tilhørighet og arv.
Tore Bruvoll, Tromsø
Musikk
Tore er gitarist, komponist og arrangør med dyp forankring i nordnorsk folkemusikk, og en sterk profil som brobygger mellom tradisjon og samtid. Han er kjent for sin klangbevisste gitarstil og evne til å skape musikalske uttrykk der folkemelodier glir sømløst inn i moderne former.
Gjennom karrieren har han vært en sentral aktør i norsk folkemusikk, blant annet som grunnlegger av Hekla Stålstrenga og som del av duoen Bruvoll/Halvorsen. Han har komponert musikk for teater og scenekunst, og mottatt prisen «Årets folkemusiker» under Folkelarm.
I stipendperioden skal Tore fordype seg i prosjektet Landline, et kunstnerisk utviklingsarbeid som utforsker hvordan nordnorsk folkemusikkarv kan revitaliseres gjennom ny komposisjon. Prosjektet skal bevare lokale melodier og uttrykk som står i fare for å gå tapt, samtidig som det skaper ny musikk som bygger bro mellom generasjoner.
Rakel Nystabakk, Engan (Sørfold)
Musikk
Rakel er komponist og musiker med bakgrunn fra Musikkonservatoriet i Tromsø, og en bachelor i utøvende laptop fra Universitetet i Agder. Hun har en variert kunstnerisk praksis som spenner fra samtidsmusikk og elektronisk komposisjon, til arbeid med scenekunst, teater og dans. Hun har vunnet komposisjonskonkurranser for Arktisk Sinfonietta og Vokal Nord, og har komponert musikk til en rekke forestillinger og installasjoner, blant annet under Bodø2024.
I prosjektperioden skal hun fordype seg i sitt eget uttrykk som solomusiker. Prosjektet innebærer utvikling av nytt repertoar for live fremføring, med utgangspunkt i elektroniske verktøy kombinert med akustiske instrumenter, vokal, samples og feltopptak.
Gjennom dette arbeidet vil hun styrke sin kunstneriske identitet og etablere seg som soloutøver med et tydelig og nyskapende uttrykk.
Kristina Junttila Valkoinen, Tromsø
Scenekunst
Kristina er performancekunstner og regissør med mastergrad i performancekunst fra Teaterhøgskolen i Helsinki, og en PhD i kunstnerisk forskning fra Kunstakademiet i Tromsø. I snart 20 år har hun arbeidet i det frie kunstfeltet i Norge og Finland, og er i dag en del av kunstnerisk ledelse i Ferske Scener i Tromsø.
Hun har vist forestillinger på blant annet Festspillene i Nord-Norge, Hålogaland Teater, Nordnorsk Kunstnersenter og Black Box Teater, og har samarbeidet med aktører innen dans, visuell kunst og scenekunstpedagogikk. Hennes kunstnerskap er preget av utforskning av publikumsdeltakelse, stedsspesifikke prosesser og kontekstbaserte formater.
I stipendperioden skal hun jobbe med et prosjekt som tar utgangspunkt i samarbeid med en omsorgsinstitusjon og tematiserer hjem, omsorg og demokrati. Målet er å skape en forestilling som utforsker relasjonen mellom kunst, omsorg og samfunn, og som gir publikum en opplevelse av frihet og mangfold i møte med scenekunsten.
Silje Solheim Johnsen, Tromsø
Scenekunst
Silje er koreograf med en lang karriere innen samtidsdans og tverrfaglige prosjekter. Hun er kjent for å skape forestillinger der utøverne representerer seg selv på scenen, og for å utforske møter mellom mennesker og det ekstraordinære i det alminnelige. Hennes tidligere verk, som Bobleplastbarna, To duetter og ERIK, har løftet fram relasjoner og personlige uttrykk i improvisatoriske rammer.
Med stipendet skal hun videreutvikle The Erik Show, et prosjekt som utfordrer skillet mellom forestilling og virkelighet. Forestillingen tar utgangspunkt i Erik, en utøver med en særegen evne til å formidle historier og skape møter gjennom dans og bevegelse.
