-
IBAN er en forkortelse for International Bank Account Number, og er ditt internasjonale kontonummer som du må bruke når du skal motta betalinger fra utlandet eller betale til utlandet.
-
Betalingen ligger i forfallsregisteret i 4 dager. Hvis den ikke blir betalt i løpet av de fire dagene, flyttes den til "Ikke utførte betalinger".
-
Innlandsbetalinger overføres mandag til fredag kl. 00.05, 08.45, 10.00, 11.30, 14.00 og 15.00*.
Betalinger som godkjennes etter kl 15.00 på fredag, blir med på første overføring natt til mandag kl. 00.05.
Alle betalinger som godkjennes før kl. 15.00, kommer frem samme dag. Overføringer mellom egne kontoer i samme bank gjøres med en gang.
Utlandsbetalinger må godkjennes før kl. 14.00 for å bli behandlet samme dag.
* Ikke garantert oppgjør kl. 15.
-
Når du handler med kortet ditt sjekker vi først om det er dekning, og hvis det er det – blir beløpet reservert. Ditt disponible beløp blir da redusert tilsvarende, mens saldo forblir uendret. Først når transaksjonen bokføres neste virkedag, blir saldo oppdatert.
-
Vi anbefaler at du betaler minstebeløpet på regningen så du slipper å få purring og ekstra gebyr. Hvis du ikke kan betale minstebeløpet, ta kontakt så finner vi en løsning sammen.
-
Hvis du betaler ned alt du har lånt innen forfallsdato, koster det deg ingenting. Hvis du velger å utsette betalingen blir det lagt til renter på lånet til summen er betalt ned.
-
SEPA står for Single Euro Payments Area, og er et felles betalingsområde for euro som skal gjøre det lettere å handle på tvers av land tilhørende EU/EØS i Europa. ISO 20022 XML er det nye formatet for innsending av betalingsfiler som skal benyttes for betalinger i euro innen SEPA og som har vært gjeldende fra 31. oktober 2016.
-
Et regnskapssystem lager betalingsfiler for å kunne gjøre flere betalinger samtidig. Filen sendes til banken og betalingene gjennomføres. Dette kalles filoverføring eller remittering.
Har du flere ansatte, kan du for eksempel betale ut lønn med filoverføring. Lønns- eller regnskapssystemet lager en lønnsfil som sendes til banken og utbetlingene skjer automatisk uten at du trenger å registrere noe manuelt.
-
Filer hentes i nettbanken under Filer > Hent filer.
-
En filsti beskriver hvor du henter og laster ned filer for videre behandling. Filstien inneholder dokumentets navn, dokumenttype og hvor det er lagret.
-
- OCR-konteringsdata lagres i 3 måneder.
- Avregning- og mottaksreturer lagres i 17 måneder.
- Innsendte filer lagres i 17 måneder.
-
For å lage en filsti i nettbanken velger du Filer > Filoppsett > Velg nytt filoppsett. Velg riktig filtype, skriv inn navn og velg hvor filen skal ligge.
NB! For å lage en filsti og bruke filoverføring må du ha integrert versjon av nettbankavtalen.
-
Filer som tidligere er hentet eller sendt, finner du i nettbanken under Filer > Filarkiv.
-
- Hvis du får opp "Filoverføring feilet" eller "Katalog og/eller fil ugyldig"
Sjekk at du har tilgang til stasjonen og katalogen filen er lagret i.
- Hvis du får opp "fakepath" i filstien
Når det blir lagt opp filstier kan det noen ganger hende at de blir oversatt til "fakepath".
- Hvis du får opp "Filoverføring feilet" eller "Katalog og/eller fil ugyldig"
-
Du kan bruke vårt skjema for å bestille AvtaleGiro.
Ønsker du mer informasjon om tjenesten kan du se vår produktside for AvtaleGiro.
NB! Hvis du får neste regning i posten, er det fordi den ble laget før AvtaleGiroen ble opprettet. Den må betales som vanlig.
-
Tidligere eFakturaer finner du i Fakturatjenesten under arkiv.
For å få tilgang til Fakturatjenesten må du være bruker. Administrator i Fakturatjenesten kan opprette nye brukere og gi tilgang.
-
Logg inn med BankID i din private nettbank. PIN-koden finner du under Kort > Hent PIN-kode.
Hvis du ikke har privat nettbank hos oss, ta kontakt så sender vi deg PIN-koden i posten.
-
For å få rabatt på strømmetjenester må du legge til Mastercard Ung-kortet ditt for å betale musikk, film og serier. Du får automatisk 20 % rabatt hver gang du blir belastet, inntil 500 kroner per år. Se hvilke strømmetjenester du får rabatt på.
-
Bankkode brukes i noen land som ikke har IBAN. Koden er forskjellig fra land til land, og bør brukes sammen med BIC (SWIFT) i disse landene:
Land Bankkode USA:
Canada:
Sør-Afrika:
Australia:
New Zealand:
Hong Kong:FW + 9 tall (kalles Routingnumber, ABA eller Fedwire)
CC + 9 tall (kalles Clearing code)
ZA + 6 tall
AU + 6 tall
NZ + 6 tall
HK + 3 tall -
For at pengene skal komme frem, må de som skal betale ha denne informasjonen:
- Bedriftens navn og adresse
- Bedriftens IBAN nummer. Finn IBAN her
- Vår BIC/SWIFT-adresse som er SPTRNO22
- Valuta og beløp
-
Amerikanske banker bruker Routingnumber, ABA eller FedWire som bankkode. Det skrives alltid som FW+9 tall i feltet for bankkode. Eksempel: FW123456789.
-
Europa
Vanlig betaling: 2-5 virkedager
Hastebetaling: Normalt samme virkedagAndre land
Vanlig betaling: 2-5 virkedager
Hastebetaling: 1-2 virkedager (kan ta lenger tid avhengig av landet du skal betale til) -
I nettbank bedrift går du til Betaling - Transaksjoner - Arkiv. Her kan du søke i alle bilagene vi har sendt ut. Type bilag velger du i nedtrekksmenyen.
NB! For å få frem årsoppgaven, må man ha innsyn i alle kontoene til bedriften. Den som er administrator for nettbanken som kan opprette de riktige tilgangene.
-
Det er gjort en kartlegging av hvilke abonnementstjenster som er mest brukt. Om lag 20 av de vanligste tjenestene innen strømming, mobil, trening, aviser osv. er lagt inn i denne første versjonen. Etter hvert vil du kunne si opp flere abonnementer.
Noen typer abonnementer vil du ikke kunne si opp. Det gjelder f. eks. strøm, som ikke kan sies opp med mindre kunden endrer adresse. Amerikanske abonnementer kan per nå heller ikke sies opp fordi tjenesten fra Minna Technologies bygger på europeisk lovgivning.
-
Velg den kontoen du betaler abonnementet fra. I oversikten som viser de siste bevegelsene på kontoen, vil en «Endre abonnement»-knapp komme opp ved abonnementet.
-
Minna Technologies er et selskap som har spesialisert seg på̊ å avslutte abonnementer. SpareBank 1 har inngått en samarbeidsavtale med Minna Technologies slik at du enkelt kan avslutte abonnementer du ikke lenger trenger gjennom deres løsning.