Spink er kun for barna, og med Spink lærer barnet gode økonomiske vaner på barns premisser. Jo mer de får øvd seg på å håndtere sine egne penger, jo bedre rustet vil de være når de blir eldre og skal håndtere sin egen økonomi.
For å bruke Spink, må barnet ha eget bankkort fra SpareBank 1.
Hurra - dere er i gang! En sms med nedlastingslenke sendes nå til dette nummeret. Lykke til!
Oisann, noe gikk galt... SMS-en ble ikke sendt. Vi jobber for å fikse problemet. Prøv igjen om en liten stund.
Oisann, vi har gått tom for lenker å sende ut. Vennligst prøv igjen senere.
Flere barn som ønsker seg Spink?
Last ned Spink på barnets mobil
Legg inn telefonnummeret til barnet ditt, og få tilsendt lenke til nedlasting i AppStore eller Google Play.
Hvordan fungerer Spink?
Spink er en app du har på telefonen, der du enkelt ha oversikt over pengene dine. Du kan se saldoen din, du får oppsummering etter hver uke og måned over hvor mye du har brukt. Du kan enkelt spare til det du ønsker deg og sette opp sparemål. Og hvis du må overføre penger mellom bankkortet ditt og sparekontoen din, så kan du gjøre det. Og hvis du vil be om penger fra foreldrene dine, kan du gjøre det. Det er skikkelig bra!
Last ned Spink her
Vennebetaling
Med vennebetaling i Spink-appen har barnet mulighet til å betale og motta penger fra venner og familie. For at barnet skal kunne betale til andre via Spink, må en forelder godkjenne mottakeren på forhånd. Det vil også være et maksbeløp for hvor mye penger som kan overføre hver uke. Dette gir barnet en smart, trygg og sikker måte å betale til venner og familie.
Tjenesten kan aktiveres på min side i Spink-appen.
Tjenesten aktiveres under "Min side" i barnets Spink-app. Dette må gjøres av en forelder.
Betalingsmottakere legges til med navn, kontonummer og må godkjennes med BankID.
Foreldre kan følge med på barnets transaksjoner i sin egen mobil- og nettbank.
Maksgrense på vennebetaling er 1000 kroner for 4 dager. Dette kommer i tillegg til maksgrensen på bankkortet.
Lær barna å spare med sparemål
Med Spink får barnet sin egen sparekonto og kan enkelt sette opp sine egne sparemål selv. Barnet har da full oversikt over saldoen og kan selv overføre penger til og fra sin sparekonto, og se beløpet vokse til man har nådd målet. Vi heier på dere!
Hvordan gjør du det i appen? Trykk på symbolet med en gris i Spink-appen, sett opp målet, så er dere i gang!
Slik lærer du barn om økonomi når de ikke kan se pengene
Nå som kontanter blir mindre vanlig ser vi at det er behov for at barn og unge får mulighet til å lære om kortbruk og skaffe seg oversikt over penger som de ikke kan se fysisk. Sjekk våre tips og råd til hvordan du kan lære barnet om penger i en digital økonomi.
Klager ungene på at du glemmer å sette over ukepengene? Nå har vi gjort det enkelt for deg å sette opp en fast overføring av ukepenger til barns konto i både mobil- og nettbanken.
Hvis du er over 12 år kan du velge å få varsel hver gang du får penger på kortet eller på sparekontoen din. Gå til "Min profil" i Spink-appen og skru på varsel. Sjekk også at varsling på selve telefonen er skrudd på.
Når du er inne i appen, så trykker du på sparegris-ikonet nede til høyre. Da har du full oversikt over saldo, overføringer og mulighet til gjøre sette inn penger til sparemålet.
Trykk på "+" knappen øverst til høyre inne på vennebetaling. Så er det bare å følge stegene og få forelderen din til å godkjenne en eller flere venner til slutt.
Ja, Spink er kjempebra! Du har oversikt og med denne blir det lekende lett å spare til det du ønsker deg!
Hva lurer andre på?
Spink er laget for barn mellom 6 og 15 år, med hovedfokus på de mellom 8 og 14 år. Appen kan brukes av både iPhone og Android-telefoner. Første gang tjenesten skal aktiveres må en forelder logge på med sin BankID, og barnet må sette opp en egen pin-kode for senere innlogging.
For å kunne bruke Spink må man være kunde i en SpareBank 1-bank, og barnet må ha en bankkonto tilknyttet et bankkort fra SpareBank 1. For å få tilgang til å spare i appen, må barnet ha en egen sparekonto.
Det koster ingenting å laste ned eller bruke Spink. Det koster heller ingenting å ha bankkort for barn fra SpareBank 1.
I Spink får barnet enkelt oversikt over sine egne penger. De kan se saldo på kortet, få ukes- og månedsoppsummering av forbruket sitt, se sparekontoen sin og lære seg å spare ved bruk av sparemål. Barnet kan også overføre penger mellom kort-konto og sparekonto, samt be foreldre om penger. Foreldre kan følge med på barnets kontoer fra sin egen mobilbank eller nettbank.
Beløpsgrensen for varekjøp er 5000 kroner i løpet av 4 dager, og for minibankuttak er det 1000 kroner i løpet av 4 dager.
Det er ingen øvre grense for hvor mye penger som kan settes inn på kortet.
Ja, men det er beløpsgrense på kortet. Maksbeløpet for kontantuttak og varekjøp i butikk er 5000 kroner i løpet av 4 dager.
Barnet legger inn navn, bilde og fødselsdato. Dette lagres kun på telefonen. De eneste dataene som samles inn er de som må registreres for å sette opp funksjonalitet i appen.
Ved førstegangsinnlogging må foresatt registrere sitt telefonnummer og barnets fødselsdato. Dette for å kunne lage pinkode og begrense eventuell funksjonalitet. I tillegg har barnet mulighet til å legge til navn og nummer på en foresatt, for å kunne sende meldinger og be om penger.
Det kan være flere årsaker til at dette har skjedd. Tilgangen kan være fjernet i din mobil/nettbank. Det kan også skyldes manglende fornyelse av tilgang. Tilgangen du gir når du logger inn med BankID må fornyes minst hver 6. måned, og har du ikke gjort det innen fristen må man logge inn på nytt.
Du kan enkelt legge til barnets egen sparekonto. Da kan barnet lage egne sparemål og selv overføre penger fra kortkonto til sparekontoen.
Foreldre har innsyns- og disposisjonsrett og kan følge med på sparingen i sin egen mobil- og nettbank. Siden barnet disponerer kontoen, anbefaler vi at den ikke benyttes til pengegaver som foreldre eller giver ikke ønsker at barnet selv skal kunne disponere.
I barnets app, på ‘Min profil’, kan du fornye tilgangen med BankID. Tilgangen må fornyes av samme forelder som satte opp appen.
Det er ingen funksjon for å overføre penger ut av Spink. Vi anbefaler likevel at foresatte stenger tilgang til appen. Dette kan gjøres ved å gjør følgende; logge seg inn i mobil- eller nettbanken → innstillinger → Tilkoblede enheter → Deaktiver App: Barns økonomi
På baksiden av kortet står navnet til den som eier kortet og kontonummeret som kortet er tilknyttet. I tillegg står det en dato for hvor lenge kortet er gyldig. I signaturfeltet på baksiden kan det stå en netthandelskode (CVV2) hvis kortet er klargjort for netthandel når barnet fyller 13 år. Man kan signere kortet, men det har ingen praktisk betydning for bruk av kortet.
Ja. Maksgrensen i utlandet per fire dager er 1.000 kroner for varekjøp og minibankuttak samlet.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}