Her finner du tips, råd og veiledninger for å komme ordentlig i gang med å bruke banken. Bare gå gjennom punktene på denne siden, så er har du alt på stell!
Dette er det lurt å få på plass først
Last ned mobilbanken
Med mobilbanken har du full oversikt rett i lomma. Her kan du sjekke saldo, overføre penger og bestille bankkort raskt og enkelt!
Du finner mobilbanken vår ved å søke på "SpareBank 1 Mobilbank" der du vanligvis laster ned apper.
Du kan enkelt legge til flere kontoer og gi dem egne navn i mobilbanken og nettbanken. Vi anbefaler en egen konto for regninger, og eventuelt en felles matkonto (brukskonto) som flere kan disponere og betale fra med bankkort. Bankkort til noen du vil ha en felles konto med kan du bestille her.
Delte kontoer
Det kan være praktisk å dele en eller flere kontoer med andre. Da kan både du og den du deler med se transaksjoner, overføre og betale regninger. Logg inn og del kontoer.
Sparing
I tillegg til kontoer for daglig bruk, er det lurt å etablere sparing. Vi har ulike spareløsninger avhengig av hvordan du vil spare. Enten du bare trenger en vanlig sparekonto, eller vil ha aksjesparekonto for fondssparing. Du kan lese mer om sparing her.
Vi anbefaler at du oppretter BankID hos oss, i tilfelle den gamle banken din avslutter BankID-en du har hos dem. For å få BankID hos oss må du komme innom et av våre bankkontor. Husk å ta med pass.
For å flytte penger over fra din gamle bank kan du enten overføre på vanlig vis, eller trykke her. Gamle bankkort avslutter du når du har mottatt ditt nye fra oss.
Husk å melde fra til arbeidsgiver og andre som overfører penger til deg, slik at de får det nye kontonummeret ditt.
PS: Husk å la det stå igjen nok penger til å betale de regningene som ligger til forfall i gammel bank, og ikke avslutt kontoen din der før disse er betalt.
Hvis du allerede betaler noen av regningene dine med eFaktura, vil disse automatisk vises i mobilbanken til SpareBank 1 SMN. Der kan du også enkelt opprette nye eFaktura-avtaler.
AvtaleGiro
Hvis du har AvtaleGiroer i en annen bank må du opprette disse på nytt hos oss. Dersom du har mulighet til å bruke to enheter (PC/mobil/nettbrett) slipper du å notere ned informasjonen. Slik går du frem:
Logg inn i nettbanken hos din tidligere bank og finn frem AvtaleGiroene du har der. Eventuelt noter deg mottakers kontonummer og KID-nummer hvis du ikke kan bruke en annen enhet eller fane på neste steg.
Bruk en annen enhet eller fane og logg deg inn i mobilbank eller nettbank hos oss. Gå til «Mer» -> «Betaling» -> «AvtaleGiro» -> «Ny AvtaleGiro» og legg inn mottakers kontonummer og KID-nummer som du fant frem i steg 1. Eventuelt klikk her for å komme direkte til AvtaleGiro.
PS: Vær oppmerksom på at flytting av AvtaleGiro kan ta 4-6 uker. Mottar du papirfaktura i denne perioden må denne betales. De gamle AvtaleGiroene blir automatisk avsluttet i din gamle bank.
Du kan få konto, kort og mobilbank tilpasset barnets alder.
Sparekonto for barn kan bestilles til barn mellom 0-12 år. Det er dere foreldre som disponerer denne kontoen, og når barnet blir 13 år gjøres den om til sparekonto for ungdom. Er barnet eldre enn 12 år må dere bestille sparekonto for ungdom. Sparekontoen overtas av ungdommen selv på 18-årsdagen.
Bankkort for barn kan bestilles fra de er 6 år. Da kan de også få sin egen mobilbank som vi kaller Spink. Det er trygt, praktisk og gir god oversikt over pengebruken.
Når poden er 13 år kan dere bestille ungdomskortet som kan brukes til netthandel, strømmetjenester, kjøp i apper og selvsagt i butikken.
Når du skal bestille reise eller handle på nett, kan det være lurt å bruke MasterCard i stedet for vanlig bankkort. Bruker du MasterCard dekkes du av flere forsikringer, og ingen useriøse aktører får tilgang til pengene dine.
Det er også flere andre gode grunner til å velge MasterCard fra SpareBank 1 SMN:
Du har full oversikt i mobilbanken og kan enkelt betale tilbake til kredittkortet hvis du ikke ønsker å vente på fakturaen. Så lenge du betaler tilbake før fristen på fakturaen går ut betaler du ingen renter, bare det du har brukt.
Du kan få penger tilbake når du handler (cashback). Du kan få 1 % tilbake på alt du handler og 5 % bonusrente på det du sparer opp ved å bruke cashback. Cashback koster 10 kroner i måneden, og du velger selv om du vil ha tjenesten eller ikke.
Når kortet ditt fornyes, oppdaterer vi automatisk kortinformasjonen på abonnement du betaler med MasterCard. På den måten slipper du irriterende avbrudd i for eksempel strømmetjenester fordi du har glemt å oppdatere.
PIN-koden er den samme som til bankkortet ditt, slik at du slipper å gå rundt og huske på flere koder. PIN-koden har du alltid lett tilgjengelig i mobilbanken.
Betaler du regningen ved forfall, påløper ingen ekstra kostnader. Velger du å utsette betalingen betaler du renter, eksempel: Effektiv rente 23,9 %, 15.000 kr, o/12 mnd, kredittkostnad 1.518 kr. Totalt beløp 16.518 kr.
Chat finner du i mobilbank under «Mer», og nederst i høyre hjørne på laptop.
Du når oss på telefon 915 07300 7-24, alle dager, hele året!
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for"
}