Kom i gang

Nedenfor finner du tips, råd og veiledninger for å komme ordentlig i gang.

Dette er lurt å få på plass først

1
Last ned mobilbank
Mobilbanken er lett å bruke, og den raskeste måten å gjøre de mest vanlige banktingene på.
2
Bestill bankkort
Med bankkort har du alltid tilgang til pengene dine.
3
Få lønna inn på ny konto
Gi beskjed om det nye kontonummeret til arbeidsgiver og andre som overfører penger til deg.

Andre ting du også bør fikse

Opprett nye kontoer

Du kan enkelt legge til flere kontoer og gi dem egne navn i mobilbanken og nettbanken. Vi anbefaler en egen konto for regninger, og eventuelt en felles matkonto som flere kan disponere og betale fra med et bankkort.


Del kontoer

Hvis du har en partner kan det være praktisk å ha en eller flere kontoer som dere begge kan disponere. Da kan både du og partneren se transaksjoner, overføre og betale regninger. Logg inn og del kontoer.

Hørt om noen som har handlet på nett, og ikke fått varen sin? Eller opplevd å få ukjente trekk på bankkortet? Dessverre skjer dette. Ved å bruke Mastercard når du handler på nett eller legger igjen betalingsinformasjonen din i apper, slipper du å bekymre deg. Det er enkelt å melde det inn, og det går ikke utover dine egne penger. 

Her er noen gode grunner for å velge Sparebank 1 Mastercard:

  1. Du har full oversikt i mobilbanken og kan enkelt betale tilbake til kredittkortet hvis du ikke ønsker å vente til fakturaen.
  2. Så lenge du betaler tilbake før fristen på fakturaen går ut, belastes ingen renter.
  3. PIN-koden er den samme som til bankkortet, og den finner du i mobilbanken.
  4. Når du bruker Mastercard fra SpareBank 1 SMN som betalingsmetode slipper du kjedelige avbrudd i abonnements- og strømmetjenestene du bruker. Ved fornyelse av kortet oppdateres kortinformasjonen automagisk:)

Betaler du regningen ved forfall, påløper ingen ekstra kostnader. Velger du å utsette betalingen betaler du renter, eksempel: Effektiv rente 23,9 %, 15.000 kr, o/12 mnd, kredittkostnad 1.518 kr. Totalt beløp 16.518 kr.

Det raskeste er at du selv overfører pengene dine fra den andre banken til de nye kontoene dine hos oss. Da har du pengene på konto neste arbeidsdag. Gamle bankkort avslutter du når du har mottatt ditt nye fra oss.


PS: Gi beskjed om ditt nye kontonummer til arbeidsgiver og andre som overfører penger til deg.

PPS: Husk å la det stå igjen nok penger til å betale de regningene som ligger til forfall i gammel bank.

eFaktura

Hvis du allerede betaler noen av regningene dine med eFaktura, vil disse automatisk vises i mobilbanken og nettbanken i SpareBank 1 SMN. Der kan du også enkelt opprette nye eFaktura-avtaler.

AvtaleGiro

Hvis du har AvtaleGiroer i en annen bank må du opprette disse på nytt i mobilbanken eller nettbanken hos oss. Slik går du frem:  

  1. Logg inn i nettbanken hos din tidligere bank, finn frem AvtaleGiroene du har der og noter deg mottakers kontonummer og KID-nummer.
  2. Logg inn her for å starte nye AvtaleGiroer hos oss
    • Legg inn mottakers kontonummer og KID-nummer som du noterte deg i steg 1.
    • Trykk «Opprett AvtaleGiro».

PS: Vær oppmerksom på at flytting av AvtaleGiro kan ta 4-6 uker.  Mottar du papirfaktura i denne perioden må denne betales. De gamle AvtaleGiroene blir automatisk avsluttet i din gamle bank. 

Hvis du har BankID fra før trenger du ikke å opprette ny hos oss. Hvis din BankID i den andre banken opphører, kan du få ny BankID hos oss ved å komme innom et av våre bankkontor. Husk å ta med pass. 

Les mer om BankID.

Vi tilbyr konto, kort og mobilbank etter barnets alder.

Barn 0-5 år: Bestill sparekonto

Barn 6-12 år: Bestill bankkort for barn

Barn 13-17 år: Bestill bankkort for ungdom


Står du fast, eller ønsker å snakke med oss?

Robot-Anne finner du alltid nederst i høyre hjørne

Kundesenter og chat har åpent 7-24, alle dager, hele året! I tillegg har vi 47 kontorer som kan gi deg gode råd!