Engangskode-appen
Engangskode-appen er en rask, enkel og gratis måte å logge inn og identifisere deg.
Kom i gang på 1 – 2 – 3
Følg disse stegene enten det er første gang du skal bruke appen, eller om du skal aktivere den på nytt.
Slik fungerer det
Når du bruker engangskode-appen, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du ferdig – uten å huske eller taste inn verken kode eller passord! Du kan også bruke den hvis du vil logge inn med Bank ID uten å måtte bruke kodebrikken.
Enkelt når du handler på nett
Slik gjør du når du bruker engangskode-appen til å handle på nett.
Fyll opp handlekurven med det du trenger.
Legg inn kortnummeret ditt.
Bekreft kjøpet med engangskode-appen. Ferdig!
Hva lurer andre på?
Det kan være flere årsaker til at engangskode-appen ikke fungerer. Se om du har fått en av disse meldingene og sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Kommunikasjonsfeil
Da er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk – for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt.
Mangler kontaktinformasjon
Da må du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg videre.
Feil kode tastet inn
Da kan grunnen være at du har fått ny mobil eller nytt SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering.
Løsning:
- Slett engangskode-appen og last den inn på nytt.
- Følg veiledningen i appen.
Du trenger ikke å ringe oss for å bestille nye koder, dette gjør du selv i appen etter at den er lastet ned på nytt. Unntaket er hvis det er ungdommer under 18 år som skal ta i bruk engangskode-appen. De får ikke koder automatisk i appen, så da må ungdommen ringe oss.
Hvis innloggingsbildet henger uten at du kommer videre, har du sannsynligvis ikke skrudd på varsling på mobilen din. Mobilen din må godta varsler fra engangskode-appen. For å skru på varsler må du gjøre følgende:
Gå til Innstillinger på mobilen din, velg Appvarsler (Android) eller Varslinger (iPhone) , velg Engangskode-appen og godta varsler.
Når du nå har skrudd på varsler skal engangskode-appen fungere. For noen kunder tar det derimot litt tid før varslingen slår inn, så hvis du fortsatt ikke får varsel fra appen på mobiltelefonen må du følge disse stegene for å logge inn akkurat denne gangen:
1. Velg BankID:
2. Velg annen BankID:
3. Velg SpareBank 1 kodebrikke: (Ja, vi vet at det lyder merkelig når du egentlig skal bruke appen - men dette gjør du bare første gang.)
4. Klikk på knappen Lag ny engangskode på mobilen din, og skriv denne inn i feltet SpareBank 1 kodebrikke i innloggingsvinduet.
Neste gang du skal logge inn kan du velge enten innlogging med Engangskode- appen eller BankID. Så lenge du har godtatt varsel fra appen vil du komme automatisk videre ved å godkjenne påloggingsforespørselen som du får opp på mobilen.
Engangskode-appen krever Android 7.0 eller nyere og IOS 10 eller nyere.
Nei, men du må aktivere appen på nytt. Du finner en veiledning inne i appen som forklarer hvordan dette gjøres.
Husk at du må ha riktig telefonnummer og e-postadresse i mobil- og nettbank for å få aktivert appen.
Du får ikke lastet ned og aktivert eller reaktivere appen på egenhånd hvis du har et utenlandsk mobilnummer.
Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg med å aktivere engangskode-appen for deg.
Ja, engangskode-appen har støtte for blinde og svaksynte, og følger vanlig standard for mobiltelefon. Dette kan du selv aktivere etter behov i telefonens innstillinger.