Kom i gang

Her finner du tips, råd og veiledninger for å komme ordentlig i gang med å bruke banken. Bare gå gjennom punktene på denne siden, så er har du alt på stell!

happy fistbump

Dette er det lurt å få på plass først

Last ned mobilbanken

Med mobilbanken har du full oversikt rett i lomma. Her kan du sjekke saldo, overføre penger og bestille bankkort raskt og enkelt!

Du finner mobilbanken vår ved å søke på "SpareBank 1 Mobilbank" der du vanligvis laster ned apper.

Sjekk ut mobilbanken

Bestill deg bankkort

Med bankkort har du alltid tilgang til pengene dine. Du kan bestille kort rett i mobilbanken, eller trykke på linken under.

PS. I tillegg til vanlig bankkort, kan du også bestille bankkort til delt konto, kredittkort og mikrokort i mobilbanken!

Bestill bankkort

Få pengene inn på konto

Det hjelper ikke med bankkort hvis kontoen er tom! Trykk på lenken under, så hjelper vi deg å flytte pengene dine.

Husk å oppdatere kort- og kontoinformasjon hos arbeidsgiver, Vipps, strømmetjenester og andre apper du bruker.

Flytt pengene mine

Andre ting du også bør fikse

Kontoer til daglig bruk

Du kan enkelt legge til flere kontoer og gi dem egne navn i mobilbanken og nettbanken. Vi anbefaler en egen konto for regninger, og eventuelt en felles matkonto (brukskonto) som flere kan disponere og betale fra med bankkort. Bankkort til noen du vil ha en felles konto med kan du bestille her.

 

Delte kontoer

Det kan være praktisk å dele en eller flere kontoer med andre. Da kan både du og den du deler med se transaksjoner, overføre og betale regninger. Logg inn og del kontoer.

 

Sparing

I tillegg til kontoer for daglig bruk, er det lurt å etablere sparing. Vi har ulike spareløsninger avhengig av hvordan du vil spare. Enten du bare trenger en vanlig sparekonto, eller vil ha aksjesparekonto for fondssparing. Du kan lese mer om sparing her.

Vi anbefaler at du oppretter BankID hos oss, i tilfelle den gamle banken din avslutter BankID-en du har hos dem. For å få BankID hos oss må du komme innom et av våre bankkontor. Husk å ta med pass. 

Les mer om BankID.

For å flytte penger over fra din gamle bank kan du enten overføre på vanlig vis, eller trykke her. Gamle bankkort avslutter du når du har mottatt ditt nye fra oss.

Husk å melde fra til arbeidsgiver og andre som overfører penger til deg, slik at de får det nye kontonummeret ditt.

PS: Husk å la det stå igjen nok penger til å betale de regningene som ligger til forfall i gammel bank, og ikke avslutt kontoen din der før disse er betalt.

eFaktura

Hvis du allerede betaler noen av regningene dine med eFaktura, vil disse automatisk vises i mobilbanken til SpareBank 1 SMN. Der kan du også enkelt opprette nye eFaktura-avtaler.

AvtaleGiro

Hvis du har AvtaleGiroer i en annen bank er det superenkelt å flytte disse til oss. Alt du trenger å gjøre er å samtykke til at vi kan hente og flytte avtalene for deg. Resten ordner vi – helt gratis.

Klikk her for å flytte AvtaleGiro på 1, 2, 3

Deretter gjør du følgende:

  1. Klikk på Flytt AvtaleGiro til SpareBank 1
  2. Gi samtykke med BankID
  3. Velg avtalene du vil flytte

Dersom du har AvtaleGiroer som ligger til forfall vil disse også bli flyttet til SpareBank 1 og fjernet hos banken du flytter fra. Avtalene vil bli synlige i nettbank og mobilbank umiddelbart.

Du kan få konto, kort og mobilbank tilpasset barnets alder.

Sparekonto for barn kan bestilles til barn mellom 0-12 år. Det er dere foreldre som disponerer denne kontoen, og når barnet blir 13 år gjøres den om til sparekonto for ungdom. Er barnet eldre enn 12 år må dere bestille sparekonto for ungdom. Sparekontoen overtas av ungdommen selv på 18-årsdagen.

Bankkort for barn kan bestilles fra de er 6 år. Da kan de også få sin egen mobilbank som vi kaller Spink. Det er trygt, praktisk og gir god oversikt over pengebruken.

Når poden er 13 år kan dere bestille ungdomskortet som kan brukes til netthandel, strømmetjenester, kjøp i apper og selvsagt i butikken.

Når du skal bestille reise eller handle på nett, kan det være lurt å bruke MasterCard i stedet for vanlig bankkort. Bruker du MasterCard dekkes du av flere forsikringer, og ingen useriøse aktører får tilgang til pengene dine.

Det er også flere andre gode grunner til å velge MasterCard fra SpareBank 1 SMN:

  1. Du har full oversikt i mobilbanken og kan enkelt betale tilbake til kredittkortet hvis du ikke ønsker å vente på fakturaen. Så lenge du betaler tilbake før fristen på fakturaen går ut betaler du ingen renter, bare det du har brukt.
  2. Du kan få penger tilbake når du handler (cashback). Du kan få 1 % tilbake på alt du handler og 5 % bonusrente på det du sparer opp ved å bruke cashback. Cashback koster 10 kroner i måneden, og du velger selv om du vil ha tjenesten eller ikke.
  3. Når kortet ditt fornyes, oppdaterer vi automatisk kortinformasjonen på abonnement du betaler med MasterCard. På den måten slipper du irriterende avbrudd i for eksempel strømmetjenester fordi du har glemt å oppdatere.
  4. PIN-koden er den samme som til bankkortet ditt, slik at du slipper å gå rundt og huske på flere koder. PIN-koden har du alltid lett tilgjengelig i mobilbanken.

Betaler du regningen ved forfall, påløper ingen ekstra kostnader. Velger du å utsette betalingen betaler du renter, eksempel: Effektiv rente 23,9 %, 15.000 kr, o/12 mnd, kredittkostnad 1.518 kr. Totalt beløp 16.518 kr.


Står du fast, eller ønsker å snakke med oss?

Chat finner du i mobilbank under «Mer», og nederst i høyre hjørne på laptop.

Du når oss på telefon 915 07300 7-24, alle dager, hele året!


{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }