Besvar spørsmålene ved å logge inn i nettbanken.
Oppdatering av kundeinformasjon bankkonto
Hvorfor fikk du meldingen?
Du har et kundeforhold i SpareBank 1 SMN, men vi mangler tilstrekkelig informasjon på deg. For å hindre hvitvasking og misbruk av din identitet er det et lovpålagt krav at alle bankkunder må ha oppdatert kundeinformasjon. Alle våre kunder må derfor svare på noen spørsmål om hvordan man forventer å bruke banken.
Vi beklager ulempen dette medfører, men håper på forståelse for at tilstrekkelig informasjon er nødvendig for å forebygge hvitvasking og terrorfinansiering.
Slik kan du oppdatere din kundeinformasjon
Dersom dine kontoer er sperret må du ta kontakt med oss etter du har oppdatert din kundeinformasjon. Fyll ut dette kontaktskjemaet eller ring oss på telefon 91507300, hverdager 08.00-15.30.
Dersom du ikke har BankID kan spørsmålene besvares skriftlig og returneres per post. Skriv ut dette skjemaet, fyll det ut og send ferdig utfylt og signert skjema til:
SpareBank 1 SMN
v/AML PM
Postboks 4796 Torgarden
N-7467 Trondheim, Norway
To download customer declaration form in English, click here.
Dersom du er oppnevnt som verge eller er disponent på en konto kan du oppdatere informasjonen i dette skjemaet.
Manglende oppdatert informasjon
Tilstrekkelig informasjon er avgjørende for et kundeforhold med banken.
I tilfeller hvor banken ikke mottar tilstrekkelig informasjon vil vi dessverre måtte vurdere å suspendere kundeforholdet, inkludert eventuelt utstedt BankID/bankkort.
Sperret konto/BankID
For å oppheve sperringen ber vi deg om å oppdatere kundeinformasjonen din snarest mulig. Når vi mottar beskjed om at vi har mottatt tilstrekkelig informasjon begynner vi prosessen med å gjenåpne kontoen din.
I meldingen du har fått fra banken finner du detaljert informasjon om hva vi trenger fra deg.
Inaktivt kundeforhold
Om du har et inaktivt kundeforhold som du ønsker å avslutte kan du enkelt gjøre dette ved å fylle ut dette skjemaet.
Ofte stilte spørsmål
-
Banken har et ansvar for å ha kunnskap om hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester. Denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Formålet er å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering og for å hindre misbruk av din identitet.
Det at vi ber deg om å oppdatere informasjon betyr på ingen måte at noen mistenker noe kriminelt, men vi er lovpålagt å be om denne informasjonen for å sørge for at alle dine kontoer og avtaler hos oss er sikre.
-
Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. I enkelte tilfeller har vi behov for at du hjelper oss med begge deler. Dette står i så fall spesifisert i meldingen du har mottatt.
-
Dersom vi ikke mottar oppdatert kundeinformasjon innen fristen vil ditt kundeforhold i banken dessverre bli midlertidig sperret. Så snart vi mottar oppdatert informasjon vil kundeforholdet bli åpnet igjen.
-
Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. Norske banker er pålagt å alltid ha oppdatert informasjon om sine kunder, i tillegg til gyldig legitimasjon. Begge deler er viktig i arbeidet for å forebygge ID-tyveri, hvitvasking og annen type økonomisk kriminalitet.
Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for deg å oppdatere både legitimasjon og kundeinformasjon. I noen tilfeller vil kravet om legitimasjon og oppdatert kundeinformasjon komme ganske tett. Vi beklager om du opplever å ha mottatt to lignende forespørsler på relativt kort tid, og setter stor pris på din hjelp og forståelse.