Har du fått melding om at ditt kundeforhold er sperret?

Her finner du informasjon om hvorfor dette har skjedd, og hva du kan gjøre for å få tilgang til kontoene dine igjen.

Hvorfor har vi sperret ditt kundeforhold?

Loven krever at alle bankkunder må være legitimert i bankens arkiver. I tillegg krever myndighetene at vi har oppdatert informasjon om hvordan kundene våre planlegger å bruke banken. Dette kreves for å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering og for å hindre misbruk av din identitet.

Du har tidligere fått flere meldinger fra oss om at vi mangler tilstrekkelig legitimasjon og/eller at du må oppdatere din kundeinformasjon. Vi har ikke registrert at du har svart på våre henvendelser, og har derfor sperret din konto og/eller ditt kort.

Vi beklager de ulemper dette medfører. Hvis du har spørsmål kan du ringe oss på (+47) 915 02 244.

 

Ønsker du å fortsette som kunde i SpareBank 1 Nord-Norge?

For å oppheve sperringen av din konto og/eller ditt kort, må du gjøre to ting:

  • Oppdatere din kundeinformasjon
  • Legitimere deg på nytt

Under finner du nærmere informasjon om hvordan du går fram.


Slik opphever du sperringen



Vil du avslutte ditt kundeforhold hos SpareBank 1 Nord-Norge?

Har du BankID og ønsker å avslutte kundeforholdet ditt? Benytt dette skjemaet.  Har du ikke BankID, fyll ut og send inn dette skjemaet.

Har du lån, forsikringer eller mange kontoer anbefaler vi at du tar kontakt med ny bank for å fylle ut bankbytteskjema.


Ofte stilte spørsmål

  • Loven krever at alle bankkunder må være legitimert i bankens arkiver. I tillegg krever myndighetene at vi har oppdatert informasjon om hvordan kundene våre planlegger å bruke banken. Dette kreves for å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering og for å hindre misbruk av din identitet.

    Du har tidligere fått flere meldinger fra oss om at vi mangler tilstrekkelig legitimasjon og/eller at du må oppdatere din kundeinformasjon. Vi har ikke registrert at du har svart på våre henvendelser, og har derfor sperret din konto og/eller ditt kort.

  • Vi har ansvar for å innhente legitimasjon når du etablerer et kundeforhold hos oss. Det følger av reglene i lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering. Det gjør vi for å forsikre oss om identiteten til kunden.

    Har du mottatt en henvendelse fra oss er det fordi vi ikke har legitimasjon i våre arkiver som tilfredsstiller bankens og lovens krav. Skjerpede legitimasjonskrav bidrar til å hindre ID-tyveri, misbruk av BankID og økonomisk kriminalitet.

  • Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.

  • I de aller fleste tilfellene ber vi om fremvisning av pass. I spesielle tilfeller kan vi også godkjenne andre legitimasjonsformer. Hva som gjelder for deg finner du informasjon om i meldingene du tidligere har mottatt fra oss. 

  • Dersom du ikke har gyldig pass, kan du ta kontakt med oss for å se om det finnes alternative løsninger. Bestilling av pass gjør du hos politiet. Noen kontorer har drop-in, men mange krever at du bestiller time på nettet. Se politiet.no for mer informasjon.

  • Dersom vi nå har sperret kundeforholdet ditt, har vi tidligere sendt deg flere varsler om at du enten må legitimere deg på nytt eller oppdatere din kundeinformasjon. Disse varslene ble sendt både som brev til adressen vi har registrert på deg, som melding i din nett- og/eller mobilbank og som SMS til telefonnummeret vi har registrert på deg. I disse varslene gjorde vi deg oppmerksom på at vi ville måtte sperre ditt kundeforhold dersom du ikke gjorde det vi ba deg om.

  • Vi jobber kontinuerlig med dette, og kontakter fortløpende alle kunder som vi ikke har korrekt registrert legitimasjon på, eller som vi mangler oppdatert kundeinformasjon om.

    Mange kunder er allerede tilstrekkelig legitimert, eller har allerede gitt oss oppdaterte opplysninger om sitt kundeforhold. De vil derfor ikke få denne beskjeden.  

  • Alle kunder må ha gyldig legitimasjon. Mangler du gyldig legitimasjon på grunn av sykdom, alder eller andre særskilte årsaker, ta kontakt med oss på (+47) 915 02244.