Gjennom The Erik Show vil Silje gi normbrytende personer kraft og ledende roller i kunstfeltet, og skape et prosjekt som utfordrer konvensjoner og åpner for nye perspektiver på inkludering og deltakelse i scenekunst.
Maiken Fredrikke Vembre, Bodø
Scenekunst
Maiken er skuespiller, sanger og tekstforfatter fra Bodø, med bred erfaring fra scenekunstfeltet. Hun har vært med å etablere Salten Friteater og Sølepytten Teater, og har medvirket i produksjoner som Ujul (Nordland Teater), Midsummer Mystery (Bodø2024) og forestillinger vist på Karpedammen Scene og Oslo Fringe.
Med stipendet skal hun videreutvikle Åndedrag, en forestilling som utforsker temaene flukt, frykt og makt. Prosjektet tar utgangspunkt i personlige erfaringer, intervjuer med asylsøkere og historier fra 2. verdenskrig i Nord-Norge, og sys sammen til en helhetlig scenetekst. Forestillingen forener ulike fagretninger og utfordrer tradisjonelle teaterformer gjennom bruk av monolog, dialog, musikk, videoprojeksjoner og fysisk utforskning. Målet er å skape en forestilling som gir rom for refleksjon rundt menneskelige verdier, ansvar og fellesskap, og som aktualiserer tematikken for et ungt publikum.
Gerd Kaisa Vorren, Tromsø
Scenekunst
Gerd Kaisa er dansekunstner med base i Tromsø, kjent for sitt arbeid i krysningspunktet mellom samtidsdans, parkour og alternative scenerom. Hun har utviklet et eksplosivt og akrobatisk bevegelsesspråk som har preget forestillinger for barn og unge, og jobbet blant annet for Katma og Panta Rei /Unge Viken og har over flere år turnert med DKS.
Gjennom dette prosjektet skal hun fordype seg i overgangen fra utøver til koreograf gjennom utviklingen av prosjektet Opp/Ned. Hun vil videreutvikle bevegelsesuttrykket som hun har jobbet med i mange år, bevegelseshybriden dans/ parkour, ved å kombinere dette med bevegelsesuttrykket til ny-sirkus. Forestillingen retter seg mot barneskoleelever og tematiserer perspektivskifte – å se verden fra andres ståsted og utfordre etablerte normer. Gjennom prosjektet ønsker hun å skape en dynamisk og engasjerende forestilling som gir barn en umiddelbar og fysisk opplevelse av dansens kraft og mangfold.
Sigurd Johan Heide, Tromsø
Scenekunst
Heide er danser og koreograf med to-årig mastergrad i koreografi fra Oslo, og med en lang karriere som utøver og pedagog innen folkedans og scenekunst. Han er kjent for sitt nyskapende arbeid med å bruke folkedans, idrettsleker og folkemusikk som scenespråk, og har gjennom dansekompaniet Kartellet bidratt til å fornye og utvide mangfoldet i norsk dansekunst. Hans kunstnerskap bygger på tradisjoner fra Troms og Nordkalotten, og kombinerer historiske bevegelsesformer med moderne sceniske uttrykk.
Med stipendet skal han fordype seg i eldre bevegelsesmateriale fra nordområdene – idrettsleker og danser som kruking, bjørnedans og hellehopp – og utforske hvordan disse kan brukes både pedagogisk og kunstnerisk. Målet er å revitalisere en fysisk kulturarv som har vært lite synlig i moderne scenekunst, og gi den en tydelig nordlig stemme i dagens dansefelt.
Stian Danielsen, Bodø
Scenekunst
Stian er koreograf og danser med bachelorgrad i moderne/samtidsdans fra Kunsthøgskolen i Oslo, og en omfattende karriere innen samtidsdans, teater og opera. Han har koreografert for institusjoner som Den Norske Opera, Den Nasjonale Scene og Dansens Hus, og har vist verk internasjonalt, blant annet på La Biennale Venezia. Hans arbeid kombinerer presist håndverk med humor, originalitet og en sterk kroppslig tilnærming til koreografi.
Gjennom prosjektperioden skal han videreutvikle Ebb and Flow, et helaftens scenisk verk akkompagnert av Arktisk Filharmoni med Max Richters nykomposisjon av Vivaldis «De fire årstidene». Prosjektet utforsker livets sykluser – vårens fornyelse, sommerens styrke, høstens refleksjon og vinterens stillhet – som metaforer for menneskelige erfaringer. Målet er å invitere publikum til refleksjon over vår eksistens og gjenopprette kontakten med det fysiske selv.
Therese Bakkevoll, Tromsø
Tekst
Therese er forfatter og dramatiker med utdanning fra Forfatterstudiet i Tromsø, og mastergrad i litterær gestaltning fra Göteborgs Universitet. Hun har vært en sentral aktør i det litterære miljøet i Nord-Norge gjennom skrivekollektivet Stabburet, Ordkalotten og som veileder ved Forfatterstudiet ved UiT. Hun har skrevet manus og vært skuespiller i monologen «Ringside», hatt noveller publisert i antologier og hun debuterte som romanforfatter i 2023 med romanen Tallboy.
I prosjektperioden skal Therese fordype seg i arbeidet med novellesamlingen Arkeologi (arbeidstittel). Samlingen utforsker menneskelige relasjoner og eksistensielle vilkår i uforutsigbare og kaotiske situasjoner. Novellene tar leseren til steder som en nedlagt romstasjon, en stengt dyrepark og et evakuert psykiatrisk sykehus, og tematiserer ensomhet, lengsel og samfunn i oppløsning. Prosjektet bygger på hennes erfaring fra akuttpsykiatri og møter med mennesker i krise, og undersøker hvordan tvang, vold og definisjonsmakt påvirker individet.
Ebba Eiring, Bodø
Tekst
Ebba er forfatter med utdanning fra Høyskolen Kristiania, og debuterte med ungdoms-romanen Alt er OK på Flamme forlag i 2021. Hun har siden utgitt novellesamlingen Ego (2022) og romanen Hjelpeløst nordaførr (2025) på Cappelen Damm. I sitt forfatterskap utforsker hun mellommenneskelige relasjoner med en balanse mellom det sårbare og humoristiske, og hun er særlig opptatt av stedsspesifikke fortellinger og tid som litterært virkemiddel. Nå skal hun skrive en ny roman som følger to personer gjennom ti år, fra 2015 til 2025. Handlingen beveger seg mellom Norge og Tyskland og tematiserer kultur- og klasseforskjeller, relasjoner og livets skiftende faser.
Målet er å skape en steds- og tidsspesifikk fortelling som speiler kontraster mellom ulike kulturer og livsvalg, og som gir et nyansert bilde av det å være ung voksen i en tid preget av mobilitet og usikkerhet.
Lasse Marhaug, Sortland
Tverrfaglig musikk/foto/video
Lasse Marhaug har vært en sentral skikkelse i norsk og internasjonal eksperimentell musikk siden 1990-tallet, kjent for sitt banebrytende arbeid med støy og lydkunst. Han har en tverrfaglig praksis som omfatter musikk, foto, video, installasjon, tekst og design, og har gjennom 35 år spilt konserter over hele verden, samarbeidet med kunstnere fra alle kontinenter og produsert hundrevis av innspillinger.
Nå skal han fordype seg i sitt mest omfattende prosjekt til nå: en 24-timers konsert under Ultima-festivalen i september 2026. Verket blir en kontinuerlig musikalsk reise som kombinerer improvisasjon, komposisjon, akustiske og elektroniske lydkilder, feltopptak fra Vesterålen og visuelle elementer som video. Prosjektet skal utforske tid som kunstnerisk dimensjon og skape en kollektiv opplevelse der publikum inviteres inn i et rom for lydlig og visuell meditasjon.