Så enkelt er det å bytte bank

Bytte bank til oss? Det er faktisk enklere enn du tror. Hos oss får du en bank som er der – for de små og store tingene i livet.

familie i sofa som ser på pc. foto.

Hvordan bytte bank?

to personer som snakker sammen. illustrasjon.

1. Bli kunde

For å bytte bank til oss må du bli kunde først. Klikk på knappen under og følg stegene. 

Husk å bestille bankkort og opprette alle kontoer hos oss før du bytter bank. 

bankid på en mobil. illustrasjon.

2. Skaff deg ny BankID

For at du ikke skal risikere å stå uten BankID anbefaler vi at du skaffer deg ny hos oss med en gang. 

For å få BankID trenger vi å se legitimasjon i form av pass eller nasjonalt ID-kort. 

dame bak bord på mobil. illustrasjon.

3. Flytt kontoer til oss

Vi har gjort det enkelt å slå opp med den gamle banken og overføre banktingene dine med noen knappetrykk.

Tips! Hvis du har kontoer med bindingstid bør du vente med å si opp disse.

dame som sjekker mobilen. illustrasjon.

4. Si ifra til jobben

Du må huske å gi det nye kontonummeret til arbeidsgiveren din og andre som sender deg penger. 

Husk også å oppdatere kontonummer hos Nav, Skatteetaten og Lånekassen. 

Trenger du hjelp? Ingen problem! Ta kontakt med oss for å bli guidet gjennom prosessen.

Nå har det blitt superenkelt å flytte AvtaleGiro!

Har du AvtaleGiro i en annen bank, og ønsker å samle alt hos oss? Tidligere kunne det være tungvint og tidkrevende å flytte AvtaleGiro, men nå gjør du det enkelt på 1-2-3! 

Alt du trenger å gjøre er å samtykke til at vi kan hente og flytte avtalene for deg. Resten ordner vi – helt gratis selvfølgelig.

Vanlige spørsmål om bankbytte

Det å bli kunde hos oss går raskt. Deretter vil selve byttet ta cirka en uke.

  • Mobilbank, nettbank og nye kontoer blir tilgjengelig umiddelbart.
  • Kortene kommer i posten etter ca. 7 virkedager (Tips! For en kjapp postgang, husk at navnet ditt må stå på postkassa).
  • PIN-kode til kortene finner du i mobilbanken og nettbanken. Du har samme PIN på alle kort.
  • Hvor lang tid overføring av penger fra kontoer i tidligere bank vil avhenge av banken, men det tar vanligvis rundt 7 dager. 
  • Vi anbefaler å overføre noe penger før bankforholdet i din gamle bank avsluttes, sånn at du ikke ender opp uten penger i mellomtiden.

Noen produkter, som for eksempel aksjesparekonto og BSU, kan det ta noe lenger tid å få flyttet over. 

eFaktura

Eksisterende eFaktura kommer automatisk opp i mobilbanken og nettbanken. Alle banker henter informasjon fra et felles register. Det betyr at du ikke trenger å gjøre noe som helst.

Merk at du må godkjenne fakturaen gjennom banken du vil bruke for å få informasjon om betalingen. 

AvtaleGiro

Nå kan du flytte AvtaleGiro på 1-2-3 i mobilbanken eller nettbanken! Alt du trenger å gjøre er å samtykke til at vi kan hente og flytte avtalene for deg. 

Se hvordan du flytter AvtaleGiro her. 

Ja, det kan du. Du kan velge å gjøre dette når du fyller ut bankbytteskjemaet. 

Hvis du allerede har sendt inn bankbytteskjema kan du også flytte BSU ved å klikke på knappen nedenfor. Da legger du inn kontonummeret til BSU-kontoen du har i dag og bekrefter at du ønsker å flytte denne kontoen til oss.

Du kan bare ha én BSU-konto, derfor er det viktig at denne flyttingen skjer korrekt og at du ikke avslutter BSU-kontoen din før du oppretter en ny hos oss.  Les mer om reglene for BSU her.

Hvis du avslutter hele kundeforholdet i tidligere bank, slutter BankIDen din å fungere. Derfor bør du skaffe deg ny BankID når du bytter bank. Vi anbefaler å gjøre dette tidlig i bankbytteprosessen. 

Hvis du ikke avslutter kundeforholdet ditt trenger du ikke ny BankID. Det kan likevel være lurt å sette opp en BankID hos oss når du blir kunde. Da kan vi enklere hjelpe deg dersom det skulle oppstå noen problemer. 

Les mer om BankID

Så enkelt er det å flytte lånene dine: 

1. Send inn lånesøknad

Dette må du gjøre for å få med nødvendig dokumentasjon. Søknaden er helt uforpliktende.

2. Snakk med rådgiver

Du vil bli kontaktet av en rådgiver som gir deg et tilbud på å flytte lånet ditt til oss.

3. Vi fikser resten

Dersom du takker ja til tilbudet, innfrir vi boliglånet i din gamle bank og oppretter ditt nye lån.

 

Du kan flytte hele eller deler av en aksjesparekonto til oss i mobil- eller nettbanken.

Les mer om flytting av aksjesparekonto

Ja, du kan overføre forsikringer til oss. De fleste forsikringene kan du flytte selv ved å bruke vår forsikringskalkulator. Resten kan en forsikringsrådgiver hjelpe deg med. 


radgiver-briller

Nyttige tips til deg som skal bytte bank

  • Betalinger som er lagt til forfall: Husk at betalinger som er lagt til forfall hos den gamle banken må legges inn på forfallsregisteret på nytt hos oss. 
  • Vær obs på bindingstid: Hvis du har oppsigelsesfrister eller bindingstid til noen av kontoene dine bør du vente med å si opp disse til bindingstiden utløper for å unngå unødvendige gebyr. 
  • Ta vare på kontoutskrifter: Når du sier opp kundeforholdet ditt i gammel bank, mister du ofte tilgang til historikk og kontoutskrifter. Derfor kan det være lurt å lagre eller skrive ut kontoutskriftene.
  • Betal eventuelle papirfakturaer i overgangsfasen: Hvis du mottar papirfaktura på regninger du egentlig har AvtaleGiro på, betaler du disse inntil AvtaleGiro-avtalene er på plass hos oss.

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